Propad prodejů nových aut a ojetin v Česku

16. 11. 2020 4 min. čtení Aktuality

Doba v automobilovém průmyslu se prudce mění. S příchodem koronavirové nákazy se každý, pokud chce na trhu přežít, musí přizpůsobit novým trendům. Mění se ale také chování kupujících, které je na prodejích nových i ojetých aut výrazně znát.

Propad prodejů aut 2020 v ČR

Český automobilový trh zažívá nové zkušenosti - v současné době ne zrovna moc pozitivní. Dosud byl nákup jak nových, tak ojetých vozů ve všem jednodušší. Chtěli jste auto, zašli jste prostě do obchodu. Dnes je všechno poněkud jiné. Auto většinou fyzicky nevidíte, dokud si jej nekoupíte - vše se dělá z domova od počítače a ne každý takovým technikám věří.

Epidemie koronaviru se neblaze podepsala na nákupech aut. Zřejmě za to může i finanční stránka, která rovněž není vůbec příznivá a lidé začínají více přemýšlet nad svou budoucností. Tedy, jestli si něco koupí a nebo budou raději šetřit na horší časy. Není žádným tajemstvím, že mnoho lidí přišlo o svou práci v důsledku koronavirové krize, a tak je otázka šetření financí opravdu na místě a nákup nového auta se přesouvá na neurčito.

Propady prodejů na automobilovém trhu

Nová auta

Prodej nových aut zažívá momentálně pokles, stejně jako tomu je u ojetin. Letní měsíce, které se staly určitým světlým bodem v prodejích, vystřídalo další zavírání prodejen a tím i vystřízlivění společnosti a následný pokles prodejů. Meziročně se citelně propadly osobní automobily a užitkové vozy, a to o téměř 22 %. Tyto statistiky uvádí Svaz dovozců automobilů.

Od začátku roku do října 2020 se v Česku registrovalo 165 tisíc nových osobních aut a necelých 14 tisíc užitkových aut. Podíváme-li se do minulého roku, tak se jednalo u osobních aut o 211 tisíc a 17 229 "užitkáčů". Celkové registrace OA tak poklesly o 21,74 %. Nejvíce se prodávaly vozy tuzemské automobilky Škoda, která suverénně prodala přes 62 tisíc aut. Za ní byla Hyundai s 13 tisíci kusy a jako třetí koncern Volkswagen s 12 430 kusy vozů.

Největší meziroční propad se dle statistik zaznamenal v dubnu, kdy se prodeje propadly téměř o polovinu. V letošním dubnu se tak prodalo necelých 11 tisíc nových aut, zatímco loni to bylo téměř 23 tisíc aut. Podíváme-li se v přehledu na říjen, tak loni si nové auto registrovalo necelých 20 tisíc lidí, zatímco letos to bylo o tři tisíce méně.

Nutno podotknout, že dvěma skupinám automobilů se v této krizi daří více než dobře, jedná se o hybridní a elektrické vozy, které si prodeje drží stále na dobré úrovni. Například v dubnu 2019 se prodalo 64 kusů elektroaut, zatímco letos v dubnu to bylo téměř 200 kusů. Zájem lidí také roste o koupi vozů s LPG nebo CNG. S takovými vozy mohou lidé výrazně ušetřit na provozních nákladech.

Propad prodejů ojetin

Ojetá auta

Vhodnější v současné době je pořídit si ojetý vůz, který se dá leckdy sehnat za mnohem méně korun, než nové auto. Nabídka aut ale není zas tak veliká. Důvodem menší nabídky je nižší počet dovezených ojetých vozů do Česka, který letos poklesl o 16 % a menší ochota lidí vyměňovat auta za novější. Největší propad v tržbách byl zaznamenán už v dubnu, kdy se meziročně do Česka dostalo o 53 % ojetin méně, než je obvyklý stav. V autobazarech tak lidé mohli najít auta i ze zahraničí. Ta tvořila zhruba polovinu nabídky - nejvíce pak vozy z Německa.

K aktuální situaci ve třetím čtvrtletí na českém trhu ojetin se vyjádřila Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně skupiny AURES Holding: "Každoročně nejsilnější prodejní období, kterým je podzim, je bohužel silně ovlivněno vládními pandemickými opatřeními. Síť autocenter AAA Auto letos již podruhé musela zavřít své pobočky a ze dne na den přejít na online prodej. Díky dobře nastaveným procesům i přesto v Česku prodáme denně v průměru až 80 aut. Ve srovnání s loňským podzimem se nám tedy stále daří prodávat zhruba 50 % běžného objemu.

Ojetin je na trhu méně, a tak se zvyšuje i jejich cena. V prvním pololetí se průměrná cena za ojetý vůz pohybovala na 212 tisíc korun, kdežto teď v třetím kvartálu je průměrná cena už 228 tisíc korun, to představuje navýšení ceny o 8 % oproti minulému roku. Ředitel společnosti Cebia, Martin Pajer se vyjádřil k situaci na podzim takto: "Jarní poptávka, která byla letos utlumená kvůli koronaviru, se tak přesunula do letních měsíců, kdy lidé nakupovali auto pro letní dovolenou, nebo využili volných dní k výběru nového ojetého vozu."

Každoročně patří jaro i podzim k nejsilnějším obdobím, co se týká prodejů aut, bohužel letošní situace nenahrává nikomu. Teprve nadcházející měsíce ukážou, jak se celá krize podepsala na automobilovém trhu a zdali se a jestli vůbec se v nejbližší době vrátí vše zase do normálu.

Zdroj médií: redakce

Podobné články

Máme pro vás zajímavé rady, tipy a akční auto-moto nabídky. Chcete o nich vědět?