Operativní leasing - vyplatí se to?

21. 4. 2019 3 min. čtení Tipy a rady

Možnost pořídit si nový vůz bez většího finančního obnosu v kapse je lákavá. A firmy nabízející operativní leasingy nacházejí stále více zákazníků mezi soukromými osobami. Je však na místě otázka, zdali se to vyplatí, komu a za jakých okolností.

Operativní leasing vs. finanční leasing

Operativní není finanční 

Než se podrobněji podíváme na celou problematiku, musíme si především vymezit dva pojmy. Tím prvním je finanční leasing, kdy klient splácí leasingové společnosti splátky tak dlouho, dokud automobil nezaplatí celý. Po dobu splácení je vůz majetkem leasingovky, po splacení přechází do majetku klienta. 

Není vaše

Naproti tomu operativní leasing lze chápat spíš jako formu pronájmu. Klient opět splácí pravidelné měsíční splátky a za to je mu na předem dané období automobil poskytnut. Poté jej obvykle vrátí pronajímateli. Aby to nebylo tak jednoduché, tak je klient většinou omezen počtem najetých kilometrů, který se pohybuje typicky mezi 25-40 tisíci za rok. Při překročení tohoto limitu je každý další kilometr zpoplatněn. Obrovskou výhodou “operáku” je, že klient se o nic nemusí starat. Pojištění a servis jsou “v ceně”, takže klient jen jezdí a nehrozí nějaká nenadálá vysoká investice. 

Jdeme počítat 

Pro srovnání bude asi nejlepší, ukázat si konkrétní vůz. Jako první příklad si vezmeme Škodu Fabii 1.0 MPI ve výbavě Active s výkonem 55 kW. Ano, není to kdoví co, ale jezdí to, klimatizuje to a je to nové auto bez závad. Když bychom si chtěli tento vůz koupit, vyjde na 282 500 korun. Pokud bychom chtěli splácet celou částku pomocí finančního leasingu, zaplatíme celkově 360 441 korun, při měsíční splátce 7 509 korun. V ceně splátek je zahrnuto i havarijní pojištění. Do hry ale vstupují náklady na servis a pneumatiky. Při teoretickém nájezdu 30 000 kilometrů ročně, jsou to dvě výměny oleje, přičemž každá druhá bude spojena se servisní prohlídkou. Výměna maziva i s filtrem je za bratru 4 800 korun, s prohlídkou vychází na 5 700 korun. Ročně tedy připočteme částku 10 500. Koupíme-li Fabii v létě, na zimu musíme přezout, což dělá zhruba 4 000 za disky a počítáme 6 000 za pneumatiky. Dostáváme se tedy po čtyřech letech, kdy vůz splatíme, na celkovou sumu 412 441 korun. Samozřejmě s tím, že Fabie je naše a můžeme si ji ponechat, či prodat. 

A jak na operák? 

Operativní leasing na 48 měsíců vyjde na 5 094 korun měsíčně při omezení nájezdu na 30 000 kilometrů ročně. V ceně je samozřejmě servis a asistence v případě poruchy, která v případě operativního leasingu funguje většinou velice dobře. Čisté náklady jsou po čtyřech letech 244 512 korun. Samozřejmě, po uplynutí této doby Fabii vrátíme a nemáme nic.  

Komu se co vyplatí? 

Nelze jednoznačně říci, jestli se vyplatí jedno nebo druhé. Samozřejmě, jinak se na to bude dívat někdo, kdo si chce vůz ponechat a jinak ten, kdo potřebuje třeba kvůli práci každých pár let auto nové. Tím se dostáváme k podnikatelům, kteří na to budou koukat ještě trochu jinou optikou. Co se snažíme ukázat je, že stačí pár jednoduchých výpočtů a jeden telefonát do servisu a víte, na čem jste. Každý sám si tedy může zkalkulovat a zvážit, která z variant je pro něj výhodnější. Univerzální rada bohužel neexistuje.

Podobné články