PRÁCE 🧰

Test: Lexus NX 300h - překvapivě dostupné a komfortní SUV

4. 9. 2019 10 min. čtení diskuze (0) Testy Lexus

Tento test nebyl jednoduchý. Ono totiž od určité cenové hladiny se auta netestují snadno. Ve většině případů člověk musí vyloženě cíleně hledat chyby, aby vůbec v recenzi bylo co kritizovat. V případě Lexusu NX 300h to nebylo jinak a když jsem si ho v Praze přebíral, trochu jsem tušil, že budeme kamarádi.

Lexus NX 300h - auto z budoucnosti potěší spotřebou

Představení, zvenku, interiér

Lexus, který spadá pod koncern Toyota, se nedávno umístil na předních příčce v žebříčku spolehlivosti. Bourá tak oblíbenou poučku, že auta plná složitých bezpečnostních systémů a elektroniky jsou poruchová. Na druhou stranu je ale pravda, že značku má většina řidičů zažitou, jako jednu z těch luxusnějších a tedy i dražších. V tomto testu se tedy zaměříme na to, jak je na tom Lexus NX 300h, podíváme se na jeho slabiny i silné stránky a nakonec si zodpovíme otázku, jestli jeho pořízení dává smysl.

Na test jsem měl k dispozici kousek v nejvyšší specifikaci Luxury v barvě, které automobilka říká "Bílá Sonic". To je odstín, který se opravdu povedl, má takový velice specifický tón s nádechem do stříbrné. Vozu neskutečně sluší a zdůrazňuje velkou a mohutnou přední masku, která je pro Lexusy typická. Vůbec celé auto působí poměrně velkým dojmem a od řidičů, kteří nejsou na moderní SUV a crossovery zvyklí, jsem obvykle slyšel něco ve stylu: "Tyjo, tak s tim bych měl strach, že se nevejdu na silnici."

testovali jsme Lexus NX 300h - podívejte se na náš názor

Testovaný Lexus ale svoji mohutnost částečně jen hraje. Přišel jsem na to, že když auto zamknu a velká zrcátka se poslušně sklopí, tak se část onoho dojmu ztratí a zvýrazní se spíše trošku barokně "přifouknuté" zadní partie. Auto by vypadalo možná až nabubřele, nebýt velkých zadních světel, která se designéři neobtěžovali zahladit s křivkami kapoty a blatníků. Namísto toho je nechali krásně vyniknout a obtočit kolem D sloupku. Kdybych do toho mohl mistrům designu kecat, navrhl bych pro příští generaci NXka zadní světla spojit tak, jak to Lexus udělal u modelu UX. Tam totiž tenká červená linka, táhnoucí se přes celou šířku od blatníku k blatníku, dělá skutečně parádu a to zejména v noci.

Při otevření dveří a usednutí člověka napoprvé zarazí, jak vysoko jsou sedačky. Pokud stejně jako já nemáte rádi, když se do auta musíte soukat jak do ponorky a sedat si pomalu až na úroveň země, oceníte, s jakou lehkostí se nastupuje do Lexusu NX. Dojem nekončí ani po nástupu do vozu a jen ho umocní skvělá sedadla, která jsou opravdu pohodlná a ani po delší cestě se člověk necítí nijak rozlámaný nebo unavený. Mimochodem, funkce odvětrávání zad zde funguje na výbornou a její efekt je opravdu citelný, což jsem za tropických letních teplot rád vyzkoušel.

Lexus NX 300h - celý interiér je tvořen z nadstandardních materiálů

Rozhlédnutí po interiéru pak odhalí, že kůží a prémiovými materiály se vskutku nešetřilo. Na test jsme měli verzi s černo-hnědým interiérem, která je velice sympatická. Sice bych si klidně odpustil ozdobné lišty z tmavého dřeva, ale věřím, že někdo si naopak bude přítomnost tohoto materiálu pochvalovat. Důležité je ale i zpracování. To snese i ta nejpřísnější měřítka. Na autě se nenajde místo, které by bylo nějakým způsobem odfláknuté, nedomyšlené nebo odbyté. Lexus si u mě vždy získá body navíc za drobné detaily, které člověk objevuje postupně. Je to něco ve smyslu škodováckého “Simply Clever”, jsou to takové ty drobnosti, které ale umí čas strávený v autě zpříjemnit. Pěkným příkladem je malý pásek před loketní opěrkou. Za ten stačí zatáhnout a zjistíte, že držíte v ruce malé zrcátko. Nebo bezdrátová nabíječka, elegantně ukrytá v právě v loketní opěrce. Telefon se nabíjí, ale zároveň nerozptyluje při jízdě. A na zadních sedadlech třeba spona prostředního pásu, “utopená” v sedadle, což dělá jisté radovánky provozované v tomto prostoru o kousek pohodlnější. Je toho spousta a člověk snadno nabude dojmu, že tady se při vývoji skutečně přemýšlelo.

Lexus NX 300h - zrcátko přímo vedle sedadla

Uvnitř se krom nápaditých řešení nešetřilo ani prostorem. Řidič a spolujezdec ho klidně mohli mít víc, nebýt možná zbytečně širokého středového tunelu. I tak je ale v přední řadě místa dostatek a ani na delších trasách nehrozí nepohodlí. Podobně jsou na tom i cestující vzadu. Sice mají k dispozici pořád jen lavici, ale zato snad nejpohodlnější lavici, kterou jsem kdy viděl. Prostoru pro nohy je dostatek i pro bezmála dvoumetrového chlapa, navíc lze u zadních sedadel dokonce regulovat sklon opěradla! Samozřejmě ne v takovém rozsahu, jako sedadla vepředu, ale lze upravit polohu na ležérnější, což může přijít vhod. Zcela sklopit zadní lavici, rozdělenou v poměru 60:40 pak jde i dopředu, čímž vznikne velká ložná plocha. A zase je vidět, že tu někdo přemýšlel, protože spínače, kterými se sklopení ovládá jsou jak v kufru, tak u řidiče.

Když už jsme u té zadní části interiéru, tak objem kufru je 555 litrů. To by mělo stačit i rodině, která se při balení na dovolenou nehodlá nijak zvlášť krotit. Skvělé je dvojité dno, které poskytuje prostor pro dvě zavazadla velikosti kufru jaký si lze vzít s sebou na palubu letadla. Vedle je potom ještě malý prostor nad baterií na drobnosti. V každém případě je dvojitá podlaha na výsost praktická a využíval jsem ji prakticky denně, aby mi brašna s laptopem necestovala v prudkých zatáčkách po celé ploše kufru.

Lexus NX 300h - nadstandardně prostorný kurf

Bohužel, ergonomickému kiksu se nevyhnuli ani pečliví Japonci. Ovládání klimatizace je opatřeno diodami, které signalizují svým svícení zapnutí nebo vypnutí dané funkce. Tato část konzole je ovšem skloněna dost horizontálně a za jasného, slunečného dne není příliš poznat, jestli daná diodka svítí nebo ne.

Lexus NX 300h - kožený interiér dává autu rozměr luxusu

Rozporuplné dojmy jsem měl zpočátku z ovládání infotainmentu. To je realizováno pomocí malé dotykové plošky, hodně podobné, jako najdete třeba na laptopech. Ploška je „mačkací“ a přeskok mezi jednotlivými položkami je doprovázen haptickou odezvou v podobě jakéhosi hmatatelného kliknutí nebo zavibrování. Bohužel, první dva nebo tři dny jsem se s tímto systémem doslova pral. Přeskakování z mezi nastaveními bylo nepřesné, málokdy jsem se trefil na poprvé a raději jsem pokaždé rezignovaně zastavil, když jsem potřeboval třeba zadat cíl do navigace.

Mimochodem barevný displej nad středovou konzolí je skvěle čitelný opravdu za každých okolností. Podobné to je s průhledovým head-up displejem, který ukazuje aktuální rychlost, rychlost nastavenou na tempomatu, navigační pokyny a jak moc „eko“ aktuálně jedete. Řidič tak nemusí spouštět oči z vozovky a všechny informace má v zorném poli.

Lexus NX 300h - pochybnou navigaci nahrazuje výtečný komfort

Díky kamerám v přední masce, zrcátkách a zadní kapotě je palubní počítač schopen složit 360° pohled, který je velice nápomocný při parkování nebo manévrování ve stísněných uličkách. Kdo přes dlouhou kapotu nevidí do křižovatky, může si zapnout funkci, která za nízké nebo nulové rychlosti aktivuje pohled právě z přední širokoúhlé kamery. Není to všespásné, ale v některých případech mi to opravdu pomohlo a nemusel jsem se předklánět ze sedačky. Skvělý je i systém varování při vycouvávání do ulice, který vydá akustické varování v případě, že hrozí srážka s projíždějícím vozidlem.

Jízda, dojmy, závěr

Lexus NX nekoupíte v jiném než hybridním provedení. Odpůrci tohoto řešení s tím mohou nesouhlasit, mohou o tom vést spory, ale to je tak všechno, co s tím mohou dělat. Atmosférický čtyřválec o objemu 2,5 litru poskytuje výkon 114 kW a točivý moment 210 N.m. a pohání výhradně přední nápravu. S tou mu pomáhá ještě elektromotor, který na ni posílá 105 kW a točivý moment 270 N.m. O zadní nápravu se pak stará rovněž elektromotor, který umí 50 KW a 139 N.m. Maximální výkon, který je celá pohonná soustava najednou schopna poskytnout, je 145 kW. O přenos síly na kola se stará převodovka e-CVT.

Řidič má možnost přepínání tří režimů, těmi jsou Eco, Normal a Sport. Poslední jmenovaný mi přišel zbytečný, stejně jako možnost “řadit” pádly pod volantem. O žádné změny převodů se přitom nejedná, je to pouze možnost svým způsobem určit si, jak moc bude motor vytočený a výrobce si to klidně mohl odpustit. Na žádné sportování totiž tohle auto není a ani se to k jeho charakteru nehodí.

Lexus NX 300h - styl v hlavní roli

Jestli vůz k něčemu svádí, tak rozhodně ne k nějakým divočinám. Podvozek, jeho naladění, převodovka ve spolupráci s motorem a asistenční systémy totiž dovedou v řidiči tak nějak navodit pocit pohody. Stres uspěchaného dne za sebou člověk zavře někde venku, pohodlně se usadí, chytí volant, jemně přidá plyn a s jakousi samozřejmostí se stane plynulou součástí, avšak ne brzdou, provozu. Těžko to popsat, musí se to zažít.

Aby mi to tu nezklouzávalo do beletrie, napíšu to bez opisných frází - ten podvozek je fakt skvělý. Posádka se i o velkých výmolech dozví jen prostřednictvím lehkého zhoupnutí. Nesmíte ovšem po “EniXu” chtít moc. V mezních situacích se naplno projeví jeho vyšší stavba i hmotnost a začnou zasahovat asistenční systémy. Podvozek jinak není vyloženě měkký, patří spíše k tužším, ale stále ještě opravu pohodlným. Osobně bych se ale vyhnul parádním 18” ráfkům a dal přednost o něco škaredějším 17”, které budou jistě ještě o chlup pohodlnější.

Bohužel musím konstatovat pravdu, která leckoho možná od koupě odradí. Lexus NX 300h je jízdně nudný. Ano, je to tak, nepočítejte s tím, že “srostete” s autem, řízení je absolutně nekomunikativní. Ale jsem si jistý, že takové auto vlastně automobilka chtěla vyrobit. Za adrenalinovými zážitky holt musejí akčněji zaměření řidiči jinam, tady se hraje na pohodlí, komfort a hlavně na to, že člověk může ujet třeba 600 kilometrů a ani mu to nepřijde.

Lexus NX 300h - interiér zadní lavice

Pohonný systém, respektive jeho spalovací část, může trochu klamat svým objemem. Celé je to však naladěno způsobem, že vůz se tak trochu bojí vystřelit kupředu. Ostatně zrychlení z nuly na 100 km/h za 9,2 sekundy to i dokazuje. Ano, jistě, k takovým vozům, jako je Lexus NX 300h se prudké rozjezdy z křižovatek s kvílicími pneumatikami nehodí, ale přeci jen jsem čekal trochu vyšší dynamiku. Na druhou stranu je jízda relativně ekonomická. Spotřeba se dá stáhnout i k hranici šesti litrů, přirozená lenost mě však donutila většinou spíše nastavit adaptivní tempomat na dálničních 130, případně okreskových 100 a nechat se vézt za bedlivého dohledu asistentu jízdy v pruhu. Spotřeba se pak pohybovala kolem 7,5 litrů na sto. 

Elektromotory jsou schopné vykonávat svoji práci samostatně spíše v městských rychlostech a za předpokladu, že bude řidič na pedál plynu opravdu opatrný. Je zde i možnost si jízdu čistě na elektřinu vynutit, to lze ale pouze za předpokladu, že je baterie dostatečně nabitá. Nejlepší nakonec stejně je, nechat vše na řídící jednotce, u které jsem měl vždy dojem, že dobře ví, co dělá.

Uznale pokývat hlavou musím nad kvalitou reproduktorů. Ve voze jich bylo celkem 14 a značka Mark Levinson sice není tak známá, jako některé konkurenční systémy, ale o to více mě překvapila svojí kvalitou. Nejsem žádný hardcore audiofil, ale těžko se mi pak přesedalo se jiného auta, které má obyčejná noname chrastítka.

Lexus NX 300h - prvotřídní design

Musím se přiznat, že Lexus NX 300h mi opravdu zabrnkal na tu správnou strunu. Týden jsme spolu existovali a všechny cesty, které jsem musel autem absolvovat byly najednou o dost příjemnější. Ať jsem hledal sebevíc, nenašel jsem nic, co by mi nějak zásadním způsobem vadilo. Jak už jsem napsal o pár odstavců výše - zábava s tímhle autem moc není, ale na cesty libovolně dlouhé je to přesto perfektní společník. 

Lexus má trošku takové to české stigma, že “je to drahé”. Při bližším pohledu mi to ani nepřijde. Člověk za své peníze dostane dle mého názoru nejlepší hybridní pohon na trhu, perfektní zpracování a auto, které nemá každý druhý. A protože se aktuálně nacházím ve fázi výběru nového rodinného kočáru, tak přiznávám, že i u nás doma proběhla konverzace na téma pořízení Lexusu NX 300h. Luxury výbava by to rozhodně být nemusela, bohatě bychom si vystačili se základní Business Edition, která je teď za necelých 900 000 korun s DPH. A to už je s konkurencí cenově hodně dobře srovnatelné.

Zdroj médií: Redakce.

+

  • Komfort
  • Hybridní pohon
  • Zavazadlový prostor
  • Spotřeba
  • Design

  • Dynamika
  • Ovládání infotainmentu
  • Občas není poznat, zda svítí, nebo nesvítí diody na panelu klimatizace

Podobné články