PRÁCE 🧰

Prověření auta podle VIN kódu nebo SPZ

12. 8. 2022 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Kdo chce snížit riziko, že si koupí ojetinu, která byla třeba bouraná, stočená nebo má jiný původ, než prodejce uvádí, může si auto proklepnout podle VIN.

Prověření auta dle VIN či SPZ

Na úvod se sluší uvést, že podklady pro článek jsem z části získal přímo od Cebie, kde jsem se doptal na vše, co mě zajímalo. Dostal jsem solidní vhled do toho, jak systém prověřování podle VIN funguje a co vše je schopen zjistit.

Kontrola auta podle SPZ

Jsme zvyklí identifikovat auto dvěma základními způsoby. Tím úplně nejjednodušším je registrační značka, které se říká také SPZ. Upřímně – podle ní toho až tolik zjistit nejde, ale i tak může být užitečná. Na webu České kanceláře pojistitelů lze prověřit, zdali má nebo ke konkrétnímu datu mělo auto platné povinné ručení. A pak se taky můžete snadno dopátrat, do kdy má vůz s konkrétní SPZ zaplacenou dálniční známku, pakliže ji má zaplacenou.

Prověření auta dle SPZ

Kontrola auta podle VIN

Tady už se pohybujeme v oblasti, kde o většině prodávaných ojetých aut umí třeba zrovna Cebia prověřit kde co. Drtivou většinu kupujících ale nejvíce zajímají dvě věci – nehody a kilometry.

U poškození se to má tak, že 99 % ojetin je prodáváno jako nehavarovaných. Jak si tušíte, realita je tomuto na míle vzdálená. Na druhou stranu je nutné poznamenat, že v záznamech se nerozlišuje mezi bouračkou a poškozením. Takže i oprava laku po nešikovném parkování se bere jako nehoda.

Cebia v tomto směru umí poskytnout informace z nejrůznějších dostupných zdrojů především z Evropy. Zahrnuje to pojišťovny, servisy a veškeré možné instituce, které mají s auty co do činění. 34 % vozidel, která se k nám dovezou ze zahraničí má za sebou vážnější poškození či havárii a je tedy dobré se o tom včas dozvědět.

V Cebii k tomuto mají nástroj Autotracer, který veškerá známá poškození ukáže, a to včetně fotografií a všech známých podrobností. Tam, kde nejsou fotky k dispozici, je alespoň zaznamenáno, jaké části to odskákaly a jaká byla cena opravy. Samozřejmě je dobré brát v potaz i fakt, že klidně polovina ceny opravy auta padne na lakování. I to může kupujícímu napovědět, jestli to byla vyloženě totálka, nebo se prostě jenom vyměnil blatník a nárazník. Kontrola vozu podle VIN online je jeden z nejspolehlivějším způsobů, jak si minulost vyhlédnuté ojetiny proklepnout.

Kontrola najetých kilometrů podle VIN

33 % ojetin má stočený tachometr a 20 % jich je „papírově“ mladších než ve skutečnosti jsou. Opět jen holá fakta. Počítejte tedy s tím, že zhruba každé třetí auto má více či méně upravený tachometr. Zajímavé je, že se nemusí jednat vyloženě o stovky tisíc, ale klidně jen o tisícovku kilometrů. Proč to někomu stojí za to? Protože měl auto na operák a přetáhl povolený nájezd. Takže by ve finále musel doplácet určitou částku za každý najetý kilometr nad limit.

Kilometry se zaznamenávají do nejrůznějších databází, ze kterých si Cebia tahá data. Pro zajímavost, jenom v České republice mají zhruba 2500 zdrojů těchto dat a spadají tam nečekaně i třeba některé pneuservisy. V reportu vyjede přehledný graf, kde člověk vidí, jaký byl průběh stavu tachometru v minulosti. Nezřídka tam můžete najít pokles, což je právě známka manipulace s nájezdem. V průměru se stáčí o 115 000 kilometrů a nejvíce stáčená auta jsou Škoda Octavia, Volkswagen Passat a BMW řady 5. Jsou to tedy vozy určené k tomu, aby zvládaly vysoké nájezdy, a to nejčastěji ve firemních flotilách.

Zdroj info: Cebia.
Zdroj médií: Depositphotos, edalnice.

Podobné články