Tuhá náprava: opravdu je překonaná nebo má ještě stále co nabídnout?

14. 2. 2021 2 min. čtení Technologie

Moderní vozy se pyšní složitými systémy zavěšení kol, které zvládají udržet komfort na palubě i ve vysokých rychlostech a na rozbitých cestách. Opravdu jsou lepší než to nejprimitivnější řešení, tedy tuhá náprava?

Princip fungování tuhé nápravy ve voze

Před tím, než začneme vůbec srovnávat koncepci tuhé nápravy a jiná řešení, by bylo dobré si říct, jak to vlastně funguje. Jak už název trochu napovídá, tak tuhá nebo také pevná náprava, spojuje obě kola pevně, pohyb jednoho je tedy závislý na druhém. Jakmile jedna strana propruží, udělá ta druhá pohyb přesně opačný.

Nežádoucí pohyby

Součástí tuhé nápravy, pokud je hnací, je i diferenciál, ze kterého vedou kloubové hřídele ke kolům. Dále je pak tento druh zavěšení často vybaven ještě Panhardovou tyčí, která vymezuje (respektive spíše omezuje) pohyb v horizontálním i svislém směru. Představu o tom, jak to celé funguje si můžete udělat z následujícího videa.

Video: princip fungování tuhé (pevné) nápravy a srovnání

V něčem vyniká aneb výhody tuhé nápravy

Výhodou tuhé nápravy je její jednoduchost a odolnost. Nasazení v lomech a těžkém terénu jí nedělá problém, ačkoliv zde je třeba poznamenat, že přímá spojnice mezi koly s diferenciálem uprostřed znamená i jistá omezení stran průchodnosti. Fundamentálním plusem je i chování na hladkém povrchu bez nerovností. V takovém případě toto jednoduché řešení poráží i mnohem dražší a komplikovanější systémy ve vedení kol. Ta totiž zůstávají jak při jízdě v přímém směru, tak i v zatáčkách, ve styku s vozovkou celou plochou. Kola jsou zkrátka vždy kolmo k rovině vozovky. A hned musím dodat - dokud se neobjeví nerovnost, která by jedno z kol vychýlila. Pro okruh tedy může být pevná náprava překvapivě výhodným řešením.

Nevýhody aneb v čem selhává

Nevýhody už jsem částečně naznačil - na ne zcela dokonalé hladké silnici bude lepší prakticky jakékoliv jiné modernější řešení. Fakt, že se kola mohou pohybovat nezávisle na sobě, je zejména na našich rozbitých silnicích obrovská výhoda. Dalším významným mínusem tuhé nápravy je velká neodpružená hmotnost, náprava, diferenciál a kardanová tyč holt něco váží. A to se opět projeví na méně kvalitních komunikacích.

Použití tuhé nápravy se tak dnes omezuje zejména na nákladní vozy a offroady. Ne SUV, ale opravdové vozy, které jsou stavěné na jízdu v terénu. Někde zatím požadavky na odolnost a trvanlivost zatím stále převažují nad ostatními. 

Zdroj médií: Depositphotos.com, YouTube
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Sám na nich něco málo udělá, ale složitější úkoly raději přenechá profíkům.

Podobné články