Rozdíl mezi hybridem, plug in hybridem a mild hybridem

3. 1. 2021 4 min. čtení diskuze (0) Elektromobilita

V elektrifikovaných pohonech už začíná být malinko zmatek, nemyslíte? Pojďme si v tom udělat jasno a říct si, co je co! Vysvětlíme vám rozdíl mezi hybridem, plug in hybridem a mild hybridem.

Rozdíl mezi hybridem, plug in hybridem a mild hybridem

Mild-hybrid

V dnešní době stále více se prosazující řešení. Elektromotor je jenom takovým pomocníkem spalovací jednotky. Pomáhá hlavně s tím, co stojí nejvíc paliva a emisí - s akcelerací. Na to, aby poháněl vůz sám o sobě má ale příliš malý výkon. Nejčastěji se lze setkat s napětím 48 V nebo 24V provedením hybridního systému. Typickým zástupcem této kategorie je třeba Hyundai Tucson MHEV.

Online inzeráty elektroaut a hybridních vozů

Hybrid

Klasický hybridní pohon už staví dost na elektromotoru, někdy jich je dokonce více. Spalovák už si tady může i "odpočinout", protože třeba popojíždění v kolonách zvládne elektromotor sám. Výkon, kterým disponuje, je dostatečný na to, aby poháněl auto ustálenou rychlostí nebo i lehce zrychloval. Baterie se dobíjejí spalovacím motorem nebo rekuperací při brzdění. Někdy je elektromotor využíván třeba i pro pohon jen zadní nápravy a vzniká tak vlastně čtyřkolka. Snížení spotřeby je dost zásadní, a to zejména ve městě, kde se často zrychluje a pak zase zpomaluje. Konkrétním příkladem může být hybridní Lexus NX 300h.

Plug-in hybrid

Systém, kdy pohon auta umí elektromotor obstarat po několik desítek kilometrů. Výkon je dostatečný i na běžnou jízdu a spojí-li se oba systémy (jak spalovák, tak elektromotor), je většinou zrychlení vozu dost svižné. Řidič si může vybrat, zda bude preferovat spalovací jednotku nebo elektromotor, případně kombinovat oba druhy pohonu. Dobíjení baterie může probíhat volitelně pomocí spalováku (což dost zvýší spotřebu), rekuperací, ale především z elektrické zásuvky. Tím se plug-in hybrid stává hodně výhodný pro ty, kdo potřebují sem a tam jet někam dál, ale většinou jen na nákup nebo prostě třeba do 40 kilometrů za den.

To se dá zvládnout na elektřinu při dobíjení z domácí zásuvky. Kombinuje se tak vlastně výhoda elektromobilů a zároveň není majitel omezen dojezdem při potřebě jet třeba přes celou Evropu. Bohužel to s sebou nese i nevýhodu v podobě dost těžké a velké baterie, která zabírá místo v kufru a zvyšuje spotřebu (o cca tři deci až litr) právě při delších cestách, zejména při jízdě po dálnici. Tam se totiž akumulátor časem vybije (při čistě elektrickém nebo kombinovaném provozu) a pak se nemá jak dobíjet rekuperací. Pro příklad se jedná třeba o Škodu Superb iV, kterou jsme vyzkoušeli v redakčním testu.

Zdroj médií: Pxhere
Jakub Mokříš

Autor článku
Kuba má rád praktická auta, která dávají smysl, ale i ta, která moc smysl nedávají a dělají primárně radost. Sám na nich něco málo udělá, ale složitější úkoly raději přenechá profíkům.

Podobné články