Kvalita silnic v ČR a v zahraničí - opravdu je to u nás tak strašné?

3. 5. 2021 2 min. čtení Tipy a rady

Nadávat na kvalitu (tedy spíš nekvalitu) našich pozemních komunikací, je už takový evergreen. Možná ale není špatné si to trochu porovnat s tím, po čem se jezdí v zahraničí, a to i v zemích s podobně výkonnou ekonomikou, jako je ta naše.

Ať už je to nekonečná rekonstrukce dálnice D1, nebo zapadlá okreska s totálně rozmláceným povrchem, asi se shodneme na tom, že kvalita silnic u nás není zrovna ukázková. Stačí přejet hranice do Německa či Rakouska a člověk okamžitě vnímá rozdíl, najednou se jeden lépe, nedrncá to tolik a auto samozřejmě tolik netrpí.

Celosvětově nic moc

Na porovnání kvality komunikací existují i reálná data. Kvalitní ukazatele přináší třeba World Economic Forum, které zveřejňuje třeba web theglobaleconomy.com. Poslední žebříček je z roku 2019. Dokonalou silnici vyjadřuje číslo 7 a tu nejhorší možnou potom číslo 1. A kdo je tedy nejlepší? Možná byste to nečekali, ale Singapur. Za ním je Nizozemí a Švýcarsko. Česká republika je zhruba uprostřed žebříčku se známkou 3,90 na 76. místě. Slovensko je s čistou čtyřkou o dvě místa před námi, přeskočil nás pro někoho možná nečekaně i Egypt a stejnou známku jako my dostal třeba Irán.

V rámci Evropy je to bída

Srovnáme-li si jenom země Evropy, tak jsme ze 40 zemí 29. To opět není příliš lichotivé, před námi je Polsko i Maďarsko. Dáme-li si do souvislosti i ekonomické ukazatele, konkrétně hrubý HDP na obyvatele, tak se můžeme měřit zhruba se Španělskem (ČR 40836, Španělsko 40985 dolarů). To má ovšem páté nejlepší silnice v Evropě, za které dostalo známku 5,70. Naopak zmíněné Polsko (33221 dolarů) a Maďarsko (32643 dolarů) jsou na tom ekonomicky hůře, ale silnice mají lepší. Na podnebí se moc vymlouvat nemůžeme, Polsko je ostatně severněji než ČR.

Může být i hůř

Ale abychom si jenom nestěžovali, tak pořád jsme na tom ještě relativně dobře ve srovnání třeba s nejhorším Čadem, který si odnesl za své silnice známku 1,90. Nad ním je řada afrických zemí a třeba taková Brazílie dostala čistou trojku, což je stejná známka, jakou jsou hodnoceny komunikace v Rumunsku. Rusko si odnáší 3,50, stejně tak Bolívie.

Obecně se tedy dá konstatovat, že na to, jak je výkonná naše ekonomika, by stav vozovek měl být lepší. Nelze ale opomíjet, že podfinancování této oblasti může přinést vyšší kvalitu jinde, například v robustním zdravotnictví. Férově a objektivně porovnat kvalitu silnic bez komplexní znalosti dalších ukazatelů tedy nelze.

Zdroj médií: Pxhere
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Sám na nich něco málo udělá, ale složitější úkoly raději přenechá profíkům.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat prémiový obsah, zajímavé nabídky a akce do svého e-mailu?