VIDEO: Jak docílíme snížení spotřeby chiptuningem?

15. 6. 2022 2 min. čtení Tipy a rady Rádce motoristy Vše o chiptuningu Zvýšení výkonu chiptuningem

Chiptuning nemusí sloužit jenom pro zvýšení výkonu. Dá se s tím i o něco snížit spotřeba paliva. A dokonce lze dosáhnout obojího, tedy jak vyššího výkonu, tak i snížení spotřeby.

Jak docílíme snížení spotřeby chiptuningem?

Články na téma navýšení výkonu auta chiptuningem:

  1. Jak funguje powerbox a proč jej nepoužívat pro zvýšení výkonu vozidla
  2. Proč auto z výroby nemá nastavené nejvyšší výkonnostní parametry?
  3. Jak docílíme snížení spotřeby chiptuningem? - právě čtete
  4. Chiptuning a výkon - jak to funguje?
  5. Sportovní vzduchové filtry a jejich funkčnost při tuningu - již brzy

Jak dojde ke snížení spotřeby paliva?

Princip chiptuningu je obecně známý – přeprogramuje se řídící jednotka tak, aby se využily skryté rezervy. Každý motor u sériového auta je totiž konstrukčně dimenzovaný na vyšší namáhání, než jaké po něm řídící jednotka chce. Když se to udělá s rozumem, tak to na životnost nemá zásadní vliv. Dojde zároveň ke snížení spotřeby a to jak u benzinového, tak u dieselového motoru.

Vyšší krouticí moment

Tím, že změníme hodnoty v datových tabulkách, dojde k navýšení krouticího momentu, což právě sníží spotřebu. U přeplňovaných motorů se zvedne plnicí tlak a motor tak pracuje lépe v nižších otáčkách. A nižší otáčky znamenají samozřejmě menší počet sacích cyklů. A menší počet sacích cyklů znamená menší počet vstřiků paliva.

Řidič se musí přizpůsobit

Po chiptuningu většina řidičů ráda vyzkouší, jak moc se změní dynamika jejich auta. Jenže tím právě žádného snížení apetitu motoru nedosáhnou. Pokud ale bude řidiči jezdit stejně jako před změnou nastavení řídící jednotky, bude spotřeba nižší. Hodně je to poznat při jízdě třeba do táhlého kopce, kde vyšší krouticí moment hraje zásadní roli.

Kdy řadit?

Jestliže nepotřebujete zrychlovat, stačí motoru docela skromný příděl paliva. Na druhou stranu ale neplatí, že čím nižší otáčky, tím nižší spotřeba. Nejefektivnější motor je, když běží v nízkých otáčkách, ale při vyšším zatížení. Můžete si ostatně vyzkoušet, stačí si projet stejný úsek několikrát a pokaždé na jiný převod. Rozhodně ale agregát nepodtáčejte, jakmile začne mít „nezdravý“ zvuk a kabinou auta se budou rozléhat rezonance, je čas zařadit minimálně o stupeň nižší kvalt.

Je chiptuning na spotřebu nesmysl?

Zdroj info: CIMBU Autosport. Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články