Tipy, jak předcházet žilní trombóze při cestování autem

6. 10. 2022 3 min. čtení Tipy a rady

Při cestování autem existuje mnoho příležitostí, kdy vás může postihnout žilní trombóza. Někteří lidé jsou náchylnější, a tak by si měli dávat o to větší pozor. Pokud k trombóze nemáte dědičné predispozice, i tak byste měli jejímu vzniku předcházet. Raději prevenci, než pak vážný problém.

Žilní trombóza při cestování autem, jak ji předejít?

Žilní trombóza hrozí při třech a více hodinách za volantem

Zatímco se trombózy vždy báli především cestující v letecké dopravě, statistika udává, že se tato nemoc začíná čím dál více týkat i řidičů, zejména pak těch, kteří tráví za volantem více než tři hodiny. Dle statistik v Evropě postihne krevní sraženina přibližně půl miliónu lidí ročně. Stačí si snadno představit, jak vysoký je počet lidí, budeme-li přemýšlet nad tím, kolik lidí na světě postihne trombóza denně. Přitom tato zákeřná choroba za existenci automobilů zabila už čtvrtinu populace planety.

Jak poznat žilní trombózu, její projevy?

Mezi nejčastější příznaky patří dušnost, bolest na hrudi, pocit nedostatečného dechu, slabost, únava, závratě, ale také zrychlený tep a nebo zvláštní - těžko popsatelné - pnutí v žilách. Pokud si myslíte, že máte trombózu je třeba vyhledat okamžitou lékařskou pomoc. Vážný problém nastává i v případě, že zpozorujete jednostranný otok zejména na levé dolní končetině. V tomto případě není na co čekat.

Jak žilní trombóze předcházet?

Ať už jste řidič nebo sedíte jen na místě spolujezdce, vždy byste měli dodržovat následující pravidla. Jedná se o nošení prodyšného (volného) oblečení, které by nemělo nikde škrtit. Ideálně byste také měli cestovat s dostatečnou zásobou vody a pít i v době, kdy nemáte žízeň. Vhodné je, pokud jedete na delší cestu, zastavovat každé dvě až tři hodiny, a to minimálně na deset minut. Na přestávce byste se měli alespoň projít, případně si lehce zacvičit (základní cviky - hýbání rukou nebo pár dřepů, aby se krev zase rozproudila). Lidé, kteří trpí na krečové žíly nebo mají predispozice k tvorbě krevních sraženin, by u sebe vždy pro jistotu měli mít zdravotní kompresní punčochy/podkolenky.

Protahování a stahování špiček chodidel

Pokud zrovna nemůžete zastavit, pak existuje jednoduchý cvik, který můžete dělat i v sedě. Samozřejmostí je, že tento cvik nebude dělat řidič, neboť to celé spočívá ve střídavém protahování a zase stahování špiček chodidel. Vhodné je i masírování lýtek.

Dlouhodobá prevence proti žilní trombóze

Lidé by se měli zaměřit i na dlouhodobější prevenci, zejména pokud je vám nad 40 let, kouříte, užíváte hormonální antikoncepci nebo máte nadváhu. V těchto případech patříte do rizikovější skupiny, která je náchylnější pro vznik trombózy. Nezapomeňte, že zdraví máte jen jedno, a tak byste se podle toho měli i chovat.

Zdroj médií: Pixabay.
Pavel Táborský

Autor článku
Pavel je člověk, který má rád moderní technologie a přesně i taková auta. Když má volnou chvíli jezdí na různé automobilové srazy a jeho druhým domovem jsou závodní okruhy. 

Podobné články