Rizikové ojetiny aneb Čemu se obloukem vyhnout

9. 7. 2020 4 min. čtení Tipy a rady

Vybrat dobré ojeté auto je složitý úkol. Najít vůz, který má potenciál ještě dlouho sloužit, je z části i dílem náhody. Zvýšit šance lze už počátečním výběrem konkrétního modelu od konkrétní automobilky. Tento článek to bere tak trochu z druhé strany - poradí, nad kterými auty raději ani nepřemýšlet.

Samozřejmě nelze paušalizovat a říct jednoznačně, že když si některé z následujících aut pořídíte, čeká vás jen bída a zmar. I statisticky nejporuchovější auto může při správné péči jezdit dlouhá léta bez poruch a potřeby větších servisních zásahů.

Ford Mondeo MK3 2.0 TDCI

Jakkoliv bylo Mondeo pohodlné a prostorné, tak s TDCI to byla spíše past. Ať už jste sáhli po jednotce 2.0 TDCI nebo 2.2 TDCI, existovala vysoká pravděpodobnost, že časem si vůz vyžádá drahý servis. Krom čerpadla to obvykle odskákaly vstřiky, citlivé na kvalitu paliva. Opravu museli majitelé nezřídka opakovat, pokud se servis omezil čistě na výměnu vstřikovačů. Klíčem k úspěchu totiž bylo vyčistit celou palivovou soustavu včetně nádrže. Ani potom si ale člověk nemohl být jistý, že se za nějaký čas problém nezopakuje.

U novějších modelů, vyrobených po roce 2003 už to taková tragédie nebyla, ale rozhodně se motor nedá označit za spolehlivý. To starší TDDI byla jiná káva... Hlučnější, ale daleko trvanlivější pohonná jednotka. Mondeo s TDCI s klidem přejděte a podívejte se raději jinde.

Renault Laguna II

Nadčasové tvary druhé generace Laguny, která se začala vyrábět koncem roku 2000, mohou nejednoho kupce zlákat spolu s příznivou cenovkou. Tehdy vůz přinesl i zatím nevídaný způsob odemykání pomocí karty namísto klíčku. Jak už to tak u francouzských aut bývá, neoplývají tyhle technické vychytávky zrovna příkladnou spolehlivostí. Karta ne vždy funguje, tak jak má a podobně je na tom i zbytek elektrické výbavy vozu. Design interiéru možná někoho osloví, nicméně kvalita zpracování je prostě nic moc. Řešení závad navíc není zrovna levné.

Renault Laguna

Další smutnou kapitolou dvojkové Laguny jsou motory. Naftové trpí na odcházející turbodmychadla, která u nových vozů často nevydržela ani 100 000 kilometrů. Že je turbo na cestě do věčných lovišť, se obvykle projeví nejprve vyšší kouřivostí, což majiteli jasně signalizuje, aby se připravil na výdaje za servis. Výhra ale nejsou ani benzínové jednotky, které mají ve vyšších objemech nečekaný apetit a ty menší mají zase s těžkým autem hodně práce, takže mohou být utrápené a napůl po smrti.

Škoda Octavia 1.9 TDI

Zde bude potřeba malé vysvětlení. Protože je jedničková Škoda Octavia povedený vůz a motor 1.9 TDI poskytuje solidní výkon s nízkou spotřebou a hlavně obrovskou trvanlivostí, tak samozřejmě tyto ojetiny drží ceny. Toho samozřejmě využívají nejrůznější podvodníci, spekulanti a překupníci, kteří neváhají sáhnout k nekalým praktikám. Koupě prakticky jakéhokoliv vozu s legendární jednadevítkou tak představuje extrémní riziko. Ne kvůli poruchovosti, ale kvůli vysoké pravděpodobnosti, že bude mít vůz nalítáno dvakrát, možná čtyřikrát tolik, než kolik ukazuje palubní počítač.

Na trhu je těchto motorizací stále obrovské množství, ale opravdu uvěříte tomu, že dvacet let staré auto s tehdy hodně drahým naftovým motorem bude mít najeto pod 200 000 kilometrů? Obligátní historku o německém doktorovi už dnes nezbaští snad nikdo, ale spousta kupujících ráda uvěří, že zrovna oni měli kliku a narazili na zachovalý kousek, který je "zrovna zajetý". Jakkoliv to zní neuvěřitelně, tak bychom opravdu radili tuto motorizaci raději z výběru vynechat. Riziko, že koupíte výrazně omlazený kousek, je zde opravdu extrémní.

Audi A2

Audi A2

Malé Audi se bude patrně líbit především ženám. A není divu! Jednak je to hezky kulaté a pak i poměrně vysoké auto. Dobře se do něj nastupuje a uchytit děti do sedaček je taktéž jednodušší, než v nízkém sedanu. Rozumný půdorys je výhoda ve městě a pokud zvolíte správný motor, budete mít neúnavného dříče. Tak kde je problém? V karoserii! Ta je totiž hliníková, což ji dělá absolutně odolnou rzi, ale veškeré opravy jsou hodně drahé. Ceny ojetin začínají na nějakých třiceti tisících, ale opravy po menších ťukancích taky...

Škoda Fabia 1.2 HTP

U "HáTéPé" Fabie je to trochu složitější. Jakkoliv to byl ze začátku nespolehlivý motor, tak postupem času byl tento "klenot" vybroušen po použitelné podoby. U jedničkové generace vozu ale opravdu pozor. 1.2 HTP byl totiž od počátku vyvíjen primárně do městského provozu, kde exceloval spotřebou. Mnoho firem to nebralo v potaz a nakoupilo zaměstnancům za levno malé fabie s třívalci, aby tyto vozy následně trpěly na dálnicích. Malá olejová náplň se při trvalém zatížení rychle přehřívala, stejně jako katalyzátor. K tomu přidejte problémy s rozvody a EGR ventilem a je tu recept na ojetinu, do které budete jen sypat peníze. Ne, jedničková Škoda Fabia 1.2 HTP opravdu není dobrá volba.

Zdroj médií: Flickr, pxhere

Podobné články

Máme pro vás zajímavé rady, tipy a akční nabídky vozů. Chcete o nich vědět?