PRÁCE 🧰

Elektromobily stále nejsou v Česku dostatečně populární

11. 1. 2024 3 min. čtení diskuze (0) Aktuality Tipy a rady Rádce motoristy Vše o elektromobilitě Vše o elektromobilech Oblíbenost elektrických aut

Počet elektromobilů na českých silnicích není dlouhodobě nijak zářný, a to zejména ve srovnání s dalšími evropskými státy. Hůře na tom už je jen Slovensko.

Česká republika v počtu elektromobilů zaostává za průměrem EU

Snaha o rozvoj elektromobility napříč Evropskou unií je v posledních letech obrovská. Automobilky na západě se začínají odklánět od klasických spalovacích motorů a své budoucí plány i výrobu upravují tak, aby korespondovaly s aktuálními zelenými záměry celé EU. Česko ale v rozvoji elektromobility v porovnání s dalšími zeměmi zaostává.

Na českých silnicích je podle posledních údajů z konce třetího čtvrtletí letošního roku registrováno celkem 20 323 osobních bateriových elektromobilů. Nejvíce na území hlavního města Prahy (celkem 8 053), dále pak ve středních Čechách (3 784) a následně v Jihomoravském kraji (1 885).

Zhruba čtvrtina z těchto nově registrovaných vozů byla podle tiskové zprávy Centra dopravního výzkumu ojetá. Naprostá většina těchto aut byla zároveň registrována na právnické osoby.

Při pohledu do struktury bateriových vozů je zřejmé, že mezi nově registrovanými dominuje značka Tesla, neboť celkem v Česku došlo k registraci 1 545 vozů této značky. V pomyslném žebříčku se na druhém místě umístila tuzemská automobilka Škoda s celkem 1 034 novými registracemi.

Pětina průměru Evropské unie

Při podrobném pohledu do evropského trhu s elektromobily je ale zřejmé, že podíl aut na elektrický pohon je v případě České republiky v porovnání s dalšími evropskými zeměmi nízký. Na českém trhu se totiž podíl elektromobilů pohybuje na zhruba pětině průměru Evropské unie. Tím se ale Česká republika řadí mezi evropské státy, kde je zastoupení elektromobilů na trhu prozatím téměř nejnižší.

Elektromobily jsou dlouhodobě populární hlavně v severských evropských státech. Sledovaným žebříčkům dlouhodobě dominují země jako Švédsko, Finsko nebo Dánsko. Naopak na druhém konci barikády se kromě České republiky nachází i Slovensko, Polsko, Litva nebo třeba Chorvatsko.

Trend nyní udává hlavně Německo

Aktuální data Evropského sdružení výrobců automobilů uvádí, že za devět měsíců roku 2023 došlo k registraci více než 1,1 milionu nových elektrických osobních vozů. To v praxi představuje meziroční nárůst o zhruba 55 procent. V počtu nových registrací dominuje sousední Německo (celkem 387 tisíc nových registrací), dále pak Francie (205 tisíc) a Nizozemsko (85 tisíc nových elektromobilů). I tak ale podíl elektromobilů na celém evropském vozovém parku dosahoval na konci prvního čtvrtletí roku 2023 jen na 1,14 procenta.

Statistici sledují i aktuální počet plug-in hybridů. Na konci třetího čtvrtletí roku 2023 jich bylo v případě České republiky celkem registrováno 12 525, jen v letošním roce to bylo 4 142. V rámci tohoto segmentu z naprosté většiny prodaných vozů pocházely z dílen automobilky Škoda (celkem 2 589) a BMW (1693 nově registrovaných plug-in hybridů).

Vysoká cena, nezajímavý dojezd

Je zřejmé, že Česká republika v rozvoji elektromobility ve srovnání s dalšími evropskými státy spíše zaostává. Elektroauta se těší oblibě jen u malé skupiny tuzemských zákazníků. Spotřebitelé opakovaně uvádí, že mezi hlavní bariéry rychlejšího rozvoje elektromobility na území České republiky se řadí vysoká pořizovací cena nových elektromobilů, nepříliš zajímavý dojezd i stále poměrně řídká síť dobíjecích stanic.

Čeští zákazníci prozatím elektřinu akceptují hlavně jako pomocníka v hybridech. Více než polovina nových aut stále jezdí na benzín, druhým nejoblíbenějším palivem je nafta. Vodíkový pohon se do České republiky ve větším měřítku ještě nedostal, neboť prozatím je na území České republiky registrováno jen několik málo desítek aut, které vodík využívají.

Zdroj info: ACEA.
Zdroj médií: Depositphotos.

Podobné články