🇦🇹 Diesel 1,56 € Natural 95 1,59 € 🇨🇿 Diesel 36,16 Kč Natural 95 38,14 Kč 🇩🇪 Diesel 1,63 € Natural 95 1,82 € 🇫🇷 Diesel 1,67 € Natural 95 1,84 € 🇭🇷 Diesel 1,37 € Natural 95 1,43 € 🇭🇺 Diesel 595,90 HUF Natural 95 597,30 HUF 🇮🇹 Diesel 1,71 € Natural 95 1,85 € 🇵🇱 Diesel 6,43 PLN Natural 95 6,55 PLN 🇸🇮 Diesel 1,46 € Natural 95 1,44 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,63 € 🇦🇹 Diesel 1,56 € Natural 95 1,59 € 🇨🇿 Diesel 36,16 Kč Natural 95 38,14 Kč 🇩🇪 Diesel 1,63 € Natural 95 1,82 € 🇫🇷 Diesel 1,67 € Natural 95 1,84 € 🇭🇷 Diesel 1,37 € Natural 95 1,43 € 🇭🇺 Diesel 595,90 HUF Natural 95 597,30 HUF 🇮🇹 Diesel 1,71 € Natural 95 1,85 € 🇵🇱 Diesel 6,43 PLN Natural 95 6,55 PLN 🇸🇮 Diesel 1,46 € Natural 95 1,44 € 🇸🇰 Diesel 1,52 € Natural 95 1,63 €
PRÁCE 🧰

Co je Toyota? Projeli jsme celou modelovou řadu, abychom to zjistili

29. 4. 2024 5 min. čtení diskuze (0) Aktuality Toyota

Toyota je největší automobilkou na světě, těší se skvělé pověsti, a i na našem trhu se stabilně drží mezi nejprodávanějšími. Ve svém portfoliu má léty prověřené hybridy, nerozbitné offroady i pravověrné sporťáky. Je vůbec něco v čem Toyota neexceluje? To, a co všechno Toyota znamená, jsme se vydali hledat na Festival mobility Toyota do Hradce Králové.

Festival mobility Toyota

Články na téma představení automobilky Toyota:

  1. Co všechno je aktuálně Toyota? - právě čtete

Polygon u Hradeckého letiště se obvykle používá k řidičským kurzům, škole smyku a podobným aktivitám. Ve třetím dubnovém týdnu však patřil Toyotám. A to doslova, protože jimi byla posetá doslova celá plocha polygonu. Pro mě to znamenalo jediné – jezdit, jezdit a testovat. Doslova ráj na zemi, zvlášť když jsem zjistil, že Toyota přivezla i celé portfolio sportovní divize Gazoo Racing. Ale o tom až později.

Toyotě se v Česku daří. Aktuálně drží v tuzemsku třetí příčku mezi značkami a oproti předešlým létům prodává stále více a více automobilů. Co je nejdůležitější, činí tak na úkor hlavního rivala v podobě Volkswagenu. Jenže Toyota nejsou jen běžná auta pro masy, prostřednictvím značky Lexus vystrkuje růžky i v sektoru prémiových značek. A to dost výrazně, protože si tato odnož Toyoty připsala od začátku roku v tuzemsku nárůst prodejů hned o 84 %. Náhoda? Po vlastních zkušenostech si troufám říct, že nikoliv. A co že za úspěchem stojí?

Gazoo Racing

Trošku netradičně začínám sportovní odnoží. Kromě toho, že to byla první věc, kterou jsem po registraci na hradeckém polygonu vyhledal, je to podle mě právě sportovní divize, která předznamenala transformaci Toyoty do podoby, jakou známe dnes. Ze svých ne příliš vzdálených let dospívajícího nadšence do aut si totiž jasně vybavuji, co pro mě tehdy Toyota znamenala. Byla to pro mě sice značka, kterou jsem uznával za úspěchy v motorsportu, která za sebou měla několik legendárních sportovních modelů, ale taky to pro mě byl výrobce k uzoufání nudných, nezáživných krabiček s lacině působícím interiérem, který mě nikterak neoslovoval.

Festival mobility Toyota

Toyota si v mých očích někde na svém písečku hrála s hybridy a vyráběla sice kvalitní, ale obyčejná nudná auta. Jenže pak přišle zlom. Ten zlom se jmenoval Akio Toyoda. Když se v roce 2009 stal prezidentem automobilky, daly se věci do pohybu. Přetvořit největší automobilku na světě samozřejmě nejde hned, pro mě osobně však proces změny vyvrcholil, když se v portfoliu Toyoty v Evropě začaly objevovat modely s přídomkem GR. Aktuálně jsou v nabídce na české trhu tři: GR Supra, GR86 a GR Yaris. Všechny tři jsem vyzkoušel a pocitovým vítězem je pro mě Toyota GR86. Líbí se mi, že na rozdíl od Supry není na české okresky přehnaně rychlá, její rychlost si musíte zasloužit. O hravém charakteru jsem se více rozepsal v redakčním testu.

Toyota Gazoo Racing ale nejsou jen silniční modely. Co by to bylo za sportovní značku, kdyby v tom nefiguroval motorsport? Toyota má za sebou v tomto směru historicky nejlepší období. Daří se jí vyhrávat v rallye, ve vytrvalostních závodech i na Dakaru. Všude sbírá mistrovské tituly mezi jezdci i mezi značkami. V Česku reprezentuje Toyotu Tomaš Ouředníček, který svůj offroadový speciál Toyota Hilux GR T1+ prohání na Dakaru. Nedávno se do týmu Toyoty přidali i Filip Mareš a Tomáš Enge, kteří na rychlostních zkouškách vodí GR Yaris Rally2.  

Široká nabídka

Občas se s trochou nadsázky říká, že Toyota je hybrid a hybrid je Toyota. Ono na tom ale něco je, vždyť Toyota s ním začala experimentovat už s uvedením prvního Priuse v roce 1997. Aktuálně je na trhu už pátá generace hybridního ústrojí a jednoznačně se řadí mezi to nejlepší a nejspolehlivější, co si na dnešním trhu můžete pořídit. Nejlepší na tom, že si hybrid můžete pořídit napříč celou, nutno dodat velmi širokou, nabídkou. Hybrid tak může mít podobu městského mini, rodinného SUV, nebo manažerského sedanu. Kombinace spalováku a elektromotoru se zatím pomalu dostává jen do užitkových vozidel, ale ty mají zase jiné kvality, jak mě osobně přesvědčil Land Cruiser na terénním polygonu.

Festival mobility Toyota

Ačkoliv jsem se svezl s mnoha modely, nemá smysl je tu všechny popisovat. Spíše se zaměřím na jejich společné znaky. A začnu u interiéru, který bych asi dříve u Toyoty kritizoval. Pryč jsou nevzhledné plasty a tlačítka pamatující přelom tisíciletí. Sem tam se sice něco najde, ale zpracování šlo hodně nahoru a třeba materiály, zejména pak kůži na volantu, má aktuálně Toyota na nejvyšší úrovni. Nezaostává už ani infotainment. Vyzdvihnout musím podvozky, které hrají spíše na komfortní notu, v zatáčkách ale podrží a dodají jistotu. Samostatnou kategorií je do detailu vyladěný hybrid. Jeho poslední generace zvládají už podstatnou část cesty čistě na elektřinu, což se velmi kladně projevuje na nízkých provozních nákladech.

Co budoucnost?

Automobilka Toyota je známá tím, že se nikterak nehrne do elektromobility. V nabídce sice jeden má, stále však věří svým hybridům a plug-in hybridům. Průkopníkem je v tomto směru nový Prius, který jsem si nenechal ujít. Jeho pátá generace je velkým posunem v oblasti designu i technologií. Mně osobně překvapila kvalita použitých materiálů, kterou jsem předtím znal pouze z Lexusů. Prius působí jako vesmírná loď a do jisté míry tak i jezdí, za sebe ale můžu říct, že je skvělý. Nejlépe však Prius charakterizuje popis schématu pohonu na obrazovce infotainmentu – na něm v jednu chvíli vidíte, jak spalovací motor pohání kola a pomáhá mu akumulátor, který se zároveň dobíjí ze střešního solárního panelu. Není to fascinující?

Festival mobility Toyota

A co vodík? Toyota do Hradce přivezla i vodíkový Mirai. Vzhledem k nízkému počtu plnících stanic to zatím jako budoucnost nevypadá. Jízdně však Mirai působí jako klasická elektrická limuzína. Je toho spoustu, co se nám do článku nevešlo. Toyota totiž v tuzemsku nejsou jen nová auta, ale angažuje se i v poprodejních aktivitách. Příkladem je široká nabídka různých nástaveb a vestaveb, které Toyota s oficiálnímu partnery nabízí. Zkrátka Toyota jede.

Zdroj info: Autorský text.
Zdroj médií: Toyota, Radim Krejčík.

Podobné články