PRÁCE 🧰

Příprava auta na cestu k moři

3. 9. 2023 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Dlouhá cesta k moři autem může být náročná pro techniku i řidiče. Proto je dobré se na ni alespoň trochu připravit a nic nepodcenit. Řešit případné problémy až v odstavném pruhu na dálnici je dost na psychiku i finance.

Cesta k moři – jak na ni připravit auto?

Buďte ke svému autu kritičtí

Nejlepší způsob, jak předejít problémům, je využít na cestu pokud možno spolehlivé a kvalitní auto. Tím bohužel nemyslíme jedničkovou oktávku v naftě ani žádné jiné vozidlo podobného věku. I při nejlepší péči prostě nelze zabránit degradaci materiálu a těsnění, případná skrytá koroze vás také zákonitě vypeče ve chvíli, kdy se to hodí nejméně. Proto buďte pokud možno objektivní a pokuste se zhodnotit stav rodinného povozu kriticky. Kdyby pro něj byla cesta k moři příliš velký risk, půjčte si auto od rodičů nebo známých. Pakliže ani tam nepochodíte, můžete zkusit třeba autopůjčovnu nebo carsharing.

Pojistěte si asistenční služby

K většině havarijních pojistek a povinnému ručení je alespoň nějaká základní asistence. Ta však nepokrývá všechny náklady spojené třeba s nehodou nebo poruchou. Naše doporučení je si buď připlatit rozšířenou asistenci, nebo si zaplatit asistenční služby samostatně (docela dobrou zkušenost máme v tomto směru s Europ Assistance). Ve chvíli, kdy budete řešit, jak dostat domů nejen rozbité auto, ale i třeba rodinu, oceníte, že jste to udělali.

Zkontrolujte a případně vyměňte následující:

Motorový olej

Výměnou oleje nikdy nikdo nic nezkazil, pakliže motoru dal olej, který tam patří. Jestli se vám blíží na současném mazivu výměna, ať už termínem, nebo nájezdem, je lepší provést výměnu před dovolenou. Delší jízda po dálnici, kdy agregát běží ve vyšších otáčkách, znamená vyšší nároky na kvalitu oleje, která časem klesá – vyčerpávají se aditiva a mění se jeho vlastnosti k horšímu. Výměna před dovolenou je to nejlepší, co pro motor můžete udělat.

Kabinový filtr a klimoška

Cestovat třeba 15 hodin autem v létě znamená, že budete pravděpodobně dýchat vzduch, který projde přes výparník klimatizace a kabinový filtr. Oboje je to při špatné údržbě líheň bakterií, virů a plísní. Vyčištění klimatizace a výměna filtru umí cestu velmi zpříjemnit. Když necháte ještě doplnit chladicí médium klimy, dočkáte se i jejího optimálního výkonu a bezproblémového fungování. Mimochodem, pakliže už se z ventilace při zapnutí (nebo krátce po jejím vypnutí) line nepěkný zápach, je její vyčištění opravdu nutnost.

Stěrače

Existuje docela vysoká pravděpodobnost, že cestou vás stihne déšť. Jestli existuje něco, co umí jízdu v dešti znepříjemnit, jsou to špatně fungující stěrače. Pakliže ty na vašem autě jsou staré víc jak dva roky, ani nemusíte spekulovat o tom, jak fungují nebo nefungují a vyměňte je rovnou. A jak poznat, jestli plní svoji funkci? Při stírání nesmějí vydávat vrzavé zvuky a neměly by nechávat za sebou žádnou „vodní šmouhu“. Naopak by měly zvládnout stíranou plochu utřít doslova do sucha.

Kapaliny

Mrkněte na stav chladicí kapaliny a její čistotu. To samé udělejte s kapalinou brzdovou, u které není od věci změřit bod varu. A často se podceňuje i kapalina do ostřikovačů. Ta sice nemá na základní funkce vozu vliv, ale když vám dojde a budete ji chtít doplnit u dálniční benzínky, nebudete se stačit divit, na kolik to tam vyjde.

Pneumatiky

Hloubka dezénu je asi jasná – je dobré mít nějakou rezervu oproti minimálnímu 1,6 milimetru. Čím hlubší vzorek, tím lépe odvede vodu a tím bezpečnější jízda za deště. Důležité je ale i stáří pláště a jeho celkový stav. Neměli byste jezdit na gumách starších víc jak 5 let a už vůbec ne na takových, které jsou popraskané, mají na sobě boule nebo jsou jinak poškozené. 

Nezapomeňte na to, že je dobré mít pneumatiky správně nahuštěné, a to včetně rezervy! Optimální tlak na delší cestu s naloženým autem bude spíš na horní hranici toho předepsaného. Najdete ho buď na samolepce na B sloupku, nebo pod krytem hrdla nádrže.

Zdroj info: kazoo, valeoservice.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články