Časté tuningové přešlapy aneb tuzing a jeho příklady

13. 5. 2021 5 min. čtení Tipy a rady

Některé decentní úpravy aut vypadají pěkně a oddělí je od sériové výroby. Někteří vlastníci vozidel však nerozeznají rozdíl mezi tuningem a takzvaným tuzingem. Co je to "tuzing" a jak se mu vyhnout?

Časté tuningové přešlapy aneb tuzing a jeho příklady

"Tuzing" a jeho příklady

Hned v úvodu je nutné zmínit, že se jedná pouze o osobní názor, se kterým se nemusí všichni ztotožňovat. Za tuzing se dají považovat takové úpravy na vozidle, které nejsou ani funkční a ve výsledku ani pěkné (pouze majitelům, kteří nad touto úpravou strávili x hodin se líbí). Do tuzingu můžeme zařadit například podomácku dělané bodykity z laminátu a velké vrstvy kytu, které sice byly v nějaké rozumné míře hitem let minulých, ale dnes už rozhodně ne. Spolu s laminátem do zapomnění upadají taktéž stylová devadesátková mračítka, která když měl Pepa od vedle na své felicii, tak byl největší frajer na vesnických zábavách.

Dále také do těchto nevkusných úprav můžeme zařadit veškeré "zaručené vychytávky, o kterých vám obchodní střediska nechtějí říct" jako například podsvícené či všelijak barevné "ambientní osvětlení", které strčíte do prostoru mezi plasty ve svém interiéru, chlupaté obaly na volant, řadící páku i ruční brzdu - díky tomu budou sice vaše ruce v teple, ale vaše manipulace s volantem bude výrazně zhoršená.

Nevhodné úpravy vozidel z pohledu Policie a STK

Do nevhodných úprav vozidel můžeme zařadit ty úpravy, které se mohou zdát jako dobrý nápad, ale u policie či u techniků na stanici technické kontroly z vás radost mít rozhodně nebudou.

Folie na mlhových světlech

Jako první můžeme zmínit barevné fólie na mlhových světlech (o barevné folii na hlavních světlech se ani nebavíme). Řidiči si na svá mlhová světla nechávají nalepovat fólie různých barev od modré, přes červenou až po takzvanou chameleonovou. Tato úprava vás sice "povýší" na "parkoviště-u-nákupáku-srazech", policie však z toho radost mít určitě nebude. Ti vás za barevná mlhová světla můžou pokutovat, a dokonce poslat na STK.

Hlasitý výfuk/straight pipe

Další nevhodnou úpravu můžeme zmínit odstranění katalyzátoru. Pokud si na svůj povoz nainstalujete výfuk s průměrem větším, než je hlava kočky, zamyslete se. Ne každého bude zajímat zvuk vašeho vozu, který sice řve přes celou ulici, ale nejede. V případě, že od svodů máte holou trubku, očekávejte nadměrný počet silničních kontrol a mnoho návštěv stanic technické kontroly. Hlasitý výfuk nejenže obtěžuje okolí svým hlasitým projevem, ale taktéž neplní téměř žádné emisní limity, kterými přispíváte k stále narůstajícímu znečištění ovzduší. Kromě custom výfuku si lidé kvůli lepšímu zvuku a "zvýšení" výkonu odřezávají katalyzátor. Hlasitý zvuk a plameny šlehající z výfuku jsou snem nejednoho začínajícího tunera. Tím, že se odstraní katalyzátor auto lépe nepojede. Je nutné spolu s odstraněním upravit řídicí jednotku vozu.

Lepším řešením je pořízení sportovního výfuku, který je v souladu s předpisy, ekologií i zdravým rozumem. Tyto výfuky mají také homologaci, díky které nemusíte řešit problémy při silniční kontrole, či na stanicích technické kontroly

Snižování auta

Mnoho řidičů má v oblibě bezmyšlenkovité snižování vozidla, které nejčastěji uskuteční seřezáním pružin. Tím, že zmenšíte pružiny se sice dostanete níž, ale tento "skvělý nápad" velmi rychle přehodnotíte v případě, až uvidíte svůj olej z děravé olejové vany ve zpětném zrcátku. To, že ztrácíte se seřezanými pružinami schopnost odpružení a hůř se vám bude zatáčet se ani nezmiňujeme. 

Možným řešením je kvalitní vzduchový podvozek. Za vzduchový podvozek si sice zaplatíte nemalé peníze, ale dosáhnete svého a vaše auto při tom nebude tolik trpět. Kvalitní vzduchem stavitelný podvozek pořídíte zhruba od 30 tisíc korun. Cena se odvíjí také od složitosti "nafukování" vzduchových měchů, které je možné nafukovat dokonce i přes dálkový ovladač. 

Nepřiměřeně velká kola

Hitem posledních let je kupování stock vozidel, které upravíte pouze tím, že na ně koupíte drahá velká kola a tím se stáváte králem vesnického srazu. Velká kola rozhodně nejsou ideálními společníky na dlouhé cesty, či na jiné cesty než dálnice. Pokud si k tomu ještě pořídíte repliky a obujete je na nejlevnější pláště, očekávejte při najetí na vetší díru okamžitou výměnu. Repliky originálních kol totiž nemusí být tak kvalitně a pevnostně zpracované a při najeti na jakoukoliv nerovnost se vám může stát, že kolo jednoduše praskne, jelikož nevydrží takový nápor. 

Kola pořizujte podle těch, která máte předepsané prodejcem ve velkém technickém průkazu, vyhnete se nejen pokutám za nezapsaná kola, ale v případě nehody nemusí všechno hodit na vás.

LED světla z Číny

Mnoho řidičů si na své automobilové miláčky chce nainstalovat denní svícení. To většinou najdou na čínských e-shopech a potřebují to mít. Tím, že si objednají toto LEDkové denní svícení za "pár korun", sice ušetří, ale již z několika tvrzení ostatních řidičů zde znovu klademe na srdce, že na cestách nejsou vidět. Levné LED osvětlení nesvítí dostatečně! I mladší řidiči kupují z Číny takzvaná "angel eyes", což jsou svíticí kroužky, které kromě bílé barvy hrají všemi různými barvami. Je to sice fajn "frajeřinka na srazy", ale jako náhradu normálních světel to rozhodně nedoporučujeme. 

Možným řešením je neinstalování dodatečného denního osvětlení. Díky čtyřem LED diodám opravdu neušetříte. A na BMW se vyplatí kupovat rovnou xenony.

Zdroj médií: redakce, unsplash
Nikola Vrabel

Autor článku
Nikča vždycky snila o tom být nadějným chemikem, od školy si chodívá odpočinout na garáž a víkendy tráví s foťákem na nejrůznějších tuning srazech.

Podobné články