V souvislosti s chiptuningem se často zmiňuje powerbox, jako jednoduché řešení, při kterém nehrozí ztráta záruky, aplikace trvá v řádu minut a efekt je stejný, jako při klasickém chipu. Není tomu tak.
VIDEO: Jak funguje powerbox a proč jej nepoužívat pro zvýšení výkonu vozidla
Články na téma navýšení výkonu auta chiptuningem:
- Jak funguje powerbox a proč jej nepoužívat pro zvýšení výkonu vozidla - právě čtete
- Proč auto z výroby nemá nastavené nejvyšší výkonnostní parametry?
- Jak docílíme snížení spotřeby chiptuningem?
- Chiptuning a výkon - jak to funguje?
- Sportovní vzduchové filtry a jejich funkčnost při tuningu
- Co na chiptuning říká zákon?
- Měření výkonu motoru
Řídící jednotka motoru má na starosti vše, co ovlivňuje chod motoru a kontrolu veškerých procesů v něm. V podstatě řídí to, jaké množství paliva se bude vstřikovat, jaký bude předstih, otevření sací klapky a další spoustu faktorů, které mají vliv na výkon a spotřebu. Procesy řídí software v řídící jednotce nahraný a rozhoduje se na základě údajů, které má k dispozici. Všechny tyto údaje se v řídící jednotce sbíhají a snímají je čidla umístěná všude, kde je potřeba.
Rozdíl powerbox vs. chiptuning
Při klasickém chiptunigu se mění tento software řídící jednotky tak, aby auto mělo vyšší výkon a krouticí moment. Změní se hodnoty množství vstřikovaného paliva, otevření škrticí klapky, tlak turbodmychadla, předstih a podobně. Program se pořád rozhoduje na základě reálných údajů, ale rozhoduje se jinak – tak, aby auto mělo ve výsledku lepší dynamiku.
Také čtěte
Powerbox na to jde jinak! Do softwaru řídící jednotky se nesahá, nic se na něm nemění, ale manipuluje se s daty, která jsou řídící jednotce předkládána a na základě kterých se rozhoduje. Vlastně se dá říci, že powerbox řídící jednotce lže, aby ta se rozhodovala na základě nepravdivých dat. K čemu jsou jí předkládána taková data, je asi každému jasné, jde především o to, aby na to řídící jednotka reagovala, zvedla výkon a krouticí moment motoru.
Je to vlastně malá krabička, která se napojí mezi nejdůležitější čidla a řídící jednotku. Do powerboxu tak jdou údaje z těchto čidel, jsou upraveny a následně posílány řídící jednotce. Ta nic nepozná, ale rozhoduje se na základě nepravdivých dat. Není tak nutné sahat do softwaru, k porušení záruky nedojde a výrobci umí i třeba to, že řidič se může na powerbox napojit bezdrátově pomocí smartphonu a „ladit“ si nastavení částečně podle sebe.
Řeklo by se, že je vše je růžové a zalité sluncem, jenže není tomu tak. Powerbox přesvědčuje řídící jednotku mimo jiné i o tom, že tlak vstřikování je nižší než skutečný a je třeba ho zvednout. To je problém zejména u common-rail systémů, které pracují s už tak dost vysokými tlaky. Čerpadlo nicméně na základě oklamané řídící jednotky dostává pokyn tlak dále zvyšovat.
Problém kavitace
Na hranách šroubu čerpadla tak vzniká oblast velmi vysokého tlaku, jenže hned o kousek vedle, tedy na té ploché straně šroubu, je oblast velmi nízkého tlaku. A to tlaku dokonce tak nízkého, že posune bod varu kapaliny (v tomto případě paliva) dostatečně nízko na to, aby došlo ke kavitaci, tedy k varu. Začnou se tvořit malé bublinky naplněné párou, což by nebylo nic proti ničemu, kdyby tyto bublinky neměly destruktivní účinek. Vytrhávají totiž z materiálu šroubu/vrtulky čerpadla velmi malé částečky materiálu (kov nebo plast). Částečky se dostanou do systému a buď projdou filtrem, nebo se v něm začnou hromadit a časem v něm vytvoří otvor. Dostanou se do citlivých vstřikovačů a neštěstí je na světě.
Problém adaptace
Jak auto stárne, mění se i vlastnosti čidel, která mohou ztratit přesnost nebo se v datech z nich vytvoří určitá odchylka. Na to se při vývoji myslelo a software řídící jednotky je v tomto do značné míry pružný a přizpůsobivý. Dříve nebo později tak může dojít k tomu, že i zmanipulovaná data z powerboxu budou řídící jednotkou upravena do nějakých „reálných hodnot“.
Proč nepoužívat powerbox pro zvýšení výkonu
Zdroj médií: Depositphotos.