PRÁCE 🧰

Speed Festival má za sebou premiérový ročník

29. 9. 2023 4 min. čtení diskuze (0) Aktuality

První ročník Speed Festivalu dostál slibům a ulice České Lípy doslova transformoval na ráj benzínových nadšenců. Bez zaškobrtnutí se to sice neobešlo, ale už teď netrpělivě vyhlížíme druhý ročník!

Speed Festival

Články na téma Speed Festival:

  1. Speed Festival Česká Lípa
  2. Reportáž: Speed Festival - právě čtete
  3. Reportáž: Picnic Race

Musím se přiznat, že jsem organizátorům Speed Festivalu od počátku hodně fandil, akce stejného formátu a velikosti tu totiž ještě nebyla a potenciál tak byl obrovský. Výstava aut, závoďáky, veteráni, závodní okruh v centru města a další. Jednoduše to znělo vážně dobře, a tak jsem nelenil a vyrazil se podívat osobně. Festival byl rozdělen do dvou dnů, přičemž hlavní dění se odehrávalo v sobotu. V tentýž den jsme Speed Festival navštívil i já.

Nutno říct, že organizátoři do poslední pídě dostáli mottu festivalu, kterým bylo „oslava motorismu v pohybu“. Celá Česká Lípa se totiž provoněla benzínem, ať už díky vystavovaným exponátům, nebo divákům a účastníkům setinové rally či novince s názvem Picnic Race, které věnujeme samostatný článek. Musím ale konstatovat, že fakt, že se jednalo o úplně první ročník, se jednoduše zamaskovat nedalo.

Speed Festival

Hodně chůze, málo aut

Festivalové dění, bylo rozděleno do několika míst. Epicentrem byl Grand Prix okruh, kolem kterého byly vystaveny asi nejzajímavější exponáty. Nechyběly hlavní taháky v podobě Lamborghini Huracán Sterrato nebo Porsche 911 Dakar. Společnost jim dělaly další exkluzivitky od Lamborghini nebo Ferrari, zajímavá byla i výstava závodních Porsche, ačkoliv opravdovým továrním speciálem ze Stuttgartu byla pouze 911 GT3 Cup.

O kousek dál bylo možné okouknout Audi R8 kategorie GT3 a speciál Audi skupiny B. Naproti pro změnu stálo závodní Ferrari 488 Challenge nebo první BMW M3 a později přibyla i rallyová Škoda Fabia R5. U kina Crystal měly svůj koutek soudobé motorky, zatímco za kinem, ve velmi zajímavém prostředí, probíhala výstava historických motocyklů. Na úplně druhém konci závodní trati, u Vodního hradu Lipí, byla expozice historických vozů Tatra. Taková proudnicová Tatra T87 je skutečný skvost.

Speed Festival

Ještě jsem zapomněl na dokonalou kombinaci ladných tvarů raného Porsche 911 a historické budovy Cafe Union. Ale to bylo z vystavovaných exponátů v centru festivalu tak nějak všechno. Kdo chtěl vidět více, musel se přemístit buď na náměstí, odkud startovala a zároveň zde i končila setinová rally, anebo do 500 metrů vzdáleného městského parku. Zrovna chůze mi vůbec nevadila, nemohl jsem se ale zbavit dojmu, že výstava v parku je spíš taková bokovka.

Byl to totiž právě park, který mne trochu zklamal. Aut tu totiž bylo jako šafránu. Přesto, vidět na travnaté ploše zaparkovaný naleštěný nový Rolls Royce, všechna BMW M3 od nejstarších po nejnovější nebo snad Porsche 911 Turbo, bylo zážitkem samo o sobě. Tady se ale opět sluší připomenout, že se jednalo o první ročník a organizátoři si nejdříve musí získat důvěru od vystavovatelů. Možná by se v tomto směru dalo využít i účastníků Picnic Race, kterých se na start postavilo opravdu mnoho a o zajímavá auta nouze nebyla.

Speed Festival

Zlatý hřeb večera

Když už jsem si prohlédl všechna auta, zhlédl doprovodný program, navštívil českolipskou teplárnu s drift exhibicí, zajezdil si na závodním simulátoru a dobře se najedl, byl už čas na zlatý hřeb večera, který si organizátoři nechávali, možná trochu zbytečně, až do pozdních večerních hodin. Trať byla lemována balíky slámy, a dokonce i traťoví maršálové byli opatřeni typickým bílým overalem – vše bylo připravené.

První se na start postavila série historických Porsche, která trať projela ve hbitém tempu. Následovala skupinka účastníků setinové rally. Někteří sice předvedli odhodlané výkony, ale strach z poničení čtyřkolového miláčka na úzké trati u většiny převládl. Zlobit se na majitele rozhodně nemůžu, jsem rád, že jsem si alespoň některá historická auta mohl prohlédnout v akci.

Speed Festival

Největší show paradoxně vytvořili motorkáři, kteří ve vláčku ze závodních i silničních motorek nastolili neuvěřitelné tempo a mezi balíky slámy doslova létali. Navíc se ulicemi konečně rozezněl tolik očekávaný rachot ostrých motorů, kdy nebylo slyšet vlastního slova – přesně to jsem totiž od dění na okruhu očekával. Motorkáři jsou opravdoví blázni, tohle byla vážně pecka!

Kalendář auto-moto akcí

Po chvilce čekání vlétly na trať pod umělým osvětlením i závodnické legendy na motokárách. Ty se rozhodně nedržely zkrátka a brzy se na trati odehrávaly pěkné souboje. Po volných jízdách přišel na řadu hodinový vytrvalostní závod. Z něj se ale odjelo pouhé jedno kolo, než byl z bezpečnostních důvodů ukončen. Škoda, ale bezpečnost všech účastníků je bezpochyby na prvním místě.

Speed Festival

Slibná budoucnost

Pokud se podaří vychytat mouchy prvního ročníku, kterým logicky nešlo moc zabránit, má před sebou Speed Festival opravdu zářnou budoucnost. V Česku je to totiž naprosto ojedinělý koncept, který spojuje hned několik motoristických akcí do jednoho velkého festivalu. Organizátorům se navíc podařilo dokonale transformovat celé centrum České Lípy a navodit tak skvělou atmosféru.

Návštěvníků přišly doslova mraky, všichni přítomní se bavili, a tak lze jednoznačně mluvit o úspěchu. Pořadatelé mají můj obdiv, jsem totiž rád za jakoukoliv motoristickou akci s nápadem pořádanou u nás. Doufám tak, že se nemýlím, když se rozloučím se slovy: Na viděnou příští rok!

Zdroj info: Autorský text.
Zdroj médií: Radim Krejčík.

Podobné články