Spotřeba elektromobilu - jak se počítá a jak se dá ovlivnit?

15. 7. 2021 3 min. čtení diskuze (0) Elektromobilita

U elektromobilů je spotřeba ještě důležitější než u spalováků. Omezený dojezd a nutnost nabíjení dělá ze spotřeby dost zásadní údaj, podle kterého lze vypočítat reálný dojezd na jedno nabití.

Jak se u klasických vozů uvádí spotřeba v litrech na sto kilometrů, tak u elektromobilů se používají kilowatthodiny na sto kilometrů. Watthodina je jednotka energie, která nepatří do soustavy SI, protože se jedná o jednotku odvozenou. Pokud bychom chtěli využít SI soustavu, museli bychom se uchýlit k joulům. Jeden joule je potom síla jednoho newtonu působící na dráze dlouhé jeden metr. Prostým přepočtem dojdeme k tomu, že watthodina je 3 600 joulů, kilowatthodina je potom tisíckrát více, tedy 3 600 000 joulů. Jak tedy vidíte, ta kilowatthodina je vlastně jenom matematické vyjádření faktu, že jsme museli posunout nějaké těleso po nějaké dráze v nějakém čase.

Ale zpět k praxi - typická spotřeba elektromobilu je někde mezi 13 a 28 kWh na sto kilometrů. Záleží na velikosti vozu a platí plus mínus to samé jako u konvenčních aut - u většího a těžšího vozu lze očekávat vyšší spotřebu, menší elektromobily zase pojedou spíš za méně.

Dálnice je pro elektro peklo

Naprosto zásadně u elektrických aut záleží na tom, kde se pohybují. Zde je to dost odlišné od spalováků, kterým moc nevoní městské popojíždění s neustálým rozjížděním a brzděním. Elektromobilu to ale sedí, protože brzdění znamená rekuperaci, tedy akumulaci kinetické energie zpět do baterií. Naopak trpí na dálnici, kde se toho moc nenarekuperuje a elektromotor se musí kvůli absenci převodovky držet ve vysokých otáčkách. Na nějaké delší cesty stošedesátkou opravdu s autem na baterky zapomeňte, to byste daleko nedojeli a kupte si radši dvoulitrový diesel.

Jak daleko dojede?

Ze spotřeby se dá samozřejmě odvodit i dojezd. Jestliže se vůz pohybuje za 15 kWh/100km, pak s baterií o použitelné kapacitě 45 kWh dojede 300 kilometrů daleko. Palubní počítač u některých aut zvládne predikovat dojezd lépe, u jiných hůře. Vychází z nějaké průměrné hodnoty z posledních několika jednotek až desítek kilometrů. Při přejezdu Alp tak může ukazovat dojezd třeba i jen 100 kilometrů při plném nabití baterie, protože holt je spotřeba extrémně vysoká. Sjezd dolů pak může znamenat neustálou rekuperaci, takže po chvíli hodnota dojezdu vylétne zase nahoru.

Jak zvednout dojezd?

Samotná spotřeba se dá ovlivnit především jízdním stylem. Ideální je rozjíždět se pozvolna a brzdit jen rekuperačně, to znamená nezapojovat vůbec do činnosti brzdové kotouče nebo bubny. Dále zvedne dojezd vypnutí klimatizace nebo topení, zde jsou ve výhodě všechny elektromobily s tepelným čerpadlem, které topí s vyšší efektivitou a menší spotřebou, než klasický ohřev vzduchu odporovým drátem. Drtivá většina bateriových aut má i "Eco" režim, či něco podobného. Ten omezí výkon, topení/klimatizaci a vypne vše nepotřebné, aby se maximalizovala hodnota dojezdu. Ostřílení řidiči se ale obejdou i bez něj a co potřebují, to si povypínají sami.

Zdroj médií: Redakce
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Sám na nich něco málo udělá, ale složitější úkoly raději přenechá profíkům.

Podobné články

Chcete zdarma dostávat prémiový obsah, zajímavé nabídky a akce do svého e-mailu?