PRÁCE 🧰

Stočené kilometry: Jaké země jsou na tom v Evropě nejhůř

4. 4. 2022 2 min. čtení diskuze (0) Aktuality

Možná jste se už někdy setkali při nákupu nového ojetého auta s úkazem, kdy kilometry neseděly reálnému opotřebení auta. V takovém případě jde jasně o stočené kilometry a bohužel i český sekundární trh trpí touto neplechou.

Řidiči mají tendenci měnit auta co tři až pět let. Ne vždy to jsou auta nová, a tak sahají po těch ojetých. Bohužel zde existují rizika podvodů. A jak už to tak bývá tak případná reklamace je také běh na dlouho trať. Myslíte si, že se toto děje jen v Česku? Kdepak. 

Platforma carVertival se pokusila zjistit, jak se liší míra podvodů s najetým kilometry napříč různými zeměmi. Za tímto účelem byla realizovaná výzkumná studie, která obsahovala přes 900 tisíc kontrol historie automobilů od loňského roku. Zjištění jsou celkem šokující.

Země, kde není výhra kupovat ojeté auto

Nejhůře na tom je Lotyšsko. Z výzkumu vyplynulo, že každý čtvrtý kupující ojetiny dostane vozidlo, kterému byl stočen tachometr. Pokud se takový kupující nezajímá o historii vozu, případně si auto nenechá zkontrolovat, hrozí, že mu samotný stroj nebo jeho nákladné komponenty brzy vypoví službu. 

Druhé místo v žebříčku nejhorších zemí patří Rumunsku. V této zemi má každé páté ojeté auto stočené kilometry. Zdá se tak, že zejména Pobaltí má problém s nelegální manipulací s kilometry, neb na horších místech se umístilo i Estonsko a Litva. Za nimi hned Rusko a Ukrajina.

Naopak mezi premianty patří Belgie, Finsko, Srbsko a Slovensko. U států jako například Česko, Chorvatsko nebo Srbsko se podvody s kilometry týkají pouze každého desátého auta. Polsko s Maďarskem jsou na tom ještě lépe.

Nekupujte zajíce v pytli

S problémem stočených kilometrů bojuje řada zemí, bohužel je to případ bez konce. Pokud nebudou řádné a pravidelné kontroly, nic se nezmění a kilometry se budou zvesela stáčet dál. Navíc řada států nedokáže efektivně vysledovat zločince, a pokud se tak stane, není dostatečně účinná ani legislativa a sankce za takový zločin. Což se týká zejména trhů se slabší kupní silou. Pak přijde člověk do autobazaru, kde si koupí auto na první pohled za výhodnou cenu, ale ve skutečnosti má takový vůz historii, o které se lze těžko jen něco dozvědět. Náklady na opravu jen stoupají. Odhaduje se tak, že podvody způsobují každoročně škody přes 9 miliard eur.

Rok 2021 byl pro automobilový průmysl náročný, nejen z důvodu probíhající polovodičové krize. Nikdo se ale nechtěl zbavit auta, které měl aktuálně k dispozici, protože neexistovalo vozidlo, kterým by jej mohl nahradit. Ani letos nejsou vyhlídky moc pozitivní. A proto je na místě, aby si každý, kdo si hodlá koupit auto z autobazaru, nechal zkontrolovat historii vozu, jedině tak se může předejít problémům a odhalit případnou manipulaci s tachometrem.

Zdroj info: CarVertical.
Zdroj médií: Pixabay.
Michaela Rubešová

Autor článku
Poznávacím znamením Míši je foťák v ruce. Ráda cestuje, ochutnává dobrá jídla a miluje výjimečná auta s duší.

Podobné články