PRÁCE 🧰

Co je MHEV?

26. 9. 2022 3 min. čtení diskuze (0) Tipy a rady Elektromobilita Rádce motoristy Vše o elektromobilitě Vše o hybridech Význam zkratek hybridů

MHEV je zkratka, kterou pokud si rozepíšeme, dostaneme Mild Hybrid Electric Vehicle. Je to vlastně nejnižší forma elektrifikace pohonu auta, dnes velmi aktuální, protože pomáhá srazit produkované emise.

Co je MHEV

Články na téma zkratky elektroaut a hybridů:

  1. Co jsou to zkratky BEV, HEV a PHEV
  2. MHEV – co to vlastně znamená? - právě čtete

Než zabředneme do tematiky hlouběji, bylo by dobré vysvětlit si, jak to funguje se zrychlováním auta a jeho pohybem obecně. Pro pochopení postačí, když si rozdělíme celý jízdní cyklus do tří dějů:

  • Zrychlování – když nabíráme rychlost, má motor největší spotřebu. Stačí se podívat na ukazatel okamžité spotřeby, který i při plynulém zrychlování ukazuje hodnoty nad deset litrů, někdy nad dvacet. Pakliže potřebujete razantnější akceleraci, spatříte i čísla, která se nezadají s apetitem menšího tanku (klidně přes 50 litrů na sto). Naštěstí se taková numera objevují skutečně jen na pár okamžiků a jakmile se vůz dá do pohybu a zrychlování ustává, hodnoty začnou čím dál víc přibližovat průměrné spotřebě.
  • Jízda – jestliže potřebujeme jenom udržovat stabilní rychlost, není spotřeba dnešních aut nijak závratná. Většina si vystačí s pěti, šesti litry paliva na sto kilometrů, svištíme-li po dálnici, může to být sedm, osm litrů.
  • Brzdění – spotřeba nám sice logicky klesne na hodnoty velmi blízko nule, na druhou stranu se kinetická energie vozu promění z většiny v teplo. Tření brzdových destiček o kotouče tak přemění práci (respektive její část), kterou vykonal motor, aby auto vyvinulo nějakou rychlost.

MHEV – mild hybrid

Teď když se na to celé podíváme, tak především u zrychlování a zpomalování máme jisté rezervy. Ideální by bylo, vzít nějak energii z brzdění, uložit ji a proměnit ji v energii, která by auto urychlovala při akceleraci. Výborně! O tom celém jsou hybridní pohonné soustavy. Nejlevnější a nejjednodušší formou, jak výše hybrid realizovat, jak MHEV, tedy mild hybrid.

Mild hybridy na to jdou docela fikaně. Nepohánějí auto samy, na to nemají dostatečný krouticí moment. Spíše jen pomohou spalováku, aby neměl tolik práce s akcelerací. A jaký elektromotor má každý spalovací motor? Startér! Vznikla tedy myšlenka trochu tento element posílit, postavit ho robustnější a tak, aby fungoval na vyšší napětí (nejčastěji 48 V).

Startér-generátor

Máme tedy startér, který umí zároveň i spalovacímu agregátu pomoci pár koňskými silami a newtonmetery. Vnucuje se tedy i myšlenka, použít ho jako generátor, protože každý elektromotor umí i elektřinu generovat, pokud s jeho rotorem nějaká vnější síla otáčí. Vygenerovanou elektrickou energii uložíme do k tomu určené baterie o kapacitě třeba 0,5 kWh. Akumulátor to bude relativně malý, takže se s přehledem vejde třeba pod sedadlo spolujezdce.

V praxi tedy startér-generátor jednak nastartuje motor, ale umí i pomoci při akceleraci z nulové rychlosti. Díky tomu, že je to skutečně robustní elektromotor, umí startovat skutečně velmi rychle. Toho využívají mild-hybridy při jízdě na neutrál třeba z kopce, kdy mohou vypnout spalovák a ten pak v případě nutnosti během zlomku sekundy rychle naskočí. Při brzdění se elektromotor přepne do režimu elektrogenerátoru a jednak tím klade odpor, takže vůz zpomaluje a pak taky generuje energii, kterou ukládá do baterie. Ekonomika i dynamika jízdy, tedy především zrychlování, se významně zlepší, emise klesnou.

Nenechte se ale zmást, i mild hybridní vozy mají klasickou 12V baterii. Mezi ní a 48V akumulátorem je měnič, takže systém si přelévá energii jak potřebuje. 12V autobaterie funguje zcela klasicky – jede na ni rádio, klimatizace, světla a podobné příslušenství. Dobíjí se ze 48V baterie, která je ale daleko dražší (cca 30-50 tisíc korun).

Zdroj info: Suzuki, electrek.
Zdroj médií: Suzuki.

Podobné články