Kdy naposledy jste měnili vzduchový filtr? Víte, jak často by se měl měnit? A co když jezdíte v prašném prostředí? Na všechny tyto otázky vám odpovíme v našem článku.
Vzduchový filtr do auta a jeho výměna – jak často?
Články na téma vzduchový filtr:
- Jak a čím čistit vzduchový filtr
- Jak často měnit vzduchový filtr
- Tuningový vzduchový filtr
- Jak často měnit vzduchový filtr? - právě čtete
Co je to vzduchový filtr a jak funguje?
Vzduchový filtr je klíčovou součástí každého spalovacího motoru. Jeho úkolem je filtrovat nasávaný vzduch a zabránit vniknutí pevných částic do samotného motoru. Tím chrání motor před opotřebením a zvyšuje jeho životnost. Filtrační materiál, kterým je filtr vybaven, zachytává nečistoty jako jsou prach, pyl nebo drobné částice z okolí.
Jaké jsou příznaky zaneseného filtru?
Zanesený vzduchový filtr může způsobit řadu problémů, které se projeví na chování vašeho auta. Jedním z nejčastějších příznaků je snížený výkon motoru. Dalším typickým příznakem je zvýšená spotřeba paliva. Když motor nedostává dostatek vzduchu, musí spalovat více paliva, aby dosáhl stejného výkonu.
Černý kouř vycházející z výfuku je dalším varovným signálem. To znamená, že motor nedostává dostatek vzduchu a nespaluje palivo efektivně. Pokud zanedbáte výměnu vzduchového filtru, může to vést k vážnějším problémům. Proto je pravidelná kontrola a výměna vzduchového filtru podle doporučení výrobce nezbytná pro správný chod vašeho motoru.
Typy vzduchových filtrů
Vzduchové filtry se dělí na několik typů, které se liší materiálem, konstrukcí a účinností filtrace. Každý typ má své specifické vlastnosti. Vzduchové filtry dělíme podle tvaru na:
- Kruhové
- Panelové (dnes skoro v každém osobním automobilu)
- Válcové
Dále filtry dělíme podle způsobu filtrace:
- Papírové filtry: Jedná se o nejběžnější typ filtrů, který se používá ve většině osobních automobilů. Jsou vyrobeny z několika vrstev speciálního filtračního papíru, který efektivně zachytává prachové částice. Papírové filtry jsou relativně levné a snadno dostupné.
- Pěnové filtry: Tyto filtry jsou vyrobeny z pěnového materiálu, který má větší filtrační plochu než papírový filtr. Díky tomu lépe zachytávají menší částice nečistot.
- Bavlněné filtry: Bavlněné filtry jsou vysoce výkonné filtry, které se používají v sportovních a tuningových automobilech. Jsou omyvatelné a opakovaně použitelné. Díky svému materiálu umožňují lepší průtok vzduchu a zvyšují výkon motoru.
- Olejové filtry: Tyto filtry jsou vyrobeny z pěnového materiálu, který je napuštěn olejem. Olej zachytává nejen prachové částice, ale také větší nečistoty a pomáhá zlepšit filtrační účinnost.
Jak často měnit vzduchový filtr?
U různých druhů vozidel se může interval výměny často mírně lišit. Nejlepší je vždy dodržovat doporučení výrobce uvedená v servisní knížce. Obecně se doporučuje měnit vzduchový filtr spolu s olejem, tedy každých 15 000–20 000 najetých kilometrů. Pokud jezdíte v náročných podmínkách (prach, město) nebo pokud je filtr viditelně znečištěný, je potřeba jej měnit častěji. Ceny nových filtrů se pohybují v řádech stokorun, jejich pořízení tedy vaši peněženku moc bolet nebude.
Zdroj médií: Depositphotos.