PRÁCE 🧰

Test: MG ZS v základní výbavě

2. 3. 2023 9 min. čtení diskuze (1) Testy MG

Čínsko-britské MG ZS se snaží prorazit v nabitém segmentu levných kompaktních SUV. Trumfuje nadprůměrnou výbavou, příjemným interiérem, velkým vnitřním prostorem a slušným podvozkem. Bude to stačit?

Test: MG ZS

Články na téma MG ZS:

  1. MG ZS - rozměry
  2. MG ZS - cena a konfigurace
  3. MG ZS - spotřeba
  4. Test: MG ZS - předsudky hoďte stranou a konkurence bude mít problém - právě čtete
  5. MG ZS jako rodinné auto
  6. Historie MG
  7. Konkurence pro MG ZS

Značka MG vlétla na český trh jako čínský monsun a intenzivně pokračuje v ofenzivě. Na tuzemském trhu nabízí zatím dva modely, chystají se ale další.  Já jsem měl k vyzkoušení základní model MG ZS. Možná si někdo z vás pamatuje poměrně sportovně střižený sedan z nultých let se stejným jménem. No tak to už je historie, novodobé MG ZS je kompaktní SUV. Do ruky se mi rovnou dostala ta úplně nejzákladnější varianta s atmosférickou patnáctistovkou a pětistupňovou manuální převodovkou. V populárním sektoru C-SUV soupeří třeba se Škodou Kamiq nebo Fordem Puma. Vzhledem k základní ceně 444 940 korun jsou ale hlavními soupeři spíše Dacia Duster, SsangYong Tivoli, Mitsubishi ASX nebo Renault Captur. Tak se pojďme podívat, čím se je nové MG ZS snaží porazit.

Originalita neexistuje

Začneme zvenčí a staticky. Design? Jo, ve skutečnosti je to docela líbivé auto. Což o to, že si designové středisko MG ve Velké Británii vypůjčilo několik vzhledových prvků od ostatních automobilek. Jak se filozoficky říká, originalita přeci neexistuje. Ve výsledku má MG svůj osobitý styl a na evropský trh dobře zapadá. Přední maska působí dynamicky, až lehce agresivně, zadek je zase umírněnější. Kladně hodnotím světelný podpis, který má svůj vlastní styl. A mimochodem, už v základu dostáváte kompletně LEDkové světlomety, které navíc v noci, na poměry třídy, velmi dobře svítí. Vzhled se tedy povedl a o to více zamrzí lacině působící nepravé koncovky výfuků nebo chromované kliky dveří.

MG ZS

Luxus za babku

Statičtí ještě zůstaneme a mrkneme se do interiéru. Ten na mě při prvním usednutí působil nadprůměrně dobře. Kompletní palubní deska je z měkčených materiálů, část je dokonce obšitá imitací kůže s karbonovým vzorem a nešetřilo se ani na prošívání červenou nití. To asi od čínsko-britské automobilky nikdo nečekal. Už jen díky tomu vypadá interiér docela hodnotně, je příjemně organizovaný a nenajdete tu žádné přešlapy z pohledu architektury. Podobně bych mohl pokračovat i u volantu, má dobrý tvar, je obšitý kůží, ovládací prvky na něm fungují dobře, jenže je nepřiměřeně tvrdý a pocit z něj to trochu kazí.

MG ZS

Středovému panelu dominuje 10,1" barevný dotykový displej. Ten se špatně čte na sluníčku a v noci zase přehnaně září (naštěstí jde vypnout), ale už v základní výbavě a bez příplatku zvládá přes kabel i Apple CarPlay nebo Android Auto. Mně osobně fungovalo Android Auto spolehlivě a bez problémů. To potěší, protože si nemusíte připlácet za vestavěnou navigaci, která by stejně nebyla tak dobrá, jako ta vaše v mobilu. Jinak je ale odezva infotainmentu zoufalá a celé prostředí nepůsobí nikterak moderně. Při každém nastartování si taky několik úmorných desítek sekund počkáte, než se celý systém nahodí.

Rychlost infotainmentu vadí zejména při ovládání honosně nazvané digitální klimatizace. To je ale pouze obyčejná manuální klimatizace, která se ovládá na displeji a teplota se nastavuje postaru na stupnici modrá-červená. Naštěstí se základní funkce, jako teplota a rychlost ventilátoru, dají ovládat i na několika fyzických tlačítkách pod obrazovkou. Nepochopitelná je pro mě ale nemožnost si připlatit za automatickou klimatizaci. Tlačítkem pod displejem se ovládá třeba i hlasitost rádia. Není to úplně šťastné řešení a raději jsem používal tlačítka na volantu.

Nadprůměrná výbava plná protikladů

U výbavy se na okamžik zastavím. Dle mého totiž už základní stupeň obsahuje vše potřebné pro cílovou skupinu MG ZS. Nechybí automatické rozsvěcení světel, elektricky sklopná zrcátka, vyhřívaná přední sedadla (ačkoliv se tlačítko k jejich ovládání nachází trochu neprakticky z boku sedačky), již zmíněné podpora Apple CarPlay nebo Android Auto a Bi-LED světlomety, nebo třeba couvací kamera ukrytá ve vnitřním zpětném zrcátku. Obraz kamery v sobě má i navigační čáry, které jsou ale zavádějící a o poloze auta vám neřeknou vůbec nic. Zajímavostí je, že má ZS zadní parkovací senzory, které dokáží ukázat i vzdálenost od překážky. A opravdu to funguje! Škoda jen, že nejsou i vpředu.

MG ZS

Kaplička přístrojů ve vyšších výbavách obsahuje digitální kokpit. V základní verzi jsou ale klasické budíky, které fungují bezchybně a bohatě dostačují. Mnoho informací v sobě ukrývá uprostřed umístěný palubní počítač. Kromě běžně dostupných dat dokáže zobrazit třeba napětí baterie nebo tlak i teplotu pneumatik. To se jen tak nevidí! O to více nechápu, že se v autě nedozvíte venkovní teplotu nebo teplotu oleje. O nemožnosti mít automatickou klimatizaci ani nemluvím, protože už jsem to zmiňoval. A ve zvláštním složení výbavy pokračujeme. V základu totiž dostanete i asistent sjezdu z kopce. Proč? MG ZS sice se světlou výškou 165 milimetrů zvládne polní a lesní cesty, ale terénní ambice určitě nemá, vždyť nenabízí ani verzi s pohonem všech kol. V základu tak dostanete opravdu nadprůměrnou výbavu, ale reálný užitek některých prvků je spíše diskutabilní a vynaložené finance mohly jít jiným směrem.

Deklasující prostor

Jestli ale MG ZS za něco opravdu zaslouží pochvalu, tak je to vnitřní prostor. Ten je skutečně velkorysý a nebojím se toto kompaktní SUV označit za rodinný vůz. Na zadních sedačkách je nadprůměrně místa nad hlavou i před koleny. Při testu se na zadní lavici bez větších problémů, i když s lehkou dávkou diskomfortu, vměstnali i tři dospělí cestující. Nechybí ani dobře přístupný systém Isofix. Říkáte si, že když je tolik prostoru na zadních sedačkách, tak tím trpí zavazadlový prostor? Chyba lávky! V dané třídě je se 448 litry lehce nadprůměrný a umí být i docela dobře použitelný. Boční kapsy jsou odděleny praktickou síťkou a v základu je i dvojitá podlaha, aby při sklopení zadní řady sedadel vznikla rovná plocha. Sklápění se dělá docela lacině působícím páskem a následně vzniká místo o objemu 1 375 litrů. Je to právě vnitřní prostor, který je skrytým esem v rukávu oproti nejbližší konkurenci.

MG ZS

Dojmy z jízdy

Když jsem do MG ZS poprvé usedl, nehledal jsem pozici za volantem příliš dlouho. Někteří s tím ale mohou mít trochu problém. Volant je totiž polohovatelný pouze výškově a sklon sedačky se nastavuje páčkou. Klasické kolečko na boku je přeci jen trochu přesnější. Sedačky jsou každopádně komfortní a neměl jsem s nimi problém ani na delší cestě. Trošičku mě iritoval špatný výhled přes vnitřní zpětné zrcátko, ale to je holt úděl SUV, ve kterých se sedí trochu jinak než v nižších autech.

Po rozjetí jsem se se „zeteskem“ velmi rychle sžil. Spojka je spíše lehčí a brzdy by teda mohly mít výrazně rychlejší a ostřejší nástup. Líbila se mi možnost upravit tuhost řízení ve třech stupních. Rozdíly sice nejsou markantní, ale pro jemné doladění, jinak přesného a velmi příjemného řízení, to stačí. Trochu opatrně se musí s převodovkou. Kvalty mi sem tam nezapadly, jak měly, a dorazy jsou dosti gumové. Na zpátečce se trochu šetřilo, protože se jedná o ozubené kolo s přímými zuby. Poznáte to podle toho, že při couvání „kvičí“ a při rychlém zařazení si taky pár zubů spočítáte.

Základní motorizací je čtyřválcová atmosférická patnáctistovka se skromným výkonem 78 kW (106 koní) a točivým momentem 141 Nm, což ve výsledku dává zrychlení z 0 na 100 za 10,9 sekundy. Vrcholy obou křivek jsou posazeny nad čtyřmi tisíci otáčkami, takže je vám asi jasné, že je potřeba motor vytáčet až k omezovači. Ono se mu tam ale moc nechce. Při testování jsem si všiml i drobných zaváhání, kdy na malý okamžik motor přestal jet úplně. Nejvíce patrné je to asi kolem čtyř tisíc otáček. Nemyslím si ale, že by se jednalo o špatný nebo nedostatečný motor pro MG ZS. Jistě, žádný blesk to není, na okreskách toho moc nepředjedete, ale cílová skupina tohle zrovna moc řešit nebude.

MG ZS

Důležité je, že se bez problémů dá jezdit za tabulkovou spotřebu 6,6 litru na 100 kilometrů a s lehkou nohou i méně. A to je hodně slušný výsledek. Připočtěte si absenci na servis drahého turba, a naopak přítomnost nepřímého vstřikování, které netrpí neduhy moderních přímovstřikových pohonných jednotek, a máte recept na úspěch. Motor má naději na dlouhý a bezstarostný život, a ještě své majitele potěší dobrou spotřebou. Tomu říkám výhra. Jen teda příliš často nenavštěvujte dálnici, protože tam spotřeba rosta nad 8 litrů a akustický komfort taky není nic moc. Mnohem lépe se MG ZS cítí na okreskách a ve městě.

No a konečně se dostávám k podvozku. Dobrá zpráva je, že se ho povedlo naladit docela slušně a v ničem si nezadá se zaběhlou konkurencí. Nejprve jsem ho protáhl na hladkých okreskách nad Českým Šternberkem. Tady si vedl až překvapivě dobře. V zatáčkách se sice docela dost naklání, ale přesně drží stopu a zatáčí s až nečekanou vervou. I velké komprese a vlny dokáže navíc dobře odtlumit, a ačkoliv je laděný spíše do tuha, tak je krásně komfortní. Dobře to je vidět třeba na zpomalovacích prazích, které MG zvládá s velkou grácií.

MG ZS

Rozbité okresky už mu ale tak moc nevoní. Ostré nerovnosti podvozek moc nezvládá a trpí tím komfort posádky. Problém je s tím především v zatáčkách, kde pak MG působí gumově a lehce odskakuje po nerovnostech. Není se ale čemu divit, na zadní nápravě je obyčejná kliková náprava se zkrutnou příčkou, tak zase nemůžeme čekat zázraky. Žádné rány od nerovností se ale naštěstí nepřenáší do interiéru a při klidné jízdě jsou problémy na rozbitých cestách absolutně minimalizovány. Ve výsledku tedy musím podvozek hodnotit velmi dobře a leckterý konkurenční model by se mohl učit.

Verdikt

Po týdenním testu ve mě MG ZS zanechalo velmi dobrý dojem. A nejen ve mě, ale i ve všech, kterým jsem ho ukázal. Jednoduše je o to auto zájem a vůbec se nedivím, že jich na silnicích potkávám čím dál víc. Je to právě ta úplně základní, nejlevnější výbava, která mi dává největší smysl. Dražší, a jen o pár koní silnější, oturbený tříválec není vlastně o nic rychlejší a vůbec ne úspornější, a už v základní výbavě je vše (a ještě trochu víc), co by obyčejný motorista mohl potřebovat. Určitě to v tuto chvíli není auto pro každého, ale doporučuji dát předsudky stranou. A pokud MG vychytá pár detailů a přidá třeba i silnější motor, mohou se tradiční značky začít obávat.

Zdroj info: Autorský text, MG.
Zdroj médií: Radim Krejčík.

+

  • velmi dobrá základní výbava
  • spotřeba
  • vnitřní prostor

  • podvozek na ostrých nerovnostech
  • nemožnost automatické klimatizace
  • odezva infotainmentu
Dadada, 18. 11. 2023 16:27
Tak jsme do toho šli. Jako druhý vůz v rodině. Jiná motorizace, 1,0, manuál, Elegance, tedy třetí nejvyšší výbava (protože automat prostě nechci). Nezaznamenali jsme zatím nic negativního. Rozjezd v pohodě, žádný ďábel, ale ani brzda. Při 130 točí 2 500. Ticho v interiéru. Skvělé sedačky. Elektrické u řidiče. Infotainment taky v pohodě. Skvělý bonus je náhled kamery při prudké zatáčce, nebo při odbočování na křižovatce a 3D zobrazení při parkování. USB u zrcátka pro připojení kamery. Co chybí? Drobnosti. Osvětlení kufru - vyřešeno za 130,- Kč. Volant jen nahoru - dolů? Nevadí. Navigace? Na nic. Nemá informace o provozu. Možná jen jako nouzovka. Zatím jsme nepřišli na to, zda je možno zrcadlit telefon - podle recenzí to asi jde, ale ...kablík je v pohodě. Zatmavená zadní okna. Vyřešeno za 2 600,-. Uvidíme, jak se bude chovat dál.

Podobné články