Mnoho řidičů nejen u motocyklů ignoruje důležitost správného tlaku v pneumatikách a tím riskují svou bezpečnost. V tomto článku se budeme zabývat významem správného tlaku v pneumatikách u motorky a jak ho správně nastavit.
Správný tlak v pneumatikách u motorky
Články na téma tlak v pneumatikách:
- Kontrola tlaku v pneu - jak často a je to potřeba?
- Tlak v pneumatikách u motorky - právě čtete
- Tlak v pneumatikách u vozu Škoda Fabia
- Tlak v pneumatikách u vozu Škoda Octavia
Pneumatiky jsou důležitou součástí motorky, neboť ovlivňují její stabilitu a ovladatelnost. Správný tlak pneumatik u motorky je nezbytný pro optimální výkon a bezpečnost jízdy.
U motorek neexistuje jedna správná hodnota, na kterou je potřeba nahustit pneumatiku. Tlak je ovlivněn váhou motorky, konstrukcí, naladěním podvozku a nejdůležitější je typ provozu, ve kterém se bude motorka nejčastěji vyskytovat. Běžné silniční pneumatiky s homologací do běžného provozu mají nejčastěji předepsané hodnoty tlaků vepředu na 2,5 baru a vzadu 2,9 baru, tyto hodnoty se však mohou mírně lišit v závislosti na výrobci, a to je nejdůležitější ukazatel.
Správné huštění pneumatik motocyklu je klíčové pro bezpečnou jízdu. Každý motocykl má specifikovaný tlak vzduchu, který by měl být nastaven v pneumatikách. Tyto informace lze najít nejčastěji na krytu řetězu nebo na kyvné vidlici motorky, nebo na výrobcem specifikované tabulce huštění pneumatik motocyklů. Správně nastavený tlak vzduchu v pneumatikách motorky snižuje opotřebení pneumatik, zlepšuje výkon a jízdní vlastnosti a zvyšuje bezpečnost.
Pokud je na motorce nenajdete, hledejte v manuálu. Špatné nahuštěné pneumatiky na motorce mohou nepříznivě ovlivnit ovladatelnost. Kontrolovat tlak je vhodné na studených pneumatikách. Při huštění pneumatik motocyklů je nutné mít také v pořádku ventilek. Jeho kontrola je důležitá. Existují také speciální ventilky, které mají v sobě zabudovány snímače tlaku. Jeden takový snímač pořídíte za asi 1 500 korun.
Co může způsobit nízký tlak a vysoký tlak v pneumatikách
Nízký tlak v pneumatikách může zvýšit opotřebení pneumatiky. Na nízký tlak nejsou pneumatiky stavěné a může dojít ke zborcení kordu, rapidnímu snížení gripu a horší ovladatelnosti. Nízký tlak pneumatik může dále způsobit větší opotřebení a zvýšit spotřebu paliva. Naopak vysoký tlak v pneumatikách zapříčiňuje menší plochu dezénu, která se dotýká s vozovkou a tím plášť ztrácí přilnavost.
Levné motocyklové pneumatiky skladem
Zdroj médií: Depositphotos.