PRÁCE 🧰

Jak vybrat olejový filtr

13. 10. 2022 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady

K tomu, aby motorový olej dobře plnil svou funkci, je potřeba mít i olejový filtr, který bude fungovat tak, jak fungovat má. Bez olejového filtru můžete mít olej jaký chcete, ale nepotrvá dlouho a mazivo začne velice rychle degradovat.

Jak vybrat olejový filtr

Články na téma olejový filtr:

  1. Výměna olejového filtru v domácích podmínkách
  2. Výměna oleje a filtru
  3. Jaký olejový filtr do auta - právě čtete

Kontrolka v autě značí problém

Mazání motoru totiž funguje tak, že čerpadlo nasává olej a žene ho právě ze všeho nejdřív přes olejový filtr. Ten zachytí nečistoty a dál jde skutečně jen kapalina bez mechanických částic. Takto to vypadá v ideálním případě. V praxi má samozřejmě olejový filtr nějakou životnost a postupem času se zanáší. Jakmile znečištění dosáhne určité úrovně, začne ty menší nečistoty propouštět a navíc klade cirkulujícímu motorovému oleji odpor a snižuje se tlak mazání. Pokud tlak poklesne pod určitou hodnotu, může začít svítit kontrolka a je třeba okamžitě zastavit, protože hrozí poškození nedostatečně mazaného motoru.

Prodloužený interval je pro olejový filtr komplikace

Olejový filtr by se samozřejmě měl měnit při každé výměně oleje. To znamená ideálně po 15 tisících kilometrech. U prodloužených intervalů výměny se hodně řeší, jestli to vydrží právě motorový olej. Přitom se málokdy řeší, jak je na tom po tak dlouhé době právě olejový filtr, který toho už bude mít opravdu dost. I proto je rozhodně pro motor lepší, držet se konzervativnějšího intervalu výměny a ten klidně ještě zkrátit na 10 tisíc kilometrů v případě namáhanějších motorů.

Olejový filtr s pouzdrem i bez

Správný olejový filtr bychom měli vybírat v první řadě podle kompatibility. To znamená, že musí přesně sedět na daný vůz. Základní druhy známe v podstatě dva. V prvním případě se mění jenom vložka, která se zasune do pouzdra a to se poté uzavře víčkem. Druhým typem je tzv. spin-on filtr, který obsahuje stejnou vložku, ale vyměňuje se celý i s pouzdrem. To v sobě integruje i zpětný ventil, aby se olejový filtr nevyprázdnil, když se vypne motor a čerpadlo, případně obtokový ventil, který zajišťuje mazání při studeném motoru, případně při ucpání olejového filtru (eliminuje se tím pokles tlaku mazání popsaný v úvodu).

Neberte papírový olejový filtr

Dalšími rozdíly jsou rozměry a pak také samozřejmě značka. Ty levnější "no name" olejové filtry jsou bohužel často vyrobené jen z tvrdého papíru a jejich schopnost filtrovat malé nečistoty není nijak slavná už na začátku po montáži. S časem rychle klesá a o to déle pak po startu trvá, než se vytvoří potřebný tlak oleje a po tu dobu samozřejmě motor není ideálně mazán. Značkovější výrobky většinou používají lepší materiál, který zajistí dobrou průchodnost oleji, takže hned po startu je tlak dostatečný a lubrikant se dostane všude tam, kam potřebuje velmi rychle. V případě spin-on filtrů je u těch lepších olejových filtrů také zaručena správná funkce zpětného a obtokového ventilu. U levnějších olejových filtrů nemusí ventily fungovat přesně tak, jak je třeba.

Nejlevnější olejové filtry splašíte za cenu kolem stokoruny. V případě originálních olejových filtrů je to zhruba dvojnásobek, téměř vždy se ale s přehledem vejdete do pětistovky. Jestli chcete svému autu dopřát to nejlepší, tak zrovna u této komponenty se nejedná o nijak drahou záležitost.

Zdroj médií: Pixabay.

Podobné články