Prodej elektromobilů v České republice

9. 5. 2022 2 min. čtení Tipy a rady Elektromobilita Rádce motoristy Vše o elektromobilitě Vše o elektromobilech Oblíbenost elektrických aut

S prodejem aut na baterky to u nás není slavné. Zákazníci jsou extrémně nedůvěřiví, obezřetní a kupní síla u nás není taková, aby si mohli dovolit riskovat. I tak se prodeje elektromobilů zvedají a zajímavostí je, že nejvyšší jsou těsně před koncem roku.

Prodej elektromobilů v ČR

Předně je dobré upozornit na fakt, že za elektromobily jsou někdy považovány i vozy, které mají možnost pohonu nejen čistě na baterii, tedy hybridy. I jejich prodeje je samozřejmě dobré sledovat, ale pro potřeby tohoto článku si definujeme elektromobil jako vůz, který nemá jinou možnost pohonu než čistě na elektřinu.

Zatím ani ne 2 %

Když se podíváme na graf prodejů elektromobilů, tak je to docela bída a do celkových prodejů aut v České republice bateriové vozy příliš nepromlouvají. Víceméně je to tak do dnes, kdy stále tvoří mezi novými auty minoritu – v roce 2021 se u nás prodalo 2 646 elektromobilů, což znamená podíl 1,36 %.

Registrace elektromobilu

Proč to v roce 2020 tak vyskočilo?

Podíváme-li se na dlouhodobý trend, tak prodeje elektromobilů v ČR rostou. Zásadní byl pro ně rok 2020, kdy oproti roku předchozímu došlo ke skutečně znatelnému nárůstu. Některé trochu tendenční zdroje informací se to pokoušejí vykládat jako zvýšený zájem o tato auta, což ale není úplně pravda. Ze 3 262 elektrických vozů se jich totiž 1 159 prodalo v prosinci. Zvláštní, že?

Prosincové tajemství

Pojďme ale ještě malinko víc do hloubky, abychom se dobrali nějakého závěru. 741 z těchto „prosincových“ elektroaut je totiž Škoda Enyaq. Škodovka tak docílila dvou věcí. Jednak se může chlubit nejprodávanějším elektromobilem v ČR za rok 2020 a pak si také tímto krokem snížila flotilové emise. Ani jedno z těchto aut totiž nebylo určeno pro koncové zákazníky, ale byla zaregistrována pro prezentační účely pro dealerství po celé Evropě. Podle některých „zákulisních informací“ se mimochodem i Enyaqy registrované v roce 2022 na dealerství u nás moc neprodávaly, takže je nakonec automobilka přeregistrovávala na západ, zejména do Německa, kde je o ně vyšší zájem.

Dobrat se nějakého objektivního závěru je prakticky nemožné. Do prodejů všech aut totiž promluvily krizové poslední dva roky. Nejdřív to byla pandemie, kterou vystřídal konflikt na Ukrajině. Obojí přineslo nejistotu, ekonomický pokles a zejména problémy s dodávkami čipů a dalších komponent. Rok 2021 znamenal oproti roku 2020 pokles, ale přesto je oproti dřívější situaci vidět jakýsi nárůst. Pohledem na celý trh je ale snadné podíl elektroaut přehlédnout. Kdybyste se chtěli ponořit hlouběji do grafů, tak doporučujeme web Centrum dopravního výzkumu.

Zdroj info: Svaz dovozců automobilů, Centrum dopravního výzkumu, Čistá doprava. Zdroj médií: Depositphotos, Centrum dopravního výzkumu.

Podobné články