PRÁCE 🧰

Jak to funguje v zákulisí rally (servisní zóna)

12. 10. 2022 3 min. čtení diskuze (0) Motorsport

Servisní zóna v rallye slouží, jak už název napovídá, k servisování závodních vozů. V dnešním článku si ale povíme, že to zdaleka není jediný účel servisní zóny.

Jak to funguje v zákulisí rally (servisní zóna)

Vybavení servisní zóny

Jak jsme se sami přesvědčili na Invelt Rally Pačejov, servisní zóna je mnohem víc než nářadí a mechanici ve špinavých montérkách. Je to místo, kde se diváci mohou potkat s jezdci, nechat se vyfotit nebo si vzít podpisovou kartičku. V zázemí jednotlivých týmů se také, kromě náhradních dílů, pneumatik a nářadí, často nachází například i různě velký stan s cateringem. Tam se obvykle stravuje závodní posádka, jejich tým a případně jejich hosté. Například Peugeot, který nás na rallye do Pačejova pozval, měl zajištěný catering pro všechny účastníky Peugeot Rally Cupu na jednom místě v zázemí týmu Brynda Racing. Jasně, tým se potřebuje dobře najíst, pokud má předvádět kvalitní výkony, a tak je často kuchař pevnou součástí týmu. Občerstvení je samozřejmě zajištěné i pro diváky. Pivo a klobása je na českých rallye samozřejmostí. V blízkosti servisu bývá pro fanoušky i parkoviště. Jeho velikost je obvykle dána umístěním „servisky“. Na Pačejov Rally to třeba bylo na letišti, takže s parkováním nebyl problém. Pevnou součástí servisů jsou i stánky pneumatikářských firem. V českém „mistráku“ jsou nejčastěji zastoupeny Micheliny, Pirelli a Hankook. Závodní týmy si tak můžou zakoupit pneumatiky rovnou na místě a nechat si je i přezout.

Jak to funguje v zákulisí rally (servisní zóna)

Stavba servisní zóny

Do servisní zóny jsou týmy obvykle vpouštěny den nebo dva před slavnostním startem soutěže. Velké týmy s velkým zázemím obvykle mají tahač s návěsem nebo jiný velký náklaďák. Menší týmy si často vystačí s dodávkou. Zázemí týmu je vytvořeno tak, že jeho stavba a jeho opětovné složení zabere nanejvýš desítky minut až několik hodin. Každý tým dostává přidělenou velikost servisního stání podle kategorie závodního vozu nebo priority jezdce. Většinou jsou místa velká cca 90 m2. Pořadatelé jednotlivých soutěží často umožňují si nechat místo zvětšit. Je to ale za poplatek, ten například na Pačejov rallye činil 100 Kč za 1 m2. Pod závodním autem taky musí vždy být plachta kvůli možnému znečištění. Týmy taky platí vratnou kauci za úklid svého servisního stání. Podmínkou vrácení kauce je, že si po sobě týmy uklidí.

Jak to funguje v zákulisí rally (servisní zóna)

Příjezd a odjezd posádek

S trochou nadsázky se dá říci, že je rallye naplánováno do poslední sekundy. Soutěžní posádky si tak nemůžou přijet a odjet ze servisu kdy budou chtít. Jak často říkám, rallye je o čekání. A to platí jak pro diváky, tak i pro posádky. V přidělený čas musí projet časovou kontrolou, která je obvykle někde zkraje servisu, a pak se jim počítá čas, který mají vymezený na servis. Přesně k tomu mají týmy ve svém zázemí velké hodiny s odpočtem, který jim říká, kolik času jim na servis zbývá. Délka servisu je obvykle patnáct, třicet, nebo pětačtyřicet minut. V tomto limitu jsou často mechanici schopni opravit téměř cokoliv. Pokud to ale nestihnou, následuje penalizace nebo vyloučení ze závodu. Po servisu posádky ve stanovený čas znovu projedou časovou kontrolou a zamíří do tankovací zóny. Ta je obvykle od servisu kus vzdálena kvůli bezpečnosti.

No a to je servisní zóna a její vybavení. V průběhu dvoudenní rallye se do ní posádky podívají nejméně čtyřikrát. Přístup do servisu je pro veřejnost často zpoplatněn. Fanouškům ale určitě doporučujeme se do servisní zóny alespoň jednou v průběhu závodu podívat, určitě je o co stát.

Zdroj info: AČR, Pačejov Rally.
Zdroj médií: @vandraqstudio, Radim Krejčík.

Fotogalerie (4 fotek)

Podobné články