Hybridní Kia Niro dělá se spotřebou divy. Kompaktní crossover se spotřebou podívá i ke čtyřem litrům!
Test spotřeby vozu Kia Niro HEV
Články na téma Kia Niro:
- Kia Niro HEV – cena a konfigurace
- Kia Niro – rozměry
- Kia Niro HEV – spotřeba - právě čtete
- Test: Kia Niro HEV – velký vůz v malém balení
Ne všechna auta musí být nutně přehnaně velká, s velikostí totiž často roste i spotřeba. Kia Niro se řadí spíše ke kompaktním automobilům, přesto dokáže na malém půdorysu nabídnout štědrou porci vnitřního prostoru a komfortu. Základy Niro sdílí s koncernovým příbuzným v podobě Kony od Hyundaie. Oba modely byly už ve své první generaci velmi oblíbené, nová vydání korejských sourozenců se navíc dočkala dalšího vylepšení.
Pod kapotu si můžete vybrat, kolik elektřiny ve své autě snesete – dostupný je plně hybridní pohon, plug-in hybridní nebo elektrický pohon. O pohon hybridních verzí se stará osvědčená atmosférická šestnáctistovka GDI. Její výkon, 105 koní (77kW) a točivý moment 144 Nm, asi nikoho neoslní. Od toho je tu však elektromotor. Ten dává 44 koní (32 kW), respektive 84 koní (62 kW) u plug-in hybridu. Maximální systémový výkon 141 koní (104 kW) a 265 Nm u hybridu už nezní tak špatně. Plug-in hybridní verze výkon posouvá až na hodnotu 184 koní (135 kW). Obě spalovací varianty se pak pojí se šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Pouze doplníme, že čistě elektrické Niro zvládá 204 koní (150 kW) a 255 Nm.
Nám se do testu dostala ta nejzákladnější, ale přesto velmi schopná a pro spoustu lidí ideální varianta – tedy plně hybridní Kia Niro. Proč je pro spoustu lidí ideální? O hybridní pohon se zde totiž vůbec nemusíte starat. Pouze tankujete benzín a auto si vše řídí samo. Při nízkém zatížení jede čistě na elektřinu, jakmile šťáva z baterky přestává stačit, zapojí se spalovací motor. Hybridní pohon zde přitom nijak extrémně nenavyšuje hmotnost – provozní hmotnost se pohybuje mezi 1 474 – 1 565 kilogramy. Hybrid nám pak, zejména kvůli vylepšení spotřeby, dává smysl. Automobilka uvádí, že by se apetit Nira HEV měl držet v rozmezí 4,4 až 4,7 litru na sto kilometrů.
Při pohledu na výkonové parametry je vám asi jasné, že se Kia Niro HEV bude nejlépe cítit v rukou klidného řidiče. Ostatně i fakt, že zde není žádný jízdní režim Normal, ale pouze Eco nebo Sport, to dokazuje. Režim Eco je tedy pro Niro základem. Není to však Eco v pravém slova smyslu – reakce na plynový pedál nejsou úplně otupělé, ale je zřejmé, že klid, plynulost a spotřeba jsou zde prioritou. Po přepnutí do režimu Sport se vám dokonce zobrazí otáčkoměr, ale jinak se hodí především pro lepší reakce plynu a převodovky při předjíždění. Oba módy se jednoduše přepínají velkým tlačítkem na volantu.
Kia Niro HEV – spotřeba
Teď ale k tomu důležitému, jak je na tom hybridní Kia Niro se spotřebou v reálných podmínkách? Předem můžeme říct, že velmi dobře. Jako vždy ale u hybridu záleží, kde se pohybujete. Apetit pochopitelně roste na dálnici, kde elektromotor už tolik nepomůže a spotřeba tak sahá i nad sedm litrů na sto kilometrů. Je ale fajn, že je hybridní pohon korejské automobilky spárovaný s tradiční automatickou převodovkou, i na dálnici je tedy Niro od motoru celkem kultivované. Totéž však nejde říci o aerodynamickém hluku a odhlučnění podběhů. Jednoduše se Niro na rychlé cestování moc nehodí.
Sjeďte však z dálnice a spotřeba začne dramaticky klesat. Prakticky nezávisle na tempu a terénním profilu se spotřeba vždy drží kolem pěti litrů, pokud jedete opravdu svižně, stoupne na 5,5 litrů. Odzkoušeno však máme i to, že i když na Niro mimo město tlačíte, ve městě to díky elektrickým kilometrům stejně zase k pěti litrům srazíte. Při kratší a klidné meziměstské jízdě se nám povedlo dostat i na čtyři litry. Znovu připomínáme, že Kia uvádí průměrnou spotřebu mezi 4,4 až 4,7 litry na sto kilometrů.
Takže abychom to shrnuli. Kia Niro HEV se skvěle hodí do příměstského provozu a spotřebou se tu bez větších obtíží bude držet tabulkové hodnoty i níže. Dálnice spotřebu vždy zvedne, ale i na naší testovací trase jsme se včetně dálničního úseku dostali na výsledných 5,5 litru na sto kilometrů. Dlouhodobý průměr se nám nakonec při testu usadil na hodnotě 4,7 litru na sto kilometrů. To nelze hodnotit jinak než velmi kladně.
Zdroj médií: Radim Krejčík.