Výběr a výměna brzdovky Škoda Octavia

1. 2. 2020 5 min. čtení Tipy a rady Jak vybrat brzdovou kapalinu Koupě brzdovky podle auta Rádce motoristy

První generace Škody Octavia je populární ojetina a někteří majitelé na ni nedají dopustit a udržují ji ve špičkovém stavu. K tomu patří i pravidelné výměny brzdové kapaliny.

Výběr a výměna brzdovky Škoda Octavia

Samotná brzdová kapalina je docela fajn tekutina. Má vysoký bod varu, chrání komponenty brzdové soustavy před opotřebením a není ani moc drahá. Navíc umí přenášet tlak, protože je nestlačitelná. To ale jen dokud je ve vedení sama. Bohužel, většina brzdovek je hygroskopická, takže na sebe váže vodu. A voda znamená problém, protože její bod varu je mnohem níž, něž je stejná hodnota u brzdové kapaliny. Při dosažení kritické teploty tak voda obsažená v brzdové kapalině projde změnou na páru, která už se stlačit dá, a to velmi snadno.

Brzdové kapaliny různých značek

Výměna po dvou letech

A výše uvedené je důvod, proč je třeba kapalinu v intervalu plus mínus dva roky měnit. Někteří řidiči to udělají s klidem třeba po osmi letech, kdy už auto přestává mít schopnost nějak intenzivněji brzdit. A pak se samozřejmě strašně diví, že při prvním dobrzdění na semaforech visí na bezpečnostních pásech, protože stlačili pedál jako vždycky, ale účinek byl násobně větší.

Není to složité

Samotná výměna není nijak složitá a zvládne ji prakticky každý, kdo má odvahu se do toho pustit. Stačí pár jednoduchých nástrojů a dodržení určitých zásad. Co tedy budeme potřebovat?

  • brzdovou kapalinu - drtivá většina aut si vystačí s DOT 4 (obvykle červené barvy), včetně Octavie
  • sadu na demontáž kol
  • klíč na povolení odvzdušňovacích šroubů
  • hadičku
  • nádobu na odpuštění staré kapaliny
  • hadr
  • injekční stříkačku

Samotný postup asi nemá smysl nějak detailněji popisovat - dá se najít spousta videonávodů, které ukáží problematiku lépe. Dobré je jen dopředu si zjistit, v jakém pořadí se mají brzdy odvzdušňovat. Pokud ho nenajdete v manuálu k autu a obvykle se postupuje od toho brzdiče, který je nejdál od hlavního brzdového válce. Dále je dobré se držet pravidla, že stará, tedy použitá kapalina se nevrací zpět do nádobky, ale v k tomu vhodné nádobě se nechá zlikvidovat. No a dobrou fintou je, nenechat v průběhu odvzdušňování klesnout v nádobce hladinu kapaliny natolik, aby se do vedení dostal vzduch. A poslední dobrý trik je opravdu důkladně zkontrolovat, jestli je odvzdušňovací ventil dostatečně dotažený. Pokud ne, může kapalina za jízdy uniknout a brzda by přestala brzdit.

Zdroj médií: Depositphotos

Podobné články