Auta s motorem vzadu - výhody a nevýhody tohoto řešení

24. 11. 2020 3 min. čtení Tipy a rady

Drtivá většina dnes vyráběných vozů má motor pod přední kapotou a poháněná přední kola. Dříve se ale motor umisťoval spíše dozadu a hnal zadní kola. Mělo to své výhody, ale i svá negativa.

Auta s motorem vzadu

Předokolky těží z velkého kufru, který by zejména u kombíků asi být nemohl, pokud by měly motor vzadu. Navíc je s motorem počítáno jako s deformační zónou a dnes už je to zkrátka nejčastější koncepce, protože je nejpraktičtější a nejvýhodnější. Z určitého hlediska ale mají vozy s pohonnými jednotkami vzadu výhodu. Dokáží totiž naplno využít přesunu těžiště při zrychlování, kdy se přední kola nadlehčí a zadní naopak zatíží, takže jsou přitlačena k asfaltu. Mají lepší záběr a mez prokluzu se posune, takže vůz dokáže daleko efektivněji zrychlovat.

Bacha na přetáčivost

Nevýhodou koncepce je pak ovladatelnost. Jak jsou předokolky na limitu nedotáčivé, tak auta s hnanou zadní nápravou se v podobné situaci ráda naopak přetáčí a pro nezkušeného řidiče to může být nemilé překvapení. Jakmile tato přetáčivost překoná určitou poměrně tenkou hranici, auto se nekontrolovatelně začne otáčet kolem své osy tak, že čumákem zamíří směrem ke vnitřku zatáčky a zadek jakoby začne předbíhat předek. Pak jsou tu ještě koncepce, kdy je motor vpředu, ale hnaná jsou zadní kola. To je ale už jiná kapitola.

Vpředu, uprostřed nebo vzadu

Před tím, než si představíme některé vozy, u kterých motor pracuje vzadu, tak se dopustíme ještě jednoho hrubého zjednodušení. V reálu se umístění pohonné jednotky rozděluje na to, kde je motor vůči zadní nápravě. Když je před ní, tak se říká, že je uprostřed, tedy někde v prostoru mezi přední a zadní nápravou (obvykle těsně před tou zadní). A pak je situace, kdy je až za zadní nápravou, což je opravdu echt zadokolka. Pro potřeby tohoto článku si ale vystačíme s tím, že motor je zkrátka "někde za řidičem" a nebudeme řešit, kde přesně.

Která auta hledat?

Patrně nejznámějším příkladem koncepce "motor vzadu" jsou vozy Porsche. Myslíme ta známější, jako třeba 911 nebo Boxster. Ne, u Porsche Cayene opravdu vzadu motor nehledejte, to samé třeba 914 z roku 1970!

Dalším zástupcem kategorie "motor za řidičem" je Audi R8. Vůz, který nepostrádá eleganci a futuristický vzhled. Můžete ho mít nové s desetiválcem a buď jako zadokolku nebo s pohonem všech kol. A ojeté "er osmičky" jsou překvapivě levné.

Ne tak úplně tradičním, ale poslední dobou čím dál častěji viděným zástupcem vozů s motorem vzadu, je Tesla Model 3. Ano, defacto je to vůz s motorem zhruba v ose zadní nápravy, která ale nespaluje tekuté palivo. Model 3 koupíte buď jako zadokolku nebo s pohonem všech kol (to už ale budete mít jeden motor i vpředu). Obě varianty ale přinášejí hodně solidní hodnoty zrychlení. Když si připlatíte, můžete pořídit větší a luxusnější Model S, taktéž klidně i jen s motorem vzadu.

A pokud se podíváme trochu do historie a nebudeme chtít přímo nové auto, tak Škoda dřív taky dělala vozy s motory vzadu. Této koncepce se držela i dost dlouho poté, co na západě přešli na "všechno vpředu". A taková Škoda 120 se v zimě vyhrabala i na dost neuvěřitelná místa. Sice se jí na náledí nechtělo díky lehkému předku moc zatáčet, ale pytel cementu v kufru tento neduh částečně odstranil.

Zdroj médií: Flickr

Podobné články

Máme pro vás zajímavé rady, tipy a akční auto-moto nabídky. Chcete o nich vědět?