PRÁCE 🧰

V Praze jezdí nejdelší trolejbus v ČR

10. 3. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Praha si v oblasti městské hromadné dopravy vytyčila v poslední době hned několik cílů. Jeden z nich se týká i trolejbusové dopravy, kterou má potkat nebývalý rozmach. S tím souvisí i nákup nových trolejbusů, které jsou největší v celé České republice.

Na pražské letiště zajíždí největší trolejbus v ČR

Trolejbusových linek na území hlavního města Prahy rychle přibývá. Už od března se rozjela nová trasa na pražské letiště, a to místo naftových autobusů, jejichž dopady na životní prostředí jsou v porovnání s trolejbusy mnohem fatálnější. Ekologizace provozu je pro současné vedení Prahy jednou z priorit a rozmach trolejbusových linek s tím jasně souvisí.

Aby nová trolejbusová linka směrem na Letiště Václava Havla kapacitně stíhala, rozhodlo se politické vedení hlavního města Prahy už před několika měsíci k nákupu nových a velkých trolejbusů, které mají nápor ze strany cestujících zvládat i v těch největších špičkách.

Vozy Škoda – Solaris každopádně jsou těmi nejdelšími trolejbusy, které jsou v rámci MHD na území České republiky využívané. Jeden totiž měří těžko uvěřitelných 24,7 metru. Celkem jich bude v Praze jezdit dvacet, a to právě zejména na této lince, tedy z Nádraží Veleslavín až na Letiště Václava Havla.

Do jednoho se vejde až 179 cestujících

Jeden tento trolejbus vyšel rozpočty na 620 milionů korun a Praha je prvním místem v rámci celé České republiky, kde budou v provozu. Do jednoho stroje se vejde 179 cestujících a jde o tříčlánkové vozidlo, od kterého si Praha hodně slibuje.

Na takto dlouhé vozidlo si však musí zvykat i řidiči. Hlavně v případě zastávky Nádraží Veleslavín to pro mnohé z nich může být i velmi náročné. Vedení dopravního podniku Praha přiznává, že v oblasti této zastávky je poměrně málo místa, což značí, že do budoucna by tam řidiči mohli mít s bezproblémovým průjezdem komplikace.

Vedení pražské společnosti ale zároveň říká, že řidiči se budou mít možnost opřít o kvalitu. Trolejbusy jsou totiž na velmi vysoké úrovni, a to právě i z pohledu provozování, respektive samotného řízení.

Z nejdelšího vyrobeného trolejbusu jsme opravdu nadšení. Není to jen další typ vozidla a rozšířené portfolio, je to i symbol změny v úrovni a kapacitě cestování. Věříme, že cestující novinku ocení. A obavy nejsou nutné ani u řidičů samotných trolejbusů ani těch kolemjedoucích. Tříčlánkový trolejbus se i přes svoji délku ovládá velmi dobře, jeho řízení a manévrování je srovnatelné s běžnými kloubovými trolejbusy. V neposlední řadě máme možnost podílet se na znovuzavádění trolejbusové dopravy do pražských ulic, což nás doopravdy těší. Škodovka byla součástí mnoha historických okamžiků a ceníme si toho, že opět můžeme stát u něčeho tak významného,“ uvedl Radek Svoboda, Managing Director Components & Bus Mobility ve Škoda Group.

Bez metra či vlaku se ale letiště stejně neobejde

Praha ale musí myslet na to, že náhrada trolejbusů za autobusy je jen dočasným řešením. Město musí stále pracovat na tom, aby se povedlo zajistit kvalitnější, rychlejší a pohodlnější způsob dopravy. Naprostá většina evropských metropolí se totiž může chlubit vlakovým či metrovým spojením. To Praze dlouhá léta chybí a zatím to bohužel příliš nevypadá, že by se tato potíž měla v blízké době změnit.

Trolejbusová síť na území Prahy je aktuálně tou nejkratší v celé České republice. Město Praha ale zároveň opakovaně informuje o tom, že tento fenomén se má brzy změnit. V plánu je totiž několik dalších projektů a oblastí, kam se v rámci Prahy trolejbusy již brzy dostanou.

Pokud by se všechny podařilo realizovat, stoupla by síť pražských trolejbusových linek až na 100 kilometrů, čímž by se jednalo o nejdelší síť v celé České republice. Na některých konkrétních linkách Praha dokonce už spolupracuje i se Středočeským krajem, což značí, že přechod z autobusové dopravy na trolejbusovou by mohl být v řadě případů opravdu rychlý.

Zdroj info: dpp.cz.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články