PRÁCE 🧰

Sportovní vzduchový filtr – je to jen placebo?

22. 4. 2024 2 min. čtení diskuze (3) Tipy a rady

Jednou z nejlevnějších a nejsnadnějších cest, jak zvednout výkon auta je přidání sportovního vzduchového filtru. Jenže přinese to vůbec nějaké zlepšení? A za jakou cenu?

Tuningový vzduchový filtr

Články na téma vzduchový filtr:

  1. Jak a čím čistit vzduchový filtr
  2. Jak často měnit vzduchový filtr
  3. Tuningový vzduchový filtr - právě čtete

Kyslík je stejně důležitý, jako palivo

Vzduch, respektive kyslík, je pro motor stejně důležitý, jako benzín. Pokud máme směs příliš bohatou, tedy je v ní paliva moc, dostaneme horší výkon za cenu vyšší spotřeby. Chudá směs s menším množstvím benzínu znamená přehřívání a další negativa. Ideální bohatost palivové směsi je 14,7 dílů vzduchu na jeden díl benzínu.

Limitem je obvykle právě množství vzduchu, které zvládneme do motoru dostat. Hodně v tomto pomáhají turbodmychadla, ale i ta nakonec mohou narazit na strop v podobě vzduchového filtru. Ten má omezenou průchodnost danou hustotou filtračního materiálu a plochou. Zejména na ten druhý faktor se často zapomíná – nemusíme nutně zlepšovat průchodnost, stačí zvednout plochu.

Tím, jak moc pomůže lepší filtr k vyššímu výkonu, se zabýval i Jason Fenske, kterému se povedlo naměřit zvýšení u atmosféricky plněného Subaru o čtyři koně, kroutící moment narostl o 5 Nm. Nejsou to nijak dramatické hodnoty, ale v kontextu ceny sportovní vložky do filtru a jednoduchosti úpravy, je to rozhodně přínos.

K trochu jinému výsledku došli na YouTube kanálu carwow, kde tuningový filtr nepřinesl vyšší výkon, ale vylepšil zvuk. Nicméně i to může být vítaným zlepšením. Je nicméně očividné, že neexistuje univerzální pravidlo, které by potvrzovalo automatické navýšení výkonových parametrů vozidla po montáži sportovního vzduchového filtru.

Filtrační schopnosti

Jenže pak je tu stránka druhá, o které se zase tak často nemluví. Vzduchový filtr má zabránit tomu, aby se do sání motoru dostalo cokoliv, co tam nemá co dělat. Za ideálního stavu by tedy měl propustit pouze vzduch a nic jiného. Obecně většina vzduchových filtrů nepropustí většinu částic o velkosti 5 až 6 mikronů (mikron je jedna tisícina milimetru) a více. To je velmi jemný prach, který poletuje ve vzduchu, je vířený provozem a jehož jednotlivé částice na rukou necítíte, dokud nevytvoří v podstatě vrstvičku.

Problém tuningových filtrů je, že ty právě propouští více vzduchu při stejné ploše díky tomu, že jsou jednoduše průchodnější. Projde skrz ně do motoru více těch jemných, ale i větších částic prachu, které pak postupně vybrušují a opotřebovávají zejména povrch válce. Agregát tak dříve přichází o kompresi, což je jednoduše daň za to, že dostává více vzduchu. Zde, jak dokládá i test, už K&N tak super filtr není.

Zdroj info: engineering explained, KN.
Zdroj médií: Depositphotos, YouTube.
Jan Jirak, 24. 4. 2024 8:35
za 2 tisíce filtr, auto má víc vzduchu, dělá větší kravál, víc žere a stejně to moc nejede. na prd.
K69, 23. 4. 2024 16:11
Dovolil bych si 2 poznámky: 1. zvýšení průchodnosti filtru automaticky neznamená, že propouští menší částice. Princip KN filtru je mírně jiný než klasického papírového - část zachycuje filtrační bavlna a část olej kterým je napuštěná. U starších aut je poměrně časté, že dochází k netěsnosti sání (deformace plastových díků, vymačkaná těsnění...), nebo v usazení filtru... a do motoru tak jde (byť malá) část zcela nefiltrovaného vzduchu. To může být daleko závažnější než prodyšnější filtr. 2. pokud nějakým způsobem měním poměry v sání nutně musím přizpůsobit palivovou mapu. Osazení samotného filtru bude mít většinou minimální vliv, případně někdy dokonce i negativní až do okamžiku úpravy palivové mapy Ř. Případně dříve úpravy karburátoru a předstihu. Bez takové úpravy je to jen placebo efekt. I když v některých případech může být použití bavlněného pratelného filtru i cenově zajímavé proti opakovanému nákupu papírového. Já spíš doporučují kvalitního osvědčeného výrobce papírových filtrů.
Jakub Mokříš, 24. 4. 2024 8:37
Díky za doplnění!

Podobné články