Startovací kabely: užitečný pomocník, na kterém nešetřete

24. 10. 2019 2 min. čtení Tipy a rady

Zimní měsíce dávají zabrat akumulátorům automobilů. Ty se mohou dostat za kritickou mez nabití, pod kterou pak nenastartují. V takové chvíli se hodí kabely, přes které můžete vůz nastartovat z jiného vozu s funkční baterií.

Startovací kabely: užitečný pomocník, na kterém nešetřete

Ale pozor! Nejsou kabely jako kabely. Ty nejlevnější sice mohou nastartovat malé městské vozítko s benzinovým tříválcem, ale s velkým dieselovým motorem mohou mít problém. Nevyplatí se tak nakupovat podle síly kabelu, ale spíše podle hmotnosti. On totiž i kabel, který má tři centimetry v průměru, může ukrývat uvnitř jen tenoučký vodič a zbytek může být izolace. Ta je lehká, ale na kovovém vodiči hmotnost nijak ušetřit nelze. Obecná rada tedy je, že těžší kabel bude pravděpodobně kvalitnější.

Druhým důležitým faktorem je délka. Optimum je pět metrů, najdete ale startovací kabely i třímetrové, což už je tak trochu na hraně. Ne vždy je přístup k nehybnému autu optimální a baterie je občas umístěna dost nešťastně. 

A jak tedy postupovat, když se vozu nastartovat nechce? Předně je třeba dnešní vozy s katalyzátory neroztlačovat. U velkých vozů nedoporučujeme je ani tahat na laně. SUV o hmotnosti dvě a půl tuny je bez posilovačů prakticky neřiditelné a hrozí, že bude řidič namísto nové baterie řešit "nový předek" takového auta. 

Startovací kabely vybírejte podle jejich hmotnosti

Pokud seženete jiné auto s funkční baterií, zajeďte co nejblíže k otevřené kapotě "mrtvého vozu" a vypněte motor. Poté je třeba nejdříve zapojit svorku na kladný pól (+) vybitého akumulátoru a poté kladný pól toho nabitého. Následuje záporný pól (-) nabité baterie, který propojte s kostrou vybitého vozu, ne přímo na baterii. Nedaleko od akumulátoru by měl být proto určený a označený bod. Nastartujte motor nabitého auta a počkejte, až se otáčky ustálí. Následně zkuste nastartovat i vůz vybitý. Pozor, nemusí chytnout na poprvé a proto nestartujte příliš dlouho. Kabely se začnou vlivem vysokého průtoku proudu zahřívat a je dobré dělat mezi pokusy o nastartování přestávky.

Ve chvíli, kdy vůz s vybitou baterií nastartuje, odpojte kabely přesně v opačném pořadí. Rozhodně však nevypínejte motor, je nutné s autem minimálně půl hodiny až hodinu jezdit, aby se akumulátor dobil alternátorem. Pokud toto neuděláte, budete muset startovat přes kabely znovu.

Podobné články