VIDEO: Jak poznáte, že máte problém s turbem motoru 1.6 HDi

17. 7. 2022 2 min. čtení Tipy a rady Rádce motoristy Vše o turbodmychadlech Turba motorů aut

Motory 1.6 HDi se právem zapsaly do historie jako nepříliš povedené. Samotný agregát na tom nebyl až tak špatně, naopak, dal by se označit za spolehlivý. Problémy dělaly chybná a naprosto rozhodnutí konstruktérů, kteří podivně navrhli olejovou vanu i distribuci maziva.

Jak poznáte, že máte problém s turbem motoru 1.6 HDi

Články na téma turbodmychadla motoru HDi:

  1. Jak zachránit turbo a motor 1.6 HDi
  2. Jak poznáte, že máte problém s turbem motoru 1.6 HDi - právě čtete
  3. Turbo 2.0 HDi
  4. Turbo 1.6 HDi problémy

Všechna ta zvláštní rozhodnutí i jejich řešení jsme popsali v samostatném článku, v tomto se zaměříme na diagnostiku samotného turba a případného předejití problémům s ním. Musíme poznamenat, že aby turbo neodešlo, je nejlepší vyřešit problém motoru 1.6 HDi všechny, protože ucpaný mazací kanálek mu samozřejmě nesvědčí.

Hadice odvětrání ventilového víka

Když se podíváme pod kapotu, je u klasické 1.6 HDi turbo docela dobře přístupné. Vede k němu tlustá hadice sání a do pak i tenčí hadička z odvětrání ventilového víka. To funguje tak, že uvnitř něj je membrána s pružinkou, která v případě, že je dojde na straně motoru k přetlaku, otevře a pustí tlak do sání právě tou tenkou hadičkou. Problematická část je zmíněná pružinka, která má tendence se časem unavit a nechává membránu otevřenou pořád. Dochází tak k tomu, že do hadičky se dostávají nejen výpary, ale i olej ve větším množství. Putuje až k do velké hadice sání a odtud pak do turba.

Olej turbu nedělá dobře

Turbodmychadlo při své práci vytváří docela solidní podtlak a malé kapičky maziva strhává a nasává. Což je problém, protože točí-li turbína třeba 200 tisíc otáček, může i malá kapička tekutiny způsobit nevyvážení a tím i razantní snížení životnosti. Hrozí samozřejmě i „očesání“ vrtulky, stejně jako známý jev, kdy se olej začne v sání hromadit a v určitém okamžiku dojde k jeho nekontrolovatelnému spalování a destrukci motoru z důvodu překročení konstrukční hranice maximálních otáček.

Je to snadné a levné

Pro zjištění, jak na tom turbo motoru 1.6 HDi je, stačí hadice rozpojit a jednoduše si sáhnout dovnitř. Vždy budou zevnitř mastné, suché budou možná u úplně nového auta. Důležité je, kolik mastnoty na nich zevnitř bude. Pokud to bude něco, co by se dalo označit za souvislou mazlavou vrstvu, vyžaduje tento problém řešení. To spočívá ve výměně ventilového víka. Nejedná se o složitou operaci a samotné víko vyjde na 1500-2000 korun.

Když už budete mít přístup k turbodmychadlu, tak sáhněte dovnitř na jeho střed. Zkuste vzít za osičku a trochu s ní zahýbat v podélné i příčné ose, to znamená zkusit ji povysunout/zasunout a zakvedlat s ní doleva/doprava. Vůle v podélné ose by neměla být žádná, v té příčné nějaká minimální bude (do cca 0,5 mm), ale nemělo by to cvakat.

VIDEO: Odborník radí, jak na diagnostiku turba 1.6 HDi

Zdroj info: Turbo - Klima servis Pardubice.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat zajímavé rady a tipy na auto-moto akce nejen na víkendy?