PRÁCE 🧰

Test ojetiny: Škoda Roomster - hnus fialovej, ale praktickej!

5. 11. 2020 8 min. čtení diskuze (5) Testy Škoda

Hledáte-li zajímavou ojetinu s prakticky řešeným interiérem, spolehlivou technikou a nezáludnými jízdními vlastnostmi, může na vás z inzerce vykouknout i Škoda Roomster. Ta má ale jednu zásadní nevýhodu – dost specifický vzhled.

Test ojetiny: Škoda Roomster (recenze)

Svým vzezřením nesourodého slepence ze dvou částí, které k sobě někdo napasoval násilím, se Roomster postaral v době svého uvedení na trh o dostatek pozornosti. A spoustu lidí nejspíš vzhled vozu odradil, nechtěli totiž čelit posměchu sousedů.

Představení, motory a na co si dát u nich pozor

Zvláštně vypadá auto i dnes, na druhou stranu ale umí nabídnout i pořádnou porci praktičnosti, což z něj dělá atraktivní ojetinu. Když navíc najdete nebouraný a nestočený kousek s tím správným motorem, máte rodinný kočár, který s přehledem ještě dekádu vydrží. A kdyby se náhodou něco pokazilo, oprava vás nezruinuje. Po jakých pohonných jednotkách tedy koukat?

Test ojetiny: Škoda Roomster

Ujasníme si hned ze začátku jednu věc – benzinovým tříválcům se vyhněte. 1.2 HTP má malou olejovou náplň a ještě menší výkon. Poruchy jsou u tohoto motoru relativně časté, většinou odcházely cívky, EGR ventil a problém byl i s rozvodovými řetězy. Tohle zkrátka žádné terno není a je to sázka do loterie, zejména u ojetiny.

Naopak výhrou je motor 1.4 16V. Výkonem neoslní, ale je to držák. Pohlídejte si výměnu dvou rozvodových řemenů a dostanete motor, který najede s přehledem i přes půl milionu kilometrů. Na plyn ale budete muset zkrátka občas šlápnout o trochu víc. S výkonem 63 kW je to spíše na klidnější jízdu.

Vyšší výkon v podobě 77 kW předvede 1.6 16V. Spolehlivá je, pokud jí neselže rozvodový řetěz. Na rozdíl od té, která se dávala svého času do Fabií, tato netrpí na zvýšenou spotřebu oleje, je ale poměrně hlučná. Opět je to solidní volba, ale ne tak úsporná jako 1.4. S plně naloženým vozem ale nebude mít tolik práce jako slabší čtrnáctistovka.

Škoda Roomster v recenzi na Portálu řidiče

Pak tu máme problematickou dvanáctistovku dopovanou turbem. 1.2 TSI je skvělý motor, pokud je z roku výroby 2012 a novější. Ty totiž měly širší rozvodové řetězy, které nepraskaly. Na ty starší se vyráběla opravná sada, pokud na takový motor narazíte, opravdu si ověřte, že ji má. Bez ní je to časovaná bomba. Motoru s osazenou opravnou sadou se ale bát nemusíte, je to držák a kupodivu i docela jede. Nebojte se ho točit, kdo tenhle přímovstřik bude dusit provozem v nízkých otáčkách, dočká se karbonování a drahé opravy.

Ze vznětových jednotek je jistotou legendární 1.9 TDI. Ta má solidní dynamiku i spotřebu a k tomu oplývá až mýtickou nesmrtelností. Pokud ji v inzerci potkáte, pátrejte po tom, jestli v minulosti nejezdila ve firemní flotile, tam se totiž občas prodlužují už i tak našponované výměny oleje po 30 tisících. U této jednotky je největší riziko, že bude stočená, proto buďte opravdu obezřetní a prověřte si před nákupem historii vozu.

Test ojetiny: Škoda Roomster - interiér

Slabší diesel 1.4 TDI má tři válce a podle toho vypadá i jeho projev. Motor může znít neznalému člověku jako rozbitý, i když je naprosto v pořádku. Klepe celým autem a velký interiér vozu jen podporuje jeho zvláštní klepavý zvuk. Spotřebou však umí překvapit. Klidný řidič se bude pohybovat kolem hranice čtyř a půl litrů na sto. Dalším pozitivem a životní jistotou je i solidní spolehlivost a slušná dynamika. Kultura provozu tohoto motoru je bohužel dost nízká.

Poslední naftová jednotka, se kterou se v inzerci a bazarech setkáte, je 1.6 TDI. Má sice filtr pevných částic, ale ten nezlobí a případná výměna není zase až tak finančně náročná. Horší to je se vstřikovači, ty jsou hodně citlivé na kvalitu nafty a co tam tankoval předchozí majitel nikdy nevíte. Ačkoliv tedy devět z deseti se jich bude dušovat, že to byla stooktanová nafta z Německa. Buďte tedy pro jistotu připraveni na výměnu této nelevné komponenty.

Zvláštní design, interiér a zavazadlový prostor

Tímto bychom tedy pojali snad všechny motory, se kterými se můžete při nákupu Roomstera z druhé ruky setkat. Pak je tu již zmíněný design. Ten je opravdu dost zvláštní a hodně lidí asi může i odradit. Vůz je podvozkově kombinace první Fabie s Octavií, respektive karoserie je v přední části až po A sloupky shodná s Fabií, následují ještě poměrně konvenčně vypadající dveře, ale pak přijde navázání na zadní část a zde je ten problém. Od B sloupku jako by to bylo úplně jiné auto. Horní linie předního okna skokově přejde v oblouk, který u C sloupku začne zase lehounce klesat. Zadek je navíc poměrně dost prosklený, což je super pro cestující vzadu, ale opravdu to neladí s o mnoho mohutnějšími předními dveřmi, které jsou prosklené o dost skromněji.

Škoda Roomster - vzhledově k sobě přední a zadní část prostě neladí. Ale vůbec!

Stejná nevyváženost panuje i uvnitř. Řidič se spolujezdcem mají k dispozici prakticky stejnou porci prostoru, jako je ve Fabii. Tedy - není ho na rozdávání. Vzadu pak panuje o hodně vzdušnější atmosféra. Interiér je jinak tvořen odolnými materiály, ale je to dost nuda. Musíme ale uznat, že je velice praktický. Odkládacích prostorů je dostatek, sedadla pohodlím neurazí a cestující v zadní řadě mají dostatek místa pro nohy.

Pozice na sedadle řidiče se hledá snadno, všechno je tam, kde by to člověk čekal a nikde se zkrátka nekoná nic překvapivého. Testovaný vůz má najeto zhruba 100 tisíc kilometrů, což se na stavu vnitřku nijak nepodepsalo. Ano, volant je sice už lehce osahaný, ale do sedadel bych rozhodně necelé “kilínko” neřekl.

No a když už jsme u těch sedadel, tak zadní řada patří mezi největší přednost Roomstera. Sedadla lze totiž posouvat a zvětšit tak kufr, případně naopak větší prostor dopřát cestujícím. Nechá se u nich i měnit sklon opěradla a to nejlepší je, že jdou zcela vyjmout. To znamená, že z rodinného kočáru máte rázem malou užitkovou dodávku. Nemyslete si, ale že vyškubnete jen celou lavici. Kdepak, každé zadní sedadlo lze vyjmout nebo posunout zvlášť. Jedete nakupovat nábytek s jedním potomkem? Tak mu tam nechte jedno sedadlo a ostatní nechte doma! Lyžovačka? V pohodě, vyndejte jen to prostřední, namísto kterého budou lyže s nákladem a pořád můžete do Alp ve čtyřech. Taková variabilita je obrovským tahákem a leckterý kupující je kvůli ní schopen zkousnou i ten problematický vzhled.

Škoda Roomster - se zadními sedačkami jdou dělat lecjaká kouzla

Pak tu máme zavazadlový prostor, který rovněž umí být velice praktický. Systém přihrádek a síťový program nedovolí předmětům, aby po podlaze kufru cestovaly. Potěší i bytelné vyklápěcí háčky na tašky s nákupem. Tady se holt při vývoji přemýšlelo a je to hodně znát!

Jízda, podvozek a spotřeba

Na test jsme měli auto s motorem 1.2 TSI. Usednutí za volant provází pocit, že člověk sedí ve dvojkové Fabii (nečekaně). Tak moc je interiér stejný. Není to ale na závadu, automobilka zkrátka vsadila na osvědčenou techniku. Podobně, jako v případě novější Škody Rapid sáhla do skladů po již hotových dílech, což samozřejmě pomůže stlačit dolů náklady.

Jízdní vlastnosti vozu jsou dány tím, že přední náprava je z první Fabie a zadní má svůj původ v Octavii. I proto má Roomster vzadu o dost větší rozchod kol, přesněji o 64 milimetrů, než vpředu (přední náprava má rozchod 1 436 mm, zadní 1 500 mm). Jízdním vlastnostem to ale prospělo. I přes vyšší těžiště je vůz v zatáčkách stabilní, počítejte ale s tím, že si rád dost zaklekne na vnější přední kolo, což přináší zejména cestujícím na zadních sedadlech jistou porci diskomfortu.

Test ojetiny: Škoda Roomster

Co u tohoto vozu rozhodně nehledejte, je nějaký požitek z jízdy. Ano, odveze vás spolehlivě z bodu A do bodu B, ale zábavu si přitom neužijete. Když už na jízdu na hraně dojde, tak je vůz nedotáčivý, nic zákeřného ale nečekejte. Je to zkrátka auto pro rodinu, ne na blbnutí na okreskách o víkendech.

Tlumiče a zavěšení odvádějí solidní práci, ačkoliv celkové nastavení je v porovnání s konkurencí tvrdší. Při zatížení zadní nápravy se menší nerovnosti projeví zhoupnutím, ty ostřejší pak i akusticky - odhlučnění podvozku není nejsilnější stránkou vozu a rány od podběhů nejsou nic výjimečného, ať jedete sami nebo v pěti a s plným kufrem. Karoserie je ale krásně tuhá, nekroutí se a ani v zatáčkách nevržou plasty v interiéru.

Ekonomika provozu je slušná. Spotřeba se dá udržet pod 6 litrů, nad 6,5 se dostanete jen při hodně svižné jízdě nebo na dálnici. Když už jsme u té dálniční jízdy, tak zde pozor na jeden nešvar, který přináší vyšší stavba vozu. Poryvy větru umí autem slušně zamávat a nezkušeného řidiče to může překvapit. Jinak je Roomster absolutně nezákeřným autem, které si zachovává svoji snadnou ovladatelnost i při plném obsazení.

Závěr

Škoda Roomster je vůz veskrze praktický, levný na provoz i údržbu a ojetiny jsou za zajímavé ceny. Zvláštní vzhled je pro kupujícího, který ho dokáže ignorovat, svým způsobem výhoda. Ta tlačí prodejní ceny dolů, protože konkurence vypadá o dost konvenčněji.

Pozor akorát u motorů, ne všechny byly povedené. Optimální volbu u těch benzínových představuje 1.4 16V, případně 1.2 TSI. Z dieselových jednotek se vyhněte jen 1.6 TDI. Za cenu do 150 tisíc korun ale můžete koupit z druhé ruky parádní rodinný kočár, u kterého by na vás nemělo čekat nic zákeřného. Pozor si dejte akorát na kusy po nehodě. Roomstery nijak zvlášť nereznou, pokud někde najdete typické puchýřky, zbystřete, díl byl pravděpodobně opravovaný a stříkaný.

Zdroj médií: Redakce.

+

  • je to praktické
  • spolehlivé motory (benzinové)
  • dostatek místa pro cestující vzadu

  • příšerný design
  • z benzinových jednotek nemá žádná nijakou extra výkonovou rezervu
Karel Černý, 22. 11. 2020 17:23
Měl jsem načipovanou 1,4 tdi a maximální spokojenost, jenom mi vadí,že ho srovnávají s Fabií 2, která se začala vyrábět později než Roomster.
Marcela Sogelová, 8. 11. 2020 14:01
Mam 1.4 16V a musim souhlasit. Nikam nechvatam, novy sporak se mi tam vejde s rezervou a v lete v kempu skvely pribytek. Za me nema chybu.
Jan Janík, 5. 11. 2020 22:25
Příspěvek byl skryt z důvodů publikace vulgárního či jinak nevhodného obsahu.
Jindřich Vilímek, 5. 11. 2020 18:21
Lepší je 1.9 Tdi, jezdí jako motokára, kam to pošlu, tam jede.
Jan Hank, 5. 11. 2020 18:07
Ten design je poněkud zvláštní,a co se týče motoru,bral bych 1.6-16v-77kw.

Podobné články