PRÁCE 🧰

Přichází doba celoročních pneumatik?

23. 4. 2022 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Jak vybrat pneu Typy pneumatik Rádce motoristy

V posledních letech jsou sice někdy zimy i docela mrazivé, nicméně drtivou většinu z nich prožijeme bez sněhu. Je tedy nasnadě ptát se, zdali by nemělo smysl pořídit namísto zimních plášťů raději pneu celoroční.

Přichází doba celoročních pneumatik?

Zákon přikazuje řidičům mít na autě zimní pneumatiky v období od 1. listopadu do 31. března, pokud lze očekávat sněžení nebo náledí. A zimní jsou takové, které jsou opatřené označením M+S (Mud+Snow), případně symbolem horských vrcholků, tedy tzv. 3PMSF (Three-Peak Mountain Snowflake). A použití celoročních pneu v zimě je tedy možné, protože ty vždy mají minimálně označení M+S a jsou tedy s trochou nadsázky „administrativně“ považovány za zimní.

Co jsou vlastně celoroční pneumatiky?

„Celoročky“ jsou vlastně pláště vyvinuté tak, aby sloužily dobře jak za mrazů a na sněhu, tak v letních vedrech. Směs je do značné míry kompromisní a popravdě většinou stavěná spíš na léto. Proč? Protože měkká zimní by ve vedrech až příliš změkla, velmi rychle by se opotřebovala a jízdní vlastnosti by nebyly optimální. Výrobci to ale dohánějí vzorkem s lamelami, což je základní předpoklad k tomu, aby se pneumatika neobalila sněhem a nezačala na něm prokluzovat. Na sněhu tak mohou celoroční pláště fungovat dobře, ale na ledu za čistě zimní konkurencí mohou (a pravděpodobně budou) ztrácet.

Levné celoroční pneu s dopravou zdarma

Jak dlouho vydrží celoroční pneumatiky?

Tady se dostáváme k jedné z bolestí celoročních plášťů. Kdo chce nějak výrazně ušetřit, ten bude možná zklamán. Celoroční pneumatiky totiž nijak zázračným nájezdem neoplývají. V podstatě dosahují obvykle s bídou na polovinu součtu nájezdů zcela průměrných sad letních a zimních pneumatik. Přinesou tak řidiči úsporu za přezouvání a za jednu sadu disků. Ve výsledku tedy lze říct, že je to ekonomičtější volba, ale ne nijak výrazně.

Pro koho se hodí?

Použití celoročních pneumatik se nabízí zejména tam, kde majitel auta nechce úplně řešit přezouvání. A pak taky samozřejmě u aut, která toho ročně moc nenajedou a nemusí nutně vyjet i do nejhoršího marastu v zimě. Docela dobře se podle našich zkušeností hodí i na druhá auta v rodině, která jsou určena na kratší popojíždění po městě a v jeho okolí. A pokud investujete větší obnos do nějakých skutečně kvalitních celoročních plášťů, tak se s přimhouřením oka dají doporučit v podstatě na jakékoliv auto, které nemíří do horských oblastí. Jenže tento scénář už nemusí ekonomicky vycházet tak dobře, jako dvě samostatné sady kol - letní a zimní.

Zdroj info: uniroyal-tyres, Just Tyres, Autoexpress.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články