Jak prodat ojeté auto na inzerát a co všechno před prodejem udělat?

15. 4. 2020 4 min. čtení Tipy a rady

Dobře prodat auto chce dávku štěstí, ale také nějakou přípravu. Aby kupující na vaši nabídku kývl, chce to držet se pár zásad a věnovat vozu nějakou tu péči. Ta se ale ve finále většinou dost vyplatí.

Dejte dohromady historii

Jedním z nejdůležitějších faktorů, které mají vliv na cenu ojetého auta, je jeho historie. Ty by měla být pokud možno kompletní, to znamená vyplněná servisní knížka, faktury za servis a veškeré opravy, protokoly z technických kontrol. Samozřejmě, málokterá ojetina bude mít vše takhle krásně kompletní, ale čím víc toho najdete, tím lépe a tím větší důvěru kupujícího si získáte. Z případných nehod mohou pomoci fotografie, které ukáží, že to byl skutečně jen blatník a nárazník a ne totálka. Zkrátka cokoliv, co o autě jste schopni doložit, to najděte a připravte.

Vypulírujte vůz

Špinavé auto asi nikoho moc nezaujme, proto navštivte myčku a dejte si záležet na opravdu důkladné očistě. Ideální je tlakové mytí, silný proud vody odstraní i zaschlé fleky na karoserii a skvěle vymyje špínu i z podběhů a ostatních těžko dostupných míst. Dejte si záležet i na kolech, která bývají špinavá od prachu z brzdových destiček, na jeho odstranění se prodávají speciální čističe, které stojí od zhruba dvou set korun výše.

Dobře umyté auto se prodá lépe než špinavé

Pověnujte se i interiéru, vypulírujte palubní desku a dejte si záležet i na detailech, jako jsou vnitřky přihrádek, ale třeba i bezpečnostní pásy. Pokud jsou potahy v nějakém světlém odstínu, tak si možná zaslouží vyčistit s pomocí vodního vysavače. Po řádné péči interiér dost prokoukne a ve voze je hned příjemnější svezení.

Hodně často se liší názory na očistu motoru a celého prostoru kolem. Někdo radí vyčistit i ten, ale pro kupujícího je možná lepší, když vidí stav takový jaký je. Trochu špíny a prachu nevadí, pokud není kolem těsnění pod hlavou patrný únik oleje, který může značit vážnější problém. 

Uveďte ho do originální stavu

Jste-li příznivcem tuningu, tak možná nebude od věci sundat "hyperhustejnárazníkjakznýdforspýd" a namísto něj dát zpět originální. To samé platí pro prakticky všechny úpravy, které vůz odlišují od sériového stavu. Vám se to možná líbí, kamarádi vám to na sraze pochválí, ale ne každý má zájem budit s autem zbytečnou pozornost. Jestli už originální díly nemáte nebo jste dokonce provedli úpravy, které jsou nevratné, počítejte s tím, že se vůz bude prodávat o poznání hůř a za nižší cenu. Tedy pokud to není opravdu vkusně upravený kousek od profesionálních úpravců.

Opravte drobnosti

Malé škrábance a kosmetické vady stojí za to opravit buď svépomocí nebo svěřit tento úkol servisu. U větších závad se to tak úplně vyplatit nemusí a je někdy lepší prodat auto s nimi, ale samozřejmě levněji. A běžné opotřebení typu prosezené sedačky nebo ohmataný volant asi nemá moc smysl řešit, pokud to není nijak zásadní.

Otázkou je výměna oleje, případně rozvodů. Snad 90 % aut v inzerátech je jako na potvoru s čerstvě vyměněným a velmi kvalitním olejem, nové rozvody jsou taktéž samozřejmost. Prodávající se tímto, často na pravdě se nezakládajícím tvrzení, snaží o něco zvýšit cenu. Rozumný kupující ale olej co nejdříve po koupi vymění a pokud se blíží interval rozvodů, tak i ty. Pro jistotu. Možná tak je pro prodávajícího lepší minimálně olej neměnit a raději při prodeji na rovinu říct, že je v polovině své životnosti. Z pohledu člověka, který se auto chystá koupit je taková upřímnost lepší.

Pořádně to nafoťte a popište

Dobrý inzerát má nějak vypadat. Pokud není čeština vaší silnou stránkou, nechte si text od někoho zdatnějšího zkontrolovat a případně opravit. Uveďte stav vozu, jeho nájezd a stručně historii. Samozřejmostí by mělo být i VIN, podle kterého si zájemce může auto blíže "proklepnout".

Fotografie by pak měly zachycovat jednak auto ze všech stran a pak také detaily. V případě ojetiny se to bude týkat spíše škrábanců na karoserii a podobé "kosmetiky". Není od věci nafotit i kola, včetně pneumatik. To vše rozhoduje o atraktivitě inzerátu a o tom, nakolik dokáže zaujmout.

Nelžete!

V kterékoliv fázi prodeje se jednoznačně nevyplatí lhát a něco tajit. Jako prodávající ručíte za skryté vady a asi se nechcete pak nechat tahat po soudech a řešit něco, co jste "zapomněli" při prodeji říct nebo napsat do inzerátu. Je lepší uvést reálný stav auta a vše říct tak, jak to je. Kupující je sice většinou ostražitý, ale upřímnost ocení víš než nějaké tajnosti a zakrývání pravdy.

Zdroj médií: pxhere

Podobné články