PRÁCE 🧰

Tramvaje pro Prahu – Škoda ForCity Plus 52T

21. 1. 2024 2 min. čtení diskuze (0) Aktuality

Pražská MHD je jeden z nejdokonaleji řešených systémů veřejné dopravy na světě. Kolejovou část posílí v příštím roce nové tramvaje. Ne ve všem však své předchůdkyně předčí.

Tramvaje pro Prahu – Škoda ForCity Plus 52T

Články na téma tramvaje:

  1. Škoda 52T bude nová pražská tramvaj - právě čtete
  2. Praha se loni dočkala tří nových tramvajových tratí
  3. V Praze se rozmáhá trolejbusová doprava - již brzy

Opět Škoda

DPP uzavřel novou smlouvu na nákup tramvají Škoda ForCity Plus 52T. Pořízeno bude 40 vozů, cena jednoho je 83 milionů korun. Do budoucna, pokud se novinka osvědčí, by mělo přibýt dalších 160 kusů těchto tramvají. Kontrakt má celkovou hodnotu 16,6 miliardy korun.

Škoda 52T má délku 31,99 metru a na šířku má 2,5 metru. Kapacita tramvaje je 243 cestujících, 70 jich může sedět, zbytek míst je určen pro stání. Celá tramvaj je nízkopodlažní, pětičlánková a má čtyři podvozky. Ve srovnání s modelem 15T, který v současné době DPP na tratích provozuje, přijde 52T o jedny dveře, a to při stejné délce (15T má 6 dveří, 52T má 5 dveří). Kapacita pro nástup a výstup cestujících tak o něco poklesne.

Nižší opotřebení kol

Cestující však potěší širší prostor v oblasti kloubů, kde se tramvaj „láme“. Sedadla jsou v uspořádání po dvou na každé straně, takže průchozí profil se zúžil, a to docela významně. Prostoru je však uvnitř dostatek a minimálně na vizualizacích působí tramvaj docela vzdušně a turisté zajisté ocení, že je z ní skvěle vidět ven. Tím, že pod klouby nejsou podvozky, by se měla zlepšit spolehlivost a nové tramvaje by měly být i o něco tišší. Opotřebení kol by se mimochodem mělo snížit o 50 %.

Tramvaje pro Prahu – Škoda ForCity Plus 52T

Klimatizace a polstrované sedačky

Celý interiér je samozřejmě klimatizovaný. Zde si dovolíme malou vsuvku – klimatizace je v tramvaji k ničemu, když se cestující rozhodnou otevřít si okénka a pustit teplo dovnitř tudy. Je to bohužel nešvar, který je v Praze k vidění od května do září prakticky denně. Sedačky jsou polstrované jakousi koženkou, aby se snadno udržovaly. DPP ustupuje od dřevěných, protože kloužou a nedělá jim dobře vlhkost, holý plast zase není příliš komfortní a působí levně.

Komfortnější brzdění i rozjezdy

Pohodlí cestujících přinese i jiný systém brzdění (až do zastavení se bude brzdit motorem, elektromechanická brzda bude pro nouzové brzdění nebo zajištění tramvaje), které má být plynulejší, stejně jako rozjezd. K bezpečnosti přispěje systém varování před kolizí, který v případě, že detekuje objekt v trase, nejprve řidiče varuje, následně sám tramvaj zastaví.

Tramvaje pro Prahu – Škoda ForCity Plus 52T

Zkušební provoz začne koncem příštího roku, do 2. prosince by měl dopravní podnik převzít 20 vozů, dalších 20 do konce roku 2026. Nahrazovat budou starší vysokopodlažní tramvaje.

Zdroj info: DPP, Hřib.
Zdroj médií: DPP, Hřib.

Podobné články