Opelem Grandland do Itálie – změna plánu a výborná zmrzka

28. 7. 2022 6 min. čtení Tipy a rady Rádce motoristy Cestování do zahraničí Nejlepší cesty do zahraničí

V rámci testu nového Opelu Grandland jsme si zajeli na otočku do Itálie. Zajímalo nás totiž, jak si poradí tohle SUV s jedenapůllitrovým naftovým motorem s typickou dovolenkovou cestou.

Opelem Grandland do Itálie – změna plánu a výborná zmrzka

Cesta do Itálie autem

Jako cíl jsem si zvolil destinaci oblíbenou hlavně v devadesátkách – Bibione. Autor má na toto místo spoustu krásných vzpomínek z dětství, takže se chtěl podívat, jak to tam vypadá po třiceti letech. Cestě nepředcházelo žádné větší plánování, spíš ze sportu jsem chtěl prubnout směrem tam variantu „bez dálnic“ a nazpět se vracet klasicky. Nakonec se ale musela celá akce přeplánovat za pochodu.

Pro čas odjezdu domova (Středočeský kraj) jsem zvolil trochu netradiční hodinu, nasedl jsem a vyrazil totiž zhruba jednu hodinu po půlnoci. Sbalil jsem si vlastně jen věci na převlečení a vodu, spoléhal jsem na to, že jídlo seženu někde cestou. Po připojení telefonu jsem si hezky pustil podcast a jel, jak mi navigace velela. Zadal jsem samozřejmě, že se chci vyhnout dálnicím a placeným silnicím.

Cesta Opelem Grandland do Itálie

Po průjezdu Havlíčkovým Brodem a Jihlavou mě to táhlo přes Telč a Dačice, abych překonal hranice s Rakouskem za Slavonicemi. Hrdinně jsem se vydal vstříc rakouským okreskám a silničkám, kterými mě Google Mapy táhly, abych se dokázal Bibione dostat co nejlevněji. Po stejném plánu se Záhřebem, který vyšel nad očekávání skvěle, jsem i v tomto případě doufal, že skrze civilizovanou Evropu se dá profrčet bez jakéhokoliv poplatku zcela v pohodě.

Měním plány

Nemohl jsem se mýlit víc! Obec za obcí, vesnice za vesnicí, sem tam radar, prostě nic, co bych chtěl dělat celý den. V autě sice pohoda, moje citlivá prdelka si hověla v sice nepříplatkovém, ale i tak dost komfortním sedadle, nicméně, když jsem viděl, jak pomalu se blížím svému cíli, přišla na mě trudomyslnost. A to taková, že ve Zwettlu jsem se rozhodl změnit plán! Namísto toho, aby se tam vlekl po okreskách, jsem chtěl zkusit východní (Vídeň) a západní trasu (Linec). Zwettl je plus mínus uprostřed, ale jelikož mám raději linecké cukroví než vídeňskou kávu, dostala přednost trasa západní.

Abych se dostal také k první části titulku, totiž k tomu testovanému autu – Grandland pozitivně překvapil vnitřním prostorem a uspořádáním interiéru. Německé kořeny značky se zkrátka nezapřou, vše tu má jistý „ordunk“, jízdní pozice se dá snadno nastavit a nevadily mi ani digitální budíky. U těch jsem měl po zkušenostech s jinými auty trochu strach, že v noci budou oslňovat víc než ručičková klasika, ale nic takového se nekonalo. Velmi musím ocenit i asistenta jízdy v pruzích. Jak to mám ve zvyku vypínat, tak tady jsem ho nechal dělat svoji práci, protože ji dělá skvěle. No a spotřeba se držela na 5,6 litrech nafty na sto kilometrů.

Cesta Opelem Grandland do Itálie

Vydal jsem se tedy směrem ku dálnici, což po silnici číslo 38 probíhalo vcelku příjemně. Ve Freistadtu jsem se napojil na rychlostní silnici S10, která mě vedla na jih a před Lincem se z ní stává dálnice A7. Dálniční známku jsem si operativně koupil online. Když zadáte, že jste podnikatel, může být platná ihned a nemusíte čekat 18 dní.

1,5 litru stačí

Valil jsem to, co to šlo na Salzburg a měl jsem možnost vyzkoušet na plno dynamiku naftového motoru. Popravdě bych mu netipoval ani objem pouze 1,5 litru, ani výkon relativně skromných 130 koní. Působí totiž o něco živěji a kdyby mi někdo řekl, že jde o dvoulitr, neměl bych problém mu to věřit. V dálničním provozu jsem bez problémů mohl předjíždět a patřil jsem spíš k těm rychlejším. Ona totiž dost věcí řeší osmistupňová automatická převodovka a je-li potřeba razantní zrychlení, tak to řídící jednotka dobře chápe a nebojí se motor vytáčet. Pomůže i přepnutí do sportovního režimu, který posune využívané otáčky o něco výše – do oblasti, kde už se nemusí čekat na nádech turba.

Jel jsem dál na jih, objel Dachstein a za Flachau mě čekal Tauerntunnel spojený s poplatkem 13 eur. Ty výhledy kolem za to ale stály, jede se moc pěknou krajinou a cestování v hornatém prostředí nikdy není nuda. Co mi ale brzdilo tempo, bylo neustálé rychlostní omezení. Posledních snad sto kilometrů před hranicemi s Itálií jsem musel jet stovkou, což na druhou stranu srazilo spotřebu někam k pěti litrům na sto.

Nuže, obkroužil jsem Villach a před Tarvisiem přejel hranice Rakousko-Itálie. V Itálii mi automat podal lístek na mýtné a vydal jsem se vstříc jižanským dálnicím, kde vědom si benevolence místní policie, jsem nasadil ostřejší tempo, abych poslední část cesty překonal co nejrychleji. Kolem pořád kopce, ale před Udine už to přešlo v placku. No nebudu to prodlužovat, nic zajímavého se mi cestou do Bibione nestalo. Vlastně jenom automat na platbu mýta mě trochu dostal, protože platební karta se nečekaně strká do stejného otvoru, jako ta papírová, kterou dostanete po najetí na dálnici, nezvyklé.

Konečně moře

Cesta Opelem Grandland do Itálie

Do Bibione jsem dorazil před polednem a s „nadšením“ zaparkoval na modré zóně (13 eur za den), což jsou parkoviště nejblíže k moři. Pláže si pamatuji ne tak zalidněné a moře ne tak zakalené, holt vzpomínky jsou obvykle očištěné o ty negativní faktory, takže asi nejsem úplně objektivní.

Cesta Opelem Grandland do Itálie

Než jsem se vypravil na ubikaci, musel jsem ještě ochutnat italskou zmrzlinu. U té si pamatuju, že chutnala naprosto fantasticky a nejinak je tomu i dnes. Oproti devadesátkám se sice změnily příchutě, ale pořád je to fakt mňamka. Dokonce taková, že jsem se na chvíli přestal hlídat a ztrestal jsem hned čtyři kopečky.

Cesta Opelem Grandland do Itálie

Ubytko jsem měl kousek asi 20 kilometrů směrem do vnitrozemí, takže jsem se vypravil tam. Cestou jsem ještě něco málo nakoupil k jídlu a jakmile se za mnou zavřely dveře od pokoje, padl jsme na postel a spal. Večer ještě krátká prochajda, film a klimbal jsem až do rána, ostatně, měl jsem deficit z předchozí noci.

Zdroj info: Autorský článek.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat zajímavé rady a tipy na auto-moto akce nejen na víkendy?