PRÁCE 🧰

Historie značky MG

4. 3. 2023 5 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady MG

MG dnes patří čínskému koncernu a vyrábí především SUV a elektrické vozy. Když ale v roce 1924 tato značka vznikla, proslavila se něčím úplně jiným. Toto je historie MG a jeho nejzajímavější modely.

MG XPower SV

Značka MG se v historii proslavila výrobou malých sportovních roadsterů. Jejich dynastie sahá téměř sto let zpět. Po bankrotu v roce 2005 ale MG dostalo úplně jiný směr

Začátky

Už v roce 1924 založil ve Velké Británii automobilovou značku MG Cecil Kimber, zaměstnanec dealera vozů Morris Williama Morrise. Ten ostatně vlastnil i značku se symboly MG – Morris Garages. Firma se nejdříve zabývala úpravami vozidel Morris. Koneckonců tak vznikl i první prototyp MG pojmenovaný Old Number One. Postupně si ale značka vybudovala vlastní identitu a jejím výsledkem bylo přejmenování na MG Car Company.

Old Number One

Meziválečná léta

Od roku 1930 bylo MG oficiálně výrobcem automobilů. A jak se automobilky v meziválečných letech nejčastěji zviditelňovaly? Ano, šly závodit. Přesně to udělalo i MG a neslo to ovoce. V roce 1933 se MG K3 Magnette stalo první neitalským vozem, který ve střídě do 1 100 kubických centimetrů vyhrál velenáročný závod Mille Miglia. Na slavném Tourist Trophy třeba Tazio Nuvolari vytvořil rekord, který zůstal dlouhých 18 let nepřekonaný. Přesně tak se MG etablovalo jako výrobce malých sportovních aut. Už v roce 1929 započala tradice jména Midget, jakožto dvousedadlového sportovního roadsteru. Jeho čtyřválec OHC poskytoval skromný výkon 20 koní. V různých verzích se model se jménem Midget vyráběl až do roku 1980.

Po válce

Po druhé světové válce MG rostlo. Američané měli peníze, a tak se britské roadstery hojně vyvážely za Atlantik. V té době se vyráběly především vozy řady T. Ačkoliv byly založeny na předválečné konstrukci, byly díky svým jízdním vlastnostem velmi oblíbené. Takové MG TD si zahrálo třeba ve filmu Quentina Tarantina Tenkrát v Hollywoodu, kde se v něm proháněl Roman Polanski.

V padesátých letech prošla značka obměnou a stala se součástí koncernu British Motor Company (BMC). Následovala asi nejlepší léta pro MG. Vše začalo jak jinak než malým sportovním roadsterem. MG MGA znamenalo revoluci v designu a evoluci v technice. Dočkalo se dokonce i verze DOHC, která se pyšnila výkonem lehce přes 100 koní. Ve výsledku se modelů MGA vyrobilo malinko přes 100 000 kusů.

Historie MG

Na začátku šedesátých let bylo MGA nahrazeno novějším modelem MGB s poprvé použitou samonosnou karoserií. Ten začal život jako roadster, o pár let později ale přišel na trh i model GT s karoserií na pomezí hatchback a kupé. Nabízen byl s řadovým čtyřválcem, ve verzi MGC se šestiválcem, ale v sedmdesátých letech se přidala i vzácnější verze s osmiválcem. Ve výrobě nakonec vydrželo až do roku 1980 a dnes se jedná o oblíbený vůz mezi veteránisty.

British Layland

S koncem výroby MGB a s přechodem pod koncern British Layland se z MG stala pouze jakási sportovní verze značky Austin. Přesto se i v této temné době najde zajímavý model. Je jím samozřejmě MG Metro 6R4 – okřídlený speciál rallyové skupiny B, kterému za předními sedačkami trůnil třílitrový atmosférický šestiválec Cosworth s původem ve Formuli 1. V rally si sice vetší úspěchy nepřipsalo, ale v rallycrossu se mu povedlo vybojovat mistrovský titul. Ve verzi Clubman si Metro, jako homologační speciál, našlo cestu i na běžné silnice.

Současnost

Z British Layland se stal Rover Group a na začátku devadesátých let se zákazníci opět dočkali ryzího modelu MG. RV8 byl ale pouze starý známý model MGB s osmiválcem a upravenou karoserií. Taky se jich vyrobilo pouze necelých 2 000 kusů. V roce 1995 už MG vlastnilo BMW a přišel úspěšný roadster s motorem uprostřed – MG F. Ve výrobě nakonec vydržel, s různými přestávkami a změnou jména na TF, do roku 2011. Byl to mimo jiné poslední dvoumístný roadster, který značka, která se právě výrobou sporťáků proslavila, vyrobila.

MG ještě jednou změnila majitele a v nultých letech to značka naposledy zkoušela se sportovními verzemi Roverů – hatchbackem ZR a sedanem a kombi ZS a ZT. Zapomenout nesmíme ani na pokus o superauto - MG XPower SV. Díky vpředu umístěnému osmiválci z Fordu Mustang s maximálním výkonem až 385 koní, se MG SV stalo kultem. Finanční problémy ale vyvrcholily v roce 2005 bankrotem a s ním všechny sportovní modely MG definitivně skončily.

MG ZS

Nároky na znak MG odkoupila čínská skupina Nanjing Automobile Group, která se později spojila s čínským automobilový koncernem SAIC Motor. V čínské režii nastal restart MG. Prvním modelem po restartu bylo v roce 2011 MG6 a v roce 2014 ho následoval hatchback MG 3, který se dokonce krátce vyráběl ve Velké Británii, než byla jeho výroba přesunuta do Číny. Následně začala úspěšná ofenzíva SUV modelů, z nichž tři, v podobě MG ZS, HS a EHS, se nyní dostaly i do České republiky. Kromě toho vznikla elektrické verze SUV ZS, elektrický kombík MG 5 nebo elektrický hatchback MG 4. Oba mimochodem netrpělivě očekáváme i na českém trhu.

MG se tak za necelých sto let proměnilo z britského výrobce sporťáků na čínskou automobilku zaměřující se na cenově dostupná rodinná vozidla. Stále si ale ponechává vývojové a designové centrum ve Velké Británii. S konceptem MG Cyberster navíc hlásí návrat ke sportovním roadsterům. Tak se necháme překvapit, jak to s touhle tradičně netradiční značkou dopadne.

Zdroj info: MG, mgnuts, MG Enthusiasts.
Zdroj médií: Depositphotos, MG, Radim Krejčík, mgnuts.

Podobné články