🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 € 🇦🇹 Diesel 1,69 € Natural 95 1,68 € 🇨🇿 Diesel 37,77 Kč Natural 95 39,02 Kč 🇩🇪 Diesel 1,66 € Natural 95 1,84 € 🇫🇷 Diesel 1,74 € Natural 95 1,86 € 🇭🇷 Diesel 1,45 € Natural 95 1,54 € 🇭🇺 Diesel 627,60 HUF Natural 95 613,70 HUF 🇮🇹 Diesel 1,75 € Natural 95 1,87 € 🇵🇱 Diesel 6,53 PLN Natural 95 6,56 PLN 🇸🇮 Diesel 1,53 € Natural 95 1,51 € 🇸🇰 Diesel 1,56 € Natural 95 1,62 €
PRÁCE 🧰
KALKULAČKA NÁKLADŮ 🚗

Na kolik vyjde údržba tramvajových tratí v některých městech?

25. 5. 2024 2 min. čtení diskuze (1) Tipy a rady

Tramvajová doprava se v České republice rychle rozšiřuje. Města utrácí desítky milionů a snaží se o to, aby tamní MHD byla co možná nejefektivnější i nejohleduplnější k životnímu prostředí.

Údržba tramvajových tratí je nákladná

Městská hromadná doprava je finančně nákladnou záležitostí a o té tramvajové to platí dvojnásobně. Není divu. Průběžné rekonstrukce jednotlivých úseků a udržování provozuschopného stavu stojí nemalé peníze, které standardně pochází z městských rozpočtů. Těch ale zvlášť v dnešní době příliš není, a i dopravní podniky musí šetřit. Na údržbě to ale jde jen velmi těžko, což ukazují zjištění z Plzně, Mostu nebo třeba Brna.

Funkční tramvajovou dopravou se v dnešní době může pyšnit celkem sedm českých měst a v budoucnu by se k nim mohly přidat další. Řadí se mezi ně konkrétně Praha, Brno, Plzeň, Olomouc, Most, Ostrava a České Budějovice. Výdaje do tramvajové dopravy jsou však ve všech těchto městech obrovské a postupem času stále rostou. Tramvaje totiž nahrazují třeba naftové autobusy, které jsou často přehazovány na vedlejší kolej.

Plzeň investovala skoro 200 milionů korun

Příkladem obrovských výdajů do tramvajové dopravy je město Plzeň, ve kterém se do běžných oprav i plánovaných rekonstrukcí v posledních dvou letech investovalo již přes 181 milionů korun.

V roce 2022 se kupříkladu jednalo o opravy tramvajového vedení za 10,5 milionu korun. Mezi investiční akce v oblasti tramvajové dopravy města Plzeň se řadila třeba rekonstrukce Koterovské ulice, za kterou tamní podnik musel zaplatit více než 55 milionů korun. V roce 2023 se v případě Plzně řadila mezi nákladné investice také rekonstrukce ulice Terezie Brzkové, která vyšla na asi 39 milionů korun.

Brno na tramvaje posílá 800 milionů korun

Ještě znatelnější finanční prostředky vynakládá na tramvajovou dopravu Brněnský dopravní podnik, který v současné době provozuje druhou nejvíce rozsáhlou tramvajovou síť v České republice, a to hned po Praze.

V současné době je tam v provozu celkem 174 kilometrů kolejí a vedení města to samozřejmě stojí nemalé prostředky. Podle informací přímo z Brněnského dopravního podniku šlo do údržby a servisu tramvajových tratí v roce 2022 celkem 795 milionů korun. V loňském roce to bylo celkem 480 milionů a v roce 2024 by měla být tato suma obdobná.

Četné modernizační a údržbové práce momentálně provádí také Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova. Jedná se třeba o modernizaci tramvajových tratí kolem litvínovského vlakového nádraží. Zároveň jsou ale v plánu také další projekty, které jsou ve fázi příprav. Tímto směrem tamní dopravní podnik v horizontu několika měsíců vloží desítky milionů korun.

Zdroj info: vlcoun.cz.
Zdroj médií: Depositphotos.
Jiří Kuchta, 28. 5. 2024 18:57
V Liberci už tramvaje nejezdí ?

Podobné články