🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Olejový filtr a jeho vychytávky

28. 4. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

Jednou z opomíjených spotřebních součástek je olejový filtr. Hodně se řeší maziva, ale na filtry se často bohužel zapomíná.

Olejové filtry

Články na téma olejový filtr:

  1. Výměna olejového filtru v domácích podmínkách
  2. Výměna oleje a filtru
  3. Jaký olejový filtr do auta
  4. Olejové filtry - právě čtete

Ano, olej je důležitý, motor ho potřebuje, bez něj klasický spalovák moc daleko nedojede. Jenže pak je tu filtr jako prvek, který zajišťuje čistotu maziva, jeho správnou funkci a vlastně má vliv i na životnost oleje jako takovou.

Jaký olejový filtr?

Olejový filtr bychom správně měli měnit současně s olejem. Teď k tomu, jaký filtr vybrat. Nic nezkazíte filtrem originálním, případně volte nějaké prověřené značky (nejčastěji se asi setkáte s filtry Mann, proti jejichž kvalitám nelze mít výhrad). Nedoporučujeme kupovat ty nejlevnější, na YouTube najdete spousty testů, které prokazují, že konstrukčně i materiálem jsou poněkud ošizené a jejich filtrační schopnosti nejsou nic moc.

Vychytávky olejových filtrů

Filtr není jenom filtrační papír, eventuálně uzavřený v plechovce, přes který proudí mazivo a nečistoty zůstanou ve filtru. Většina olejových filtrů má zpětný ventil v podobě silikonové membrány, která uzavírá vstup. Jakmile olej začne proudit, přetlak membránu ohne a mazivo může proudit dovnitř, tedy přes filtr. Jakmile tlak poklesne, membrána uzavře lubrikant, uvnitř a nepustí ho zpět. Při dalším startu tak není nutné znovu filtr plnit, čímž se urychlí prvotní mazání i zvýšení tlaku oleje na požadovanou úroveň.

Druhým skvělým zlepšovákem je obtokový ventil. S tím, jak se filtr plní nečistotami, klesá i jeho průchodnost. Zejména u aut provozovaných s long life intervaly výměny motorového oleje to může být znát na postupném poklesu tlaku mazání. V nejhorším případě se stane filtr natolik neprůchodný, že tlak poklesne pod kritickou mez a motor se pomalu přidírá.

Někdo tedy přišel s nápadem, postavit oleji do cesty ventil, který by ho v případě přetlaku pustil nikoliv přes filtrační papír, ale kolem. Sice by se tedy lubrikant nevyčistil, ale je to lepší řešení, než kdyby se měl motor zadřít.

Přetlakový ventil plní ještě jednu úlohu – chrání filtr přes přílišným nárůstem tlaku při startu studeného motoru se studeným mazivem, které má velmi vysokou viskozitu. Pokud v takové situaci nastartujeteme, vzroste tlak, ale hustý olej se nedostane skrz filtr dostatečně rychle, takže tlak dále roste. Opět otevře přetlakový ventil a pustí olej mimo filtrační vložku, čímž zajistí mazání motoru.

Zdroj info: motor1, carandriver, autoexpress, carmechanic, tremec-blog, engineering explained, oleje.cz.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články