PRÁCE 🧰

Ujeli jsme s hybridní Toyotou 1 000 kilometrů

26. 8. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Toyota

Sešly se nám v redakci dva zajímavé úkoly – cesta na Slovensko a hybridní Toyota Corolla Cross. To jsou ideální podmínky na test funkčnosti hybridního pohonu Toyoty na dlouhých trasách!

Toyota Corolla Cross

Hybridní auta Toyoty jsou tu s námi už nějaký ten pátek. Vždyť první masově vyráběný hybrid, kterým byla Toyota Prius, se začal prodávat už v roce 1997. To už je docela dlouhá doba na to, aby Toyota svůj hybridní systém vypiplala k dokonalosti. V testované Corolle Cross je už jeho pátá generace. Ta se zaměřila především na upgrade baterie, která je lehčí, ale nabízí vyšší výkon. Podíl strávený čistě v elektrickém režimu se tak u nových Toyot znatelně zvýšil.

Testovaná Corolla měla pod kapotou to nejlepší – tedy dvoulitrový, atmosféricky plněný benzinový motor s kombinací přímého a nepřímého vstřikování, které kloubí vysokou životnost s požadavky na emise. Spalovací motor doplňovaly dva elektromotory, jeden na přední, druhý na zadní nápravě. Systémově pak bylo kompaktní SUV schopno poskytnout slušných 197 koní (146 kW). Tradičně byl hybridní pohon od Toyoty spárovaný s bezestupňovou převodovkou e-CVT.

Trasa

Na Slovensko jsme vyjížděli z Pardubic a naším cílem byly Vysoké Tatry. Trasa tam vedla přes Olomouc, Frýdek-Místek a Žilinu, cestu zpět jsme absolvovali přes Trenčín, Brno a Jihlavu. Na trase dlouhé tisíc kilometrů jsme tak otestovali chování hybridní Toyoty na okresních silnicích, na dálnici i ve městě.

Město

Město je pro hybrid obecně velmi dobré prostředí. Elektromotory totiž hravě vykryjí pro spalovací motor nejhorší úkoly, tedy rozjezdy a jízdu velmi pomalou rychlostí. Mějte ale lehčí nohu na plynovém pedálu a hybridní Toyota projede skoro celé město čistě na elektřinu. K odhadnutí toho, jak moc si můžete dovolit zmáčknout plynový pedál, slouží ukazatel namísto otáčkoměru v přístrojovém štítu – stačí se pohybovat v EKO části. Střídání mezi elektrickým a hybridním pohonem je ale u hybridní Toyoty nepostřehnutelné, a tak vás občasné sepnutí spalovacího motoru nebude obtěžovat.

Toyota Hybrid

Okresky

Kilometrů na mezinárodních okresních silnicích jsme najeli bezpochyby nejvíce a dospěli jsme k názoru, že je zde hybridní pohon Toyoty jako doma. Pro dobrou spotřebu, a u hybridu zvlášť, je totiž nejdůležitější plynulost. Na okreskách se dá dobře předvídat, dostatečně rekuperovat elektrickou energii a plynule zrychlovat. Vůbec při tom nemusíte zdržovat okolní provoz a spotřeba letí dolů. Hybrid od Toyoty tu funguje výborně, je ukázkově plynulý, a pokud se mu nerozhodnete šlapat na krk, tak je i příkladně tichý a zvuk motoru se ozve jen občas.

Je to právě kombinace okresek a města, kde se dá dosahovat nejnižší spotřeby. U testované Corolly Cross se tak podíváte i hlouběji pod pět litrů benzinu na sto kilometrů. To je mimochodem méně, něž je tabulkově uváděná spotřeba.

Dálnice

Dálnice jsou v souvislosti s hybridy ožehavé téma. Elektromotory na nich fungují nehospodárně a slabší atmosférický motor pak musí tvrdě pracovat. Nepomáhá tomu ani bezestupňová převodovka e-CVT, která při sebemenší potřebě výkonu vyhání motor do otáček, které pak monotónně drží. Spotřeba pak logicky stoupá – v případě Corolly Cross to jde někam k sedmi litrům, někteří kolegové však zmiňují i vyšší hodnoty – a cestovní komfort není úplně zázračný. Přesto to není nic hrozného, při dálničních rychlostech obvykle v interiéru auta stejně ticho není.

Toyota Hybrid

Závěr

Je potřeba si uvědomit, že nikdy nejedete celou trasu jen po dálnici, a že jakmile z ní sjedete, spotřeba začne klesat. Podíl dálnic na naší trase do Vysokých Tater byl docela velký, přesto se nám celá cesta povedla realizovat s průměrnou spotřebou 5,6 litru na sto kilometrů při zachování poměrně vysokého rychlostního průměru. O hybridní pohon Toyoty se nijak nestaráte, pouze tankujete benzín, spotřebou se však blížíte naftovému autu. Zá nás tedy hybrid od Toyoty na dlouhých trasách obstál bez ztráty kytičky.

Zdroj info: Autorský text.
Zdroj médií: Radim Krejčík.

Podobné články