Postup čištění naftového motoru - zaměřte se na vstřikovače

22. 2. 2021 3 min. čtení Tipy a rady

Naftový motor je složitá a citlivá věc. Na internetu je celá řada produktů, které slibují jeho vyčištění, zlepšení kultury chodu, výkonu i spotřeby. V následujícím článku se podíváme na to, jak vyčistit naftový motor.

Jak vyčistit naftový motor

Ony chemické prostředky mají primárně čistit povrchy od usazenin. V tomto směru jsou u naftových motorů nejcitlivější asi vstřikovací trysky, které někdy trpí na nekvalitní naftu. To pak má za následek nedokonalé vstřikování a rozprašování paliva, což se mimo jiné může projevit i zvýšenou kouřivostí. Směs ve válci zároveň nehoří tak, jak by měla. V extrémním případě může dojít k prasknutí nebo i propálení pístu.

Zkuste aditivum

Nejjednodušší způsob, jak motoru trochu pomoci a usazeniny vyčistit, je přimíchání aditiva do paliva. Volbu konkrétního přípravku necháme na vás, poradíme jen, že je dobré se řídit recenzemi uživatelů a nesnažit se primárně ušetřit. Pozor ale na to, aby byl přípravek vhodný pro daný systém vstřikování paliva a nehrozilo třeba poškození filtru pevných částic. Modernější motory si s tím nemusejí poradit nejlépe, třeba u některých BMW se lze v návodu dočíst, že "aditiva nejsou povolena".

Na nádobce by mělo být napsáno, jak se přípravek používá, respektive v jakém poměru jím lze naředit naftu. Aditivum pak jednoduše nalijete do nádrže před tankováním. Proč před? Protože proud z tankovací pistole ho pak dobře rozmíchá v nádrži. Výsledek nečekejte hned, ale spíše třeba po druhém, třetím tankování s aditivem. Možná zaznamenáte lepší starty a subjektivní ztišení, může i poklesnout spotřeba o nějakou tu desetinku.

Funguje i ultrazvuk

Další možností pro silně zanesené vstřikovače je profesionální čištění ultrazvukem. To netrvá dlouho a o tom, jak je tato metoda účinná, se můžete přesvědčit doslova na vlastní oči. Stačí chvilka v čističce a uvidíte, jak se ze vstřikovače uvolňují nečistoty. Po opětovném namontování se může situace zlepšit, ale taky nemusí. V případě, že jsou vstřikovače netěsné nebo nadměrně opotřebené, ani ultrazvuk nic nezmůže.

Nejdražší varianta

Pokud jde do tuhého, pomůže jen repase nebo výměna vstřikovače. Obojí je nutné svěřit servisu, protože jsou vstřikovače vyrobené s určitou tolerancí. Jejich charakteristiku je pak třeba pomocí speciálního kódu, který má každý vstřikovač jiný, zadat do řídící jednotky, aby bylo zaručeno, že motor poběží tak, jak má. Je to bohužel nejdražší řešení, ale často jediné možné.

Pro životnost nejen vstřikovačů, potažmo motoru jako celku, je optimální řešit čištění tak nějak průběžně. Přimíchávání aditiv do paliva by nemělo přijít až v okamžiku, kdy nastane nějaký problém, ale má fungovat jako prevence. Není potřeba pokaždé na benzínce přimíchávat přesně odměřené aditivum (ačkoliv tím se nic nezkazí), ale jednou za čas, klidně každou třetí nádrž, se to hodí jako taková jistota.

Zdroj médií: Pxhere
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Nerad se v nich hrabe, protože to neumí a vždycky mu nějaký šroubek zbyde.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat prémiový obsah, zajímavé nabídky a akce do svého e-mailu?