PRÁCE 🧰

Evropská unie přišla s novým bezpečnostním prvkem. Řidiče bude špehovat černá skříňka

14. 3. 2024 2 min. čtení diskuze (5) Aktuality Tipy a rady

Kontroluje vaši rychlost, úhel natočení volantu i to, jak silně mačkáte brzdy. V krizových situacích si pamatuje, co se stalo, zapisuje funkce bezpečnostních systémů a samozřejmě moc dobře ví, kde se zrovna nacházíte. O čem je řeč? O novém bezpečnostním systému, který bude v autě dohlížet na řidiče.

Řidiče v autě bude nově sledovat unikátní černá skříňka

Evropské nařízení s ambiciózním plánem

Zmíněným zařízením, které nese zkratku EDR (Event Data Recorder), je vlastně nám velmi dobře známá černá skříňka, která je běžnou součástí letadel. Letadla jsou černými skříňkami povinně vybavována od šedesátých let, od července 2024 je budou muset mít taky všechna nová auta prodávaná na území Evropské unie.

Povinnost v minulých letech „odklepli“ zástupci Evropské unie, kteří zároveň chtějí do roku 2030 snížit počet smrtelných nehod na silnicích o celou polovinu. O dvacet let později, konkrétně tedy v roce 2050, by potom při dopravních nehodách již neměl na silnicích Evropské unie zahynout ani jeden člověk. K ambicióznímu plánu má přispět i nové záznamové zařízení.

Jakých aut se nová povinnost týká? Nařízení se týká osobních automobilů M1, které mohou převážet až osm cestujících, i lehkých užitkových vozidel N1, jako jsou pick-upy a dodávky, jejichž hmotnost nepřesahuje 3,5 tuny.

Jaká data bude automobilová „černá skříňka“ shromažďovat?

Zařízení EDR bude po celou dobu jízdy vypnuté a spustí se pouze při aktivaci předpínačů bezpečnostních pásů a airbagů, případně ve chvíli, kdy dojde k odpálení pyrotechnické aktivní kapoty (například při sražení chodce) nebo při změně rychlosti vozu o více než 8 km/h za 0,15 sekundy.

Ve chvíli, kdy se zařízení aktivuje (jeho deaktivace nebude ze strany majitele vozu možná), začne systém sbírat data o rychlosti, brzdění, pozici a náklonu automobilu na silnici a také informace o zásahu bezpečnostních asistenčních systémů.

Spolu s dalšími anonymně sbíranými informacemi, které budou patřit výlučně majiteli vozu, mohou být sesbíraná data použita pouze úřady, například při rekonstrukci nehody. Do budoucna by tato data měla sloužit k vývoji bezpečnějších automobilů a asistenčních systémů.

Měli byste vědět: Systém EDR bude zpravidla uchovávat záznam odpovídající době přibližně 5 až 10 sekund před nárazem vozidla. Na tomto místě je také dobré doplnit, že systém zaznamenává pouze data, nikoliv obrazový nebo zvukový záznam, a to ani v případě, kdy je auto vybaveno například stereokamerou pro asistenční systémy.

Zdroj info: Motor1, Drive.
Zdroj médií: Depositphotos.
Karel Kacaba, 16. 3. 2024 12:22
A kopie toaletního papíru by se Bruselu nehodila?
Martin Novotny, 15. 3. 2024 23:21
Data to sbírá kontinuálně, pořád. Akorát, že je to po oněch 5-10 vteřinách má smazat (pokud nedojde k události). Problém je v tom, že nikde není zajištěno, že k mazání opravdu dochází.
Miroslav Augusta, 15. 3. 2024 12:07
On už sám autor článku tu píše blábol a lži.Píše:Nové nařízení Evropské unie: Řidiče bude v autech „špehovat“ prvek, který nelze vypnout.Přitom v článki jasně je psáno že to bude záznam tešně před nehodou.Příklad řidíč co ročně stráví za volantem hodin a bude mít ročně nehody tak bude mít záznam tak až minuty.Opravdu super špionáž a sledování.No možná autorce spíše vadí že v případě nehody tam bude dukaz že na 50 tce jela 100 vkou
Miroslav Augusta, 15. 3. 2024 11:36
pavel stačí použít mozek.Žádný stroj času ale ono ty bezpečnostní prvky reagují vždy nějakem čas před tou událosí tedy třeba nárazu.No pokud by reagovali až po nárazu tak jsou tam zbytečně
Pavel Chudoba, 14. 3. 2024 20:55
Tomu nerozumím, bude to celou dobu vypnuté a aktivuje se při nehodě nebo určitých podmínkách, ale zároveň to zaznamená i několik sekund před událostí. To už EU vymyslela stroj času nebo to je zase nějaká bouda na to jak každého špehovat? Stejně už nás špehují kamery, telefony, sociální sítě, obchody, banky, tak auto už je jen další díl skládačky.

Podobné články