Slavná Škoda 1101 "Tudor" slaví 75 let

28. 7. 2021 2 min. čtení Aktuality Škoda

Škoda 1101 byla prvním poválečným modelem automobilky. Výroba byla zahájena přesně před 75 lety. Přezdívka "Tudor" pochází z anglického "two-door", tedy "dvojdvéřová".

Vývoj probíhal už za války, a to samozřejmě v utajení. Auto přineslo moderní design karoserie, účinné hydraulické brzdy a kapalinové tlumiče na přední nápravě, které přispěly k lepšímu komfortu jízdy. Skvělý by na tehdejší dobu i akustický komfort, což zajistila výdřeva karoserie, vlněné čalounění a přírodní tlumicí materiály.

Kola byla nezávisle zavěšena na tuhém, ale lehkém páteřovém rámu, pro pohon sloužil čtyřválec OHV o objemu 1089 ccm. Vyměnitelné vložky válců byly přímo chlazené kapalinou. Ve 4 600 otáčkách měl agregát výkon 32 koní, což vozu o hmotnosti 940 kilogramů stačilo k dosažení rychlosti až 100 km/h. Spotřeba byla kolem osmi litrů na sto kilometrů.

Škoda 1101 měla robustní podvozek a světlou výšku 200 mm. Není tedy divu, že byla žádaná i na zahraničních trzích, konkrétně v Americe, Africe a Asii. Časem přibyla i čtyřdveřová varianta, která usnadnila nastupování na druhou řadu sedadel. Oblíbené byly i „tudor-kabriolety“ s dveřmi v pevných rámech a stahovatelným textilním dílem střechy nebo elegantní roadstery. Vysokou praktičnost prokázaly dodávkové karoserie s jedním párem bočních oken či kombi Station Wagon, tedy STW.

V květnu 1946 byla Škoda 1101 na československém trhu prodávána za 67 700 korun, nedostatkové pneumatiky však nebyly součástí dodávky. Vzhledem k nelehké poválečné situaci museli zákazníci předložit speciální poukaz opravňující ke koupi nového vozu.

Vůz se zapsal i do sportovní historie. Ve Spa při závodu na 24 hodin tři Tudory dosáhly ve své třídě vítězství. Dlouhotrvající déšť je nezastavil a po absolvování 1 972 kilometrů projely cílem těsně za sebou. Při průměrné závodní rychlosti 82,16 km/h měla tahle auta spotřebu 8,1 litrů na 100 kilometrů, což je velmi solidní výsledek. Roku 1948 v závodě Montevideo-Melo-Montevideo zase uruguayský architekt jménem Arturo Porro zvítězil a za ním se umístil Borrat Fabini, oba samozřejmě se Škodou 1101.

Zdroj médií: Škoda

Fotogalerie (5 fotek)

Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Sám na nich něco málo udělá, ale složitější úkoly raději přenechá profíkům.

Podobné články