Vláda chce snížit počet obětí dopravních nehod. Má nový akční plán

5. 1. 2021 3 min. čtení Aktuality

V letech 2021-2030 můžeme očekávat další zpřísňování a represe. Realizován bude akční plán, který je součástí Strategie BESIP schválené vládou.

Čau lidi! Takže, akční plán zahrnuje 45 opatření. Prioritami jsou mladí řidiči, nepřiměřená rychlost, odstraňování nehodových lokalit, pokročilé technologie a účinný policejní dohled spolu s efektivními sankcemi za porušování pravidel silničního provozu. Bezpečnost má zvýšit také zabezpečení závorami na železničních přejezdech křížících silnice I. tříd a vybraných II. tříd, vybudování nových míst pro nákladní automobily na dálničních odpočívkách a míst pro kontrolu těchto vozidel.  Na komunikacích nižších tříd by měl přinést větší bezpečnost program na podporu umístění svodidel chránících řidiče před srážkou se stromem. Ve městech je nezbytné klást důraz na ochranu zranitelných účastníků silničního provozu (chodci, cyklisté) a přizpůsobovat dopravní prostor jejich potřebám a bezpečnému pohybu.

Ministr dopravy Karel Havlíček (ano, ten, který vede dvě ministerstva a spí jen čtyři hodiny denně) k tomu uvedl: 

„Loňský rok sice přinesl výrazné snížení počtu smrtelných nehod na silnicích, kterých bylo historicky nejméně, musíme ale vnímat, že k tomu přispěla i nižší intenzita dopravy v souvislosti s protiepidemickými opatřeními. Strategie BESIP vychází z podrobné analýzy toho, jaké jsou hlavní příčiny závažných nehod. Představuje dlouhodobý plán, jak nejen pomocí prevence a sankcí, ale také investicemi do infrastruktury a zaváděním nových technologií zvýšit bezpečnost na našich silnicích.“

„Novela zpřísní sankce u nebezpečných přestupků, zavede delší zákazy řízení, přehlednější bodový systém, posílí možnost vyřešit přestupek policií na místě a zavede též tzv. řidičák na zkoušku pro začínající řidiče."

Co to znamená je asi jasné...

Pohled redakce

Policie, potažmo vláda disponuje spoustou statistik prokazujících, že řidiči motorových vozidel potřebují další utahování kohoutků a ještě drakoničtější tresty. Tyhle statistiky jsou ale někdy dost zvláštní, namátkou jedna citace z dokumentu Strategie BESIP 2021-2030:

"V období let 2011-2019 bylo viníky motorových vozidel v důsledku nepřiměřené rychlosti usmrceno 40 % a těžce zraněno 32 % osob. Ačkoliv dochází k nejvýraznějšímu meziročnímu poklesu (meziročně - 4,7 % usmrcených, resp. -5,5 % těžce zraněných), platí, že podíl nepřiměřené rychlosti na uvedených následcích nehod je dlouhodobě ze sledovaných příčin nejvyšší."

Výše uvedené je takové, řekněme přinejmenším manipulativní. Ono se totiž nikde moc nemluví o překračování povolené rychlosti, ale o "nepřiměřené rychlosti". Autor článku má sám zkušenost s tím, že v případě prakticky jakékoliv nehody se to dá pokaždé přinejhorším stočit k tomu, že "řidič nepřizpůsobil rychlost jízdy stavu a povaze vozovky". Hotovo, viník nalezen, byl to tenleten a vyboural se proto, že jel moc rychle. Že je silnice rozbitá a nebezpečně úzká, to je vedlejší...

Strategie vlády tak působí spíš jako snaha nějak zalepit tu obří díru ve státním rozpočtu, která zůstane po všech těch opatřeních a nákupech roušek z kdovíjakých zdrojů, částečně pomocí zvýšení pokut. Ty začínají mít pomalu ale jistě formu takového výpalného, které holt musí čas od času každý řidič zaplatit za to, že jezdí autem.

Zdroj médií: Twitter Karla Havlíčka

Podobné články

Máme pro vás zajímavé rady, tipy a akční auto-moto nabídky. Chcete o nich vědět?