Budoucí automechanici se potřebují obor na něčem naučit, ideálně si vše osahat v praxi. Tatra jim dovezla auto, které mají za úkol postavit.
Na střední škole si staví Tatru, byli jsme u toho!
Články na téma Střední škola automobilní Holice:
Věc se má tak, že pardubická Správa a údržba silnic potřebuje sypač. Volba padla na Tatru Phoenix 6x6. Je to auto odolné, které navíc má pohon všech kol, což v tomto segmentu je spíš výjimkou (většina nákladních aut má hnané akorát zadní nápravy). No a Tatra, teď myšleno automobilka, spolupracuje se Střední školou automobilní Holice. Takže slovo dalo slovo a rozložené auto se dostalo do rukou studentům. Ti jej musí složit a je to mimochodem už třetí Tatra, kterou na škole dávají dohromady.
Pěkně podle návodu
Samozřejmě se vše děje pod dohledem zkušených mistrů, kteří celou práci vedou a postupují krok po kroku dle návodu. Ano, Tatra dodala i krásný návod, který je bohužel tajný, ale co jsem měl možnost z něj vidět, tak je to velmi podrobný manuál „jak si složit Tatru“. Něco jako Lego, akorát trochu větší… Šestikolka není rozložená do posledního šroubku, ale spíše na větší celky. V podstatě by se to dalo nazvat „exportním stavem“, tedy auto je bez náplní a rozložené tak, aby študáci už nemuseli tahat kabeláž a podobně.
Veškerá elektronika i s řídícími jednotkami je osazená. Jakmile bude Tatra Phoenix kompletní, nastartuje, ale bude v nouzovém režimu. O zbytek se postará sama automobilka, která zajistí i transport auta do firmy, jež osadí nástavbu pro cestáře.
Práce na podvozku
Do Střední školy automobilní Holice jsme se zajeli povídat po cca 14 dnech skládání, na začátku října. Celý vůz musí být hotový do konce listopadu, takže není moc s čím otálet. Vybraní studenti byli zrovna v plném zápřahu, věnovali se pneumatické části vozidla a řešili zakrytování pro stříkání prostředkem proti korozi.
Samozřejmě jsme v segmentu nákladních vozů, kde se rovněž dotahují šrouby tzv. na moment, ale na trochu jiné hodnoty, než u osobáků. Jeden statný klučina si vzal patřičný klíč a jal se dotahovat šroub na předním diferenciálu – každý z nich na 450 Nm. Což je mimochodem zhruba kroutící moment, kterým disponují dieselové dvoulitry.
Co mě udivilo, byla čistota. Ze svých školních let si pamatuji, že se dělalo na dřevěné podlaze, která byla prakticky nasáklá olejem, zdi otřískané a osvětlení často nedostatečné. V Holicích mají perfektní čistotu, nikde se nic neválí, bylo znát, že kluci jsou zvyklí dávat nářadí zpět na své místo a současně s tím kontrolují, jestli ze sady něco nechybí.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.
Za odborné informace děkujeme partnerovi
Nabízíme odborné vzdělávání nejen pro studenty, ale i odbornou veřejnost z auto-moto oborů. Naše moderní vybavení a zázemí jsou k dispozici také veřejnosti. Využijte služeb našeho autoservisu nebo se zúčastněte některého z kurzů v našem akreditovaném školicím středisku.