PRÁCE 🧰

Trend rozvozu jídla v Česku pokračuje

2. 4. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Rozvážkové firmy během pandemie ovládly Česko. Fungují i nyní, a dokonce se rozšiřují i do míst, ve kterých by je běžný smrtelník jen těžko očekával.

Rozvážkové firmy se v Česku rozmáhají

Už od pandemie nemoci covid-19 se v Česku rozmáhají firmy, které se zaměřují na rozvoz jídla. Po celé republice jich působí hned několik a postupně se rozšiřuje okruh měst, ve kterých působí. Nejprve začínaly v těch největších, v poslední době se ale tento trend přesunul také do těch malých, kde mnohdy žije i méně než 7 tisíc lidí.

Zvlášť v dobách koronavirové pandemie byly rozvážkové služby jednou z mála možností, jak si zákazníci mohli dopřát jídlo ze svého oblíbeného podniku. Kvůli tehdejším protipandemickým restrikcím totiž často nemohli restaurace ani další gastronomická zařízení vůbec navštěvovat. Rozvážkové firmy se díky tomu těšily z velkého přísunu objednávek.

V Česku působí hned několik firem

Na tuzemském trhu svádí o zákazníky náročné konkurenční boje hned několik firem. Řadí se mezi ně hlavně Bolt Folt, Wolt, foodora nebo třeba Jídlo pod nos. Během pandemie nemoci covid-19 se společnosti zaměřovaly hlavně na dovoz hotových jídel z restaurací, nyní se ale působnost postupně rozšiřuje. Do nabídky se totiž dostávají třeba i supermarkety, květinářství nebo drogerie.

Obrovskou expanzi po celé České republice spustil v posledních měsících hlavně Wolt. Ten se ve své strategii nyní zaměřuje hlavně na středně velká okresní města. Jedná se kupříkladu o Chrudim, Českou Lípu, Tábor, Příbram nebo třeba Třebíč. S tím se rozrůstá i počet kurýrů, se kterými Wolt napříč republikou spolupracuje. Je jich totiž už více než sedm tisíc.

„Expanze do dalších regionů je samozřejmě logickým krokem k tomu, jak se dostat k co nejvíce zákazníkům. Ve Woltu to ale vždy děláme také s úmyslem podpory regionální ekonomiky a menších místních obchodů a restaurací,“ říká nedávno jmenovaný nový šéf českého Woltu Tomáš Beniak.

Rakovník, Žatec i Nové Strašecí

Zajímavější koncept si ale připravila společnost Jídlo pod nos, která se zatím zaměřuje hlavně na rozvoz v Karlovarském, Ústeckém a Středočeském kraji. Rozmach této firmy se totiž nyní orientuje hlavně na menší města, ve kterých žije i jen několik tisíc obyvatel. Mezi nejnovější územní celky, ve kterých Jídlo pod nos své služby nabízí, se řadí třeba Rakovník, Žatec nebo Chodov v Karlovarském kraji. Pravděpodobně nejzajímavější je ale Nové Strašecí, kde aktuálně žije jen okolo 5 tisíc lidí.

Rozvoz jídla v malých městech má své plusy i minusy. Ačkoliv se na první pohled může zdát, že tento koncept postrádá větší podnikatelský smysl, může být realita trochu jiná. Okruh zákazníků je sice v malých městech poměrně malý, oproti velkým centrům tu ale většinou chybí konkurence.

Malé město, žádná konkurence

To v praxi znamená, že na menším trhu může mít rozvážková firma v podstatě monopol. V takové situaci tedy mají podniky možnost si stanovit poměrně libovolně cenu své služby a nemusí se obávat, že by o zákazníky přišly. Výsledkem konkurenčního boje je totiž obrovský tlak na výslednou cenu, který v případě malých měst často odpadá.

Budoucí vývoj a případný rozmach rozvážkových firem v České republice je velkou otázkou. Je ale pravděpodobné, že zavedené firmy budou dál rozšiřovat počet měst, ve kterých působí. Zároveň se dá očekávat také stále větší rozšiřování i do menších měst, a to právě hlavně z důvodů chybějící konkurence.

Rozvážkové firmy zároveň mohou v blízkých měsících těžit z toho, že se postupně daří snižovat inflaci ke stanovenému cíli České národní banky. Spotřebitelé by tak i díky růstu nominálních mezd mohli začít konečně i více utrácet. Je tedy pravděpodobné, že rozvážkovým službám po letech strádání může konečně alespoň částečně svítat na lepší časy.

Zdroj info: jidlopodnos.cz.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články