Co znamenají zkratky BEV, HEV a PHEV

1. 8. 2022 3 min. čtení Tipy a rady Elektromobilita Rádce motoristy Vše o elektromobilitě Vše o hybridech Rozdělení hybridních vozů

Ekologická doba s sebou přináší větší i menší zapojení trakčních baterií a elektromotorů do pohonů moderních aut. Jak se vyznat v základních zkratkách a typech elektrifikace pohonů?

Co jsou to zkratky BEV, HEV a PHEV

Články na téma zkratky elektroaut a hybridů:

  1. Co jsou to zkratky BEV, HEV a PHEV - právě čtete

BEV – Battery Electric Vehicle

V podstatě nejvyšší forma elektrifikace automobilu. Žádný spalovací motor zde nenajdeme, namísto něj je zde jeden nebo více elektromotorů. Energii bere vůz z baterie o kapacitě nejčastěji 40-100 kWh, kterou je samozřejmě potřeba dobíjet. To lze realizovat vícero způsoby, ať už z klasické domovní zásuvky, z wallboxu, ale i z veřejných nabíjecích stanic, které zvládají výkon 50 kW a více. Stručně – je to prostě elektromobil v pravém slova smyslu.

HEV – Hybrid Electric Vehicle

Kombinace spalovacího motoru a elektromotoru, tedy klasický hybrid. Jedná se o dnes velmi rozšířené hybridy, přičemž kombinace obou pohonů může mít docela dost podob. Ať už je to třeba ten, se kterým přišla jako první Toyota u svého Priusu, který ujede stovky metrů až jednotky kilometrů na baterii a benzinový agregát umí pohánět auto i v podstatě sám.

Jsou ale i mild-hybridní (MHEV) auta, která mají elektromotor jenom jako pomocníka pro akceleraci z nuly nebo nízkých rychlostí, na to, aby s autem pohyboval sám, nestačí. A specialitku z opačného pólu představují hybridy Hondy označované e:HEV, které vozí spalovací motor primárně jako generátor elektrické energie. Pohon kol obstarává primárně elektromotor a benziňák se na ně připojuje pomocí speciální spojky na přímo až v rychlostech kolem 70-80 km/h. Je to velmi zajímavá koncepce, která umí jezdit skutečně hodně úsporně.

Hybridní auta berou elektrickou energii buď z rekuperace, nebo z činnosti spalovacího agregátu, který v tu chvíli funguje jako generátor. Není však možné je dobíjet ze zásuvky ani z nabíječky. Je to v podstatě takový „uzavřený systém“. Cenově vycházejí samozřejmě o něco dráž než čistě spalovací vozy, ale nedá se říct, že by byly poruchovější (spíš naopak) a v městském prostředí jezdí skutečně za hubičku.

PHEV – Plug-in Hybrid Electric Vehicle

Kombinace toho nejlepšího z možností obou pohonů. Vůz si s sebou vozí těžkou a relativně velkou trakční baterii, která se dá dobíjet i ze zásuvky. Elektromotor/y zde mají solidní sílu a dokáží čerpat z akumulátoru energii velmi dlouho, obvykle několik desítek kilometrů. Pak už ale musí nastoupit spalovák a pomoci svojí silou.

Koncepce je to zajímavá a nabízí možnost využívat ve městě elektřinu a mimo něj zase klasický motor nejčastěji na benzín. Řidiči zůstává možnost volby a sám si řídí, kdy co vyžaduje, takže s trochou plánování se dá jezdit skutečně hodně úsporně, případně kratší cesty absolvovat jenom na elektřinu. Nevýhodu je, že velká trakční baterie zabírá dost místa a svojí hmotností vytváří balastní zátěž, která zvyšuje spotřebu paliva třeba na dálnici. Je to řešení, které má své skalní odpůrce i fanoušky.

Zdroj info: electrek.
Zdroj médií: Jakub Mokříš.

Podobné články