Žilní trombóza: Nepodceňujte dlouhé sezení za volantem

17. 3. 2020 2 min. čtení Tipy a rady

Při cestování autem existuje mnoho příležitostí, kdy vás může postihnout žilní trombóza. Někteří lidé jsou náchylnější, a tak by si měli dávat o to větší pozor. Pokud k trombóze nemáte dědičné predispozice, i tak byste měli jejímu vzniku předcházet. Raději prevenci, než pak vážný problém.

Žilní trombóza: Nepodceňujte dlouhé sezení za volantem

Zatímco se trombózy vždy báli především cestující v letecké dopravě, statistika udává, že se tato nemoc začíná čím dál více týkat i řidičů, zejména pak těch, kteří tráví za volantem více jak tři hodiny. Dle statistik v Evropě postihne krevní sraženina přibližně půl miliónu lidí ročně. Stačí si snadno představit, jak vysoký je počet lidí, budeme-li přemýšlet nad tím, kolik lidí na světě postihne trombóza denně. Přitom tato zákeřná choroba za existenci automobilů zabila už čtvrtinu populace planety.

Jak poznat trombózu?

Mezi nejčastější příznaky patří dušnost, bolest na hrudi, pocit nedostatečného dechu, slabost, únava, závratě, ale také zrychlený tep a nebo zvláštní - těžko popsatelné - pnutí v žilách. Pokud si myslíte, že máte trombózu je třeba vyhledat okamžitou lékařskou pomoc. Vážný problém nastává i v případě, že zpozorujete jednostranný otok zejména na levé dolní končetině. V tomto případě není na co čekat.

Jak trombóze předcházet?

Ať už jste řidič nebo sedíte jen na místě spolujezdce, vždy byste měli dodržovat následující pravidla. Jedná se o nošení prodyšného (volného) oblečení, které by nemělo nikde škrtit. Ideálně byste také měli cestovat s dostatečnou zásobou vody a pít i v době, kdy nemáte žízeň. Vhodné je, pokud jedete na delší cestu, zastavovat každé dvě až tři hodiny, a to minimálně na deset minut. Na přestávce byste se měli alespoň projít, případně si lehce zacvičit (základní cviky - hýbání rukou nebo pár dřepů, aby se krev zase rozproudila). Lidé, kteří trpí na krečové žíly nebo mají predispozice k tvorbě krevních sraženin, by u sebe vždy pro jistotu měli mít zdravotní kompresní punčochy/podkolenky.

Pokud zrovna nemůžete zastavit, pak existuje jednoduchý cvik, který můžete dělat i v sedě. Samozřejmostí je, že tento cvik nebude dělat řidič, neboť to celé spočívá ve střídavém protahování a zase stahování špiček chodidel. Vhodné je i masírování lýtek.

Lidé by se měli zaměřit i na dlouhodobější prevenci, zejména pokud je vám nad 40 let, kouříte, užíváte hormonální antikoncepci nebo máte nadváhu. V těchto případech patříte do rizikovější skupiny, která je náchylnější pro vznik trombózy. Nezapomeňte, že zdraví máte jen jedno, a tak byste se podle toho měli i chovat.

Zdroj médií: Pixabay

Podobné články