PRÁCE 🧰

Test ojetiny Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G

26. 5. 2022 6 min. čtení diskuze (0) Testy Mazda

Crossovery většinou bývají spíše kompromisem mezi pořádným autem a tím do města. Ne vždy se tak automobilkám povede vyrobit něco, s čím je spokojený každý zákazník a vznikne spíše paskvil. Tentokrát jsem spokojená, tohle malé městské autíčko značky Mazda mě mile v týdenním testu překvapilo.

Ženský test ojetiny Mazda CX-3 2.0 Skyactiv-G

Model CX-3 přišel na trh před sedmi lety, kdy začal být zájem o kompaktní SUV a pomalu přicházela doba upozaďování sedanů. Už tehdy se nejednalo o příliš velké auto, a tak padlo do oka menším rodinám a nebo manželkám jako druhé auto pro všechno. Aby taky ne, když na délku měří necelých 4,3 metru!

Dá se s ním krásně kdekoli zaparkovat a to i podélně, bez ztráty věnečku. Poloměr otáčení má také solidní, je z něj svým způsobem celkem mrštné přibližovadlo do města. O dva roky později přišla decentní modernizace a v roce 2018 se auto dočkalo i faceliftu, spolu s ním přišel i naftový motor.

Mazda CX-3 - exteriér

Městská flirtující kočka

Vzhled auta je atraktivní a vhodná barva celkový design ještě více podtrhuje. Při výše zmíněném faceliftu se nemuselo přistoupit k výrazným změnám, neboť to jak byl vůz prvně načrtnut, stačilo pro další roky života. Ačkoli model nepatří k těm nejdražším nebo vlajkovým lodím, dokáže zcela nevídané, otáčí se za ním lidi! Karoserie je místy výrazně prolisovaná, předek působí trochu naštvaně, ale vládne jí velká maska chladiče, kterou decentně doplňují úzká světla a zadeček je hezky klenutý.

CX-3 má takový ten hezký městský šmrnc. I současné portfolio Mazdy má velkou přehlídku vkusných modelů, které nijak neprovokují extravagancí, ale rozhodně vypadají nadčasově – někdy je i málo prostě více.

Mazda CX-3 - exteriér

Svými rozměry se zřejmě nebude jednat o plnohodnotné rodinné auto, ačkoli tak dříve bylo prezentováno. Sice dozadu dáte autosedačku, ale už jste si vyčerpali dost místa. Řekla bych, že na jednoho potomka je to ideál, se dvěma už by to bylo trošku sardinkování.

Nejlépe sedne páru nebo jedinci, který nepotřebuje supermoderní auto, aby se mohl blýsknout před ostatními lidmi. V současné době, kdy je člověk rád, že pořídí kvalitní vůz za poměrně nízkou částku, je důležitější všechno, jen ne značka a vzhled. U Mazdy je ta výhoda, že i když je auto nižší střední třídy, tak klame svým tělem a vypadá jednoduše dobře.

Kufr nepatří mezi ty největší, má totiž objem 350 litrů. Nejspíš by byl problém do něj dát větší kočárek, pokud tedy chcete auto do rodiny, protože máte malé děti nebo miminko, je vhodné na to před koupí myslet.

Mazda CX-3 - exteriér

Překvapení uvnitř vozu

CX-3 jsem dostala v jedné z nižších výbav, což prozrazoval na první pohled vystouplý panel rádia, který trčí z palubní desky. Vyšší výbavy totiž na stejném místě mají malý barevný displej s infotainmentem. Byla to příjemná změna. Zároveň potěšily mě hodnotné materiály v interiéru, největším překvapením byly měkčený plochy, které často nebývají samozřejmostí u konkurenčních značek. Celá palubní deska s příslušenstvím je vhodně a ergonomicky uspořádaná, to cením!

Mazda CX-3 - interiér

Kulaté výdechy z klimatizace mi připomínaly trochu ty ze starší Audi A3, avšak přístrojový štít před řidičem je zcela jiný – striktně ohraničený. Centrální ciferník ukazuje rychlost, otáčkoměr se zobrazuje jen jaksi orientačně pomocí digitální stupnice na levé straně od ciferníku. Z pravé strany je pak ukazatel paliva a zbývající dojezdové kilometry.

Teplota uvnitř se řídí pomocí velkých otočných ovladačů ve středu palubní desky. Působí hodně zastarale, na druhou stranu funkce je zachována. Řidičově zóně jsou dva kulaté výdechy a jeden u spolujezdce. Palubní deskou vede ještě falešná linka, ze která fouká vzduch jen v jejím středu. Střed mezi řidičem a spolujezdcem doplňují dva držáky na nápoje, ruční brzda a samozřejmě také páka manuálního řazení, která svým tvarem padne dobře do dlaně. Mobil se dá položit do prostoru před touto pákou.

Mazda CX-3 - interiér

Volant je velký a dobře se s ním manipuluje, nacházejí se na něm rovněž základní tlačítka pro ovládání systému – v mém případě jen na levé straně a to pro zesílení nebo přepnutí hudby. Interiér doplňuje ještě další dekor, který nápadně připomíná karbon. I tak ale dodává na prostoru na hodnotě a chvílemi si člověk připadá, že se nachází v autě vyšší třídy. Samozřejmě zpět na zem ho vždy bezpečně vrátí kaplička rádia.

Mazda CX-3 - interiér

Klame tělem, klame duší

Testovaný vůz má na hrbu 51 tisíc ujetých kilometrů, a tak lze pozorovat, jak dobře nebo špatně se k němu předchozí první majitel choval. Musím konstatovat, že jízdní vlastnosti jsou na skvělé úrovni. Dlouho se mi nestalo, aby se mi s autem, které nevyjelo "včera" z výrobní linky, jezdilo tak dobře.

Pod kapotou se skrývá benzínový agregát 2.0 Skyactiv-G s výkonem 88 kW, jedná se o slabší výkonovou verzi, která je zkombinovaná se šestistupňovým manuálem. Kromě tohoto motoru lze v bazarových nabídkách narazit ještě na silnější benzínovou variantu se 110 kW a náhonem na všechna čtyři kola. U té pozor, protože mívá často nadprůměrnou spotřebu.

Kromě benzínových motorů je k dispozici ještě jedna naftová 1.5 o výkonu 77 kW. A stane se určitě vhodnou volbou pro každého, kdo rád jezdí šetřivě, ale za to na delší trasy. Kdo si ji vybere, může počítat se spotřebou 4-5 litrů na sto.

Mazda CX-3 - exteriér

Testovaný vůz má k dispozic náhon jen na přední kola, takže do terénu se s tím crossoverem určitě nevydáte. Dobře mu bude ve městě i mimo něj. Na dálnici počítejte se zvýšeným apetitem, při běžné jízdě to bude kolem 6 litrů, šetřivější noze se podaří dostat i pod tuto hranici. Auto sedí dobře na vozovce, zatáčky perfektně vykresluje, hbitě reaguje na pokyny volantu a zvládne i kličkování v městských uličkách.

Mazda CX-3 poskytne svému majiteli dávku dynamiky, pružnosti i síly. A to vše skrývá za nenápadný design šedé myšky. Hodně se mi líbilo řazení, kvalty krásně zapadají a mají jasně vymezené dráhy. Naladění plynového i spojkového pedálu je velmi přátelské, bez cukání se začnou rozjíždět i úplní začátečníci.

Mazda CX-3 - exteriér

Mám ráda dobře odhlučněná auta, tady jsem rozhodně nebyla zklamaná a to ani ve vyšších rychlostech. Samozřejmě pokud se vám občas podaří nedopatřením vytočit otáčky do červených čísel, uslyšíte to i kdybyste nechtěli, ale ten kdo jezdí rozumně a pohybuje se při jízdě mezi 1500 až 2000 otáček za minutu, bude si moci užívat skvělého akustického komfortu.

Mazda mě velmi překvapila a to jsem k tomu nepotřebovala ani nejvyšší výbavu. Do řízení jsem se zamilovala na první dobrou. Pravda, s místem vzadu a v kufru je to trochu horší, přeci jen je to maličké auto a nelze očekávat zázraky, ale jako druhé auto do rodiny poslouží skvěle. Doporučila bych ho klidně i jako první auto pro omladinu, u tohoto modelu totiž modelu nenarazí na žádné záludnosti.

Mazda CX-3 - interiér

Na co si dát pozor

Jedná se o mladou ojetinu, a tak nelze ještě úplně určit, co přesně a za jak dlouho se bude kazit. Důležitá je pravidelná výměna oleje a to nejlépe po roce nebo 15 tisících kilometrech. Stejně tak je nutné, aby vybrané auto mělo servisní knížku a vůz si samozřejmě nechte pro jistotu prověřit.

Benzínové varianty se pro nákup doporučují, jen u toho silnějšího si více připlatíte za apetit vozu. Samotné agregáty ale jsou spolehlivé. V minulosti tento model potkaly různé svolávací akce. Testovaného modelu se týkala jen ta poslední. Jednalo se o chybu oběžného kola nízkotlakého palivového čerpadla, které se v průběhu let mohlo deformovat a způsobit škodu při čerpání paliva. Není potřeba se bát ani koroze, ta byla problém spíše u první generace.

Podle zkušeností reálných uživatelů to vypadá, že jsou s autem spíše spokojeni a neřeší u tohoto modelu nějaké výraznější závady. Samozřejmě čas ještě ukáže. Nicméně důležité je zjištění, že i když si koupíte mladou ojetinu, nemusíte se bát, že by se za rok celá rozsypala.

Zdroj info: Autorský text.
Zdroj médií: Michaela Rubešová.

+

  • Jízdní vlastnosti
  • Podvozek
  • Odhlučnění
  • Nadčasový vzhled
  • Ergonomie interiéru

  • Malý zavazadlový prostor
  • Méně místa na zadních sedačkách
  • Absence infotainmentu (od výší třídy už ale je)
Michaela Rubešová

Autor článku
Poznávacím znamením Míši je foťák v ruce. Ráda cestuje, ochutnává dobrá jídla a miluje výjimečná auta s duší.

Podobné články